A leghatékonyabb trükk, hogy könnyebben felkelj reggel akkor is, ha kint még sötét van

A leghatékonyabb trükk, hogy könnyebben felkelj reggel akkor is, ha kint még sötét van
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

Alvásszakértők szerint egyetlen szempontot kell felismernünk, hogy ne kómázzunk hosszú percekig már napfelkelte előtt. Vagy után.

Amikor ezt a cikket írom, hivatalosan öt perccel napkelte előtt járunk, de már több mint egy órája fent vagyok. Megszoktam, hogy hat körül kelek… na jó, ez túlzás. Attól is függ, hogy mikor kerülök ágyba, ugyebár. Márpedig ha nem alszom eleget, akkor a reggeli ébredés felér egy kínszenvedéssel, pláne télen, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a kialvatlansággal együtt teljesen felborul a napirendem, egész nap hullafáradt vagyok, majd késő este rám tör a farkaséhség.

Szóval a titok az lenne, hogy tessék elvonulni a tollasbálba időben, ugyebár? De brit tudósok (tényleg ők) ennél konkrétabb ajánlattal álltak elő: ismerjük meg az alvásciklusunkat és aztán hagyatkozzunk rá. Egy átlagos alvásciklus 90 percig tart: könnyű félálommal kezdődik, majd megáll a szemmozgás és lelassulnak az agyhullámok, később bekövetkezik a REM-alvás, amikor felgyorsul a szívverés, emelkedik a vérnyomás és elernyednek az izmok. Ha a REM-fázis alatt szól a vekker, akkor minden bizonnyal jóval tovább tart átállni az ébrenlétre, mintha a 90 perces alvásciklus végén ébredünk fel.

Ez magyarázatot ad arra, miért nem érezzük néha kipihentnek magunkat 8-9 óra alvás után sem

állítja a Byrdie magazinnak Roger Henderson szakorvos.

De hogyan vegyük át a hatalmat az alvásciklusunk fölött?

gif

Nos, alvásszakértők a következő rendszert javasolják bevinni az életünkbe:

1. Ha hetente hatszor sikerül nagyjából ugyanakkor lefeküdnünk és felkelnünk, akkor minden esélyünk megvan arra, hogy kiegyensúlyozottá váljon az alvásciklusunk.

2. A szervezetünk az alvásért felelős melatonin nagy részét este 10 és éjjel 2 között termeli ki. Ha legkésőbb 11-kor ágyban vagyunk, akkor már sokat tettünk a minőségi pihenésért.

3. Egy kialvatlan éjszaka után a szervezetnek 24-36 órába telik, amíg regenerálódik. Ilyenkor igyunk sokat, együnk vitamint, inkább kevesebb, mint több koffeint vegyünk magunkhoz és vegyük előre a fontosabb teendőinket, mert délutánra valószínűleg kíméletlenül ránk tör a fáradtság.

4. Száműzzük a kütyüket a hálószobánkból – és lefekvés előtt egy órával már egyáltalán ne legyen előttünk képernyő.

5. Töltsünk egy kis időt minden nap a szabad levegőn.

6. A vacsoránk legyen könnyű.

7. Használjunk olyan ébresztőóra-alkalmazást, amely az alvásciklusunkhoz alkalmazkodva lép működésbe. A legismertebb ezek közül a SleepCycle, amely méri az alvásciklust és ehhez alkalmazkodva segít abban, hogy az ideális időpontban, vagyis az alvásciklusunk kezdeti szakaszában ébredjünk.
(A SleepCycle hátránya, hogy az ágyban, képernyővel lefelé kell tartanunk a telefont, ami ellentmond a kütyümentesség elvének.)


Nézd meg ezt a galériát is:

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
Folyton elalszol a kanapén? Ezért változtass rajta!
8 egészségügyi probléma, amire gyógyír a bor

A bort, mint „táplálékkiegészítőt” évszázadok óta jótékony hatású nedűként tartják számon – természetesen csakis a megfelelő mennyiségű és minőségű fogyasztás ellenében. A 14-15. század folyamán a tisztítatlan folyóvíz helyettesítésére is szolgált, emellett pedig gyógyitalként is jelen volt az akkori kórházak, ispotályok falai között. Több száz oldalt is tele lehetne írni a megfelelő borfogyasztás nyomán mérhető értékekből. De lássuk, hétköznapi, átlagos borfogyasztóként mire is használhatjuk gyógyírként a mértékkel fogyasztott nedűt!

Hazai divatsikerek New Yorkban

Ha azt mondjuk divat, egészen biztos az első gondolataid között fog szerepelni New York városa. Az állandó pezsgés, sokszínű embertömeg egy felhőkarcolókkal tarkított kreatív gócpontban összpontosul. Kreativitásból itthon sincs hiány, épp ez teszi lehetővé, hogy időről-időre összekapcsolódjunk.

Igaz vagy hamis: Tényleg egyre több az allergiás?

Vagy csak mi érzékeljük, hogy növekszik körülöttünk az allergiás betegek száma? Mi az igazság? Részlet az Éva Egészség különszámban megjelent cikkből.

Hogyan küzdjük le a bennünk szunnyadó mártírt? 10 tipp

Ennek a cikknek nem célja, hogy nevetség tárgyává tegye azokat, akik hajlamosak életvitelszerűen belesüppedni az önsajnálatba. Sokkal inkább azt szeretnénk megmutatni, hogy rajtunk múlik, hogyan birkózunk meg az akadályokkal, amelyeket elénk sodor az élet, és az is a mi döntésünk, hogy mártírként vagy jediként harcolunk-e. Részlet az Éva magazinban megjelent cikkből.

Otthon a világban: interjú Szalóki Ági énekesnővel

Harmónia árad belőle: a szavaiból is, a mozdulataiból is. Nem a biztos révbe érés hivalkodása, hanem annak az embernek a bizonyossága, aki tudja, mi a dolga. Szalóki Ági most múlt negyven, és letisztultabb, mint valaha. Részlet az interjúból.

Ha az orvos nem javallja, inkább ne kezdj bele! Íme a gluténmentes diéta 5 fő veszélye

Vannak bizonyos ételfajták, amelyek manapság könnyedén magukra öltik „az egészség glóriáját”, míg másokon csúnya ördögszarvak éktelenkednek. Utóbbiak között szerepel mindenki kedvenc gyűlölt fehérjéje, a glutén.

Megjelent a novemberi Éva, természetesen idén is JOY-Napok kuponfüzettel!

A címlapon Szalóki Ági énekesnő, benne rengeteg olvasmány felnőttkori hiperaktivitásról, az éneklés hatalmáról és még egy csomó mindenről. Ja és azt említettük már, hogy a novemberi Éva JOY-Napok kuponfüzettel kapható, benne 10-70%-os kedvezményre jogosító kuponokkal?

Kezdd el még ma – 5+1 tanács a demencia megelőzésére

A demenciában szenvedők kétharmada nő. Ezért felbecsülhetetlenül fontos, hogy mindannyian figyeljünk a szellemi épségünkre. Kezdjük el a megelőzést már most! Részlet az Éva Egészség különszámból.

Keira Knightley két Disney-mesét is megtiltott lányának: elárulta, miért

Keira Knightley elég szigorú, már ami a gyereknevelést illeti, hiszen 3 éves kislánya két klasszikus Disney-mesét sem nézhet meg. A joy.hu híradása.

Ingyenesen letölthető, nyomtatható táblázat: hány éves korban, milyen gyakran, milyen szűrővizsgálatra menjünk?

Hogyan legyél egészségtudatos állampolgár? Egyszerű: töltsd le ezt a táblázatot, nyomtasd ki, ragaszd ki a faladra és ütemezd be magadnak az egy-két-öt évenként esedékes szűrővizsgálatokat!

„Fontos volt, hogy a szépség, a fájdalom működni tudjon” – interjú Balsai Móni színésznővel

Balsai Mónival, aki mostanában egyre népszerűbb és foglalkoztatottabb színésznő, két bemutatója kapcsán beszélgettünk. A Büszkeség és balítélet a Centrál Színházban látható, az X – A rendszerből törölve című krimi pedig a mozikban, novembertől.

Örökre felejtsd el a fehér lisztet? Avagy teljes kiőrlésű tészta valóban sokkal egészségesebb?

A verseny előtti tésztaparti elengedhetetlen a sikerhez a glikogénraktárak feltöltése miatt, viszont sokan szidják a hagyományos, fehérlisztből készült tésztákat. De mi az igazság? Tényleg egészségesebb a teljes kiőrlésű változat? – teszi fel a kérdést a runnersworld.hu

Sandra Bullock nehéz időszakon van túl: több családtagját elvesztette

Sandra Bullock utoljára az Ocean's 8 miatt jelent meg a kamerák előtt, és azóta teljesen eltűnt. Most elárulta, mi ennek a szomorú oka. A joy.hu híradása.

Egy hónapon keresztül minden nap 5 percig haslaposító gyakorlatokat végeztem – ez lett az eredménye

Micsodaaa? Napi 5 perc tornával négy hét alatt lapos lehet a hasam? Ezt az edzésprogramot nekem találták ki, hát nem? Sajnos az eredmény – mily meglepő – elmaradt a várakozásaimtól, de maga a folyamat annál tanulságosabbnak bizonyult. Most leírom, mi az a 8 dolog, amit leszűrtem le abból, hogy minden nap öt percig plankingeltem és felüléseket csináltam.

Kövess minket

Most Éva Advent különszámot kapsz az egyéves Éva-előfizetéshez

Csak 4590 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem