Hamarosan régóta várt változások várhatók a KRESZ-ben!

Borítókép: Hamarosan régóta várt változások várhatók a KRESZ-ben! Forrás: Getty Images
Ma már szinte mindennaposnak számít a e-rollerek látványa a városban, hiszen ha sajátod nincsen, akár a közösségi közlekedés részeként is bérelheted őket egy-két órára. Arról azonban kevesen tudnak, hogy a KRESZ szabályai az e-rollerekre nemigen vonatkoznak. Erre jelenthetnek megoldást a közeljövőben várható változások a szabályozásban.

A KRESZ-módosítás tervezete már tavasszal elkészült, amelynek kapcsán Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős államtitkár bejelentette, hogy az elektromos rollerekre is kitér majd, melyekre ugyanazok a szabályok vonatkoznának, mint a kerékpárokra. A tervezetet ősszel fogják társadalmi vitára bocsátani.

A szabályozás csak a kis sebességű e-rollereket érintené, mivel ha a jármű végsebessége több, mint 25 kilométer/óra, az már segédmotoros kerékpárnak minősül, amelynek használatához kötelező a bukósisak. A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy az e-rollert használók között viszonylag kevés azok száma, akik bukósisakot hordanak rollerezés közben.

Forrás: Getty Images
Jelenleg nincs érvényben szabályozás a KRESZ-ben az e-rollerekre vonatkozóan.

Az is fontos kérdéseket vet fel, hogy az elektromos rollerek az Uniós szabályok miatt nem is minősülnek járműnek, mivel nincs ülésük. Más európai országokban, mint például Németországban, sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk: minden e-rollernek matricán olvasható rendszáma van, sőt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást is kell kötni az e-rollerekre, melyet 14 év alattiak nem használhatnak, és kerékpár- vagy autóúton maximum 20 kilométer/órás sebességhatárral haladhatnak vele.

Hogy milyen szabályozás alá kerülnek az e-rollerek a jövőben, pontosan nem tudjuk, de a Jövő Mobilitása Szövetség véleménye alapján az alábbi változtatásokra lenne szükség:

1. Csak a 25 kg alatti roller számítson e-rollernek, ezen súly fölött már segédmotoros kerékpárról beszélhetünk. Az elektromos roller feltétele legyen, hogy összecsukható legyen, üléssel ne rendelkezzen és álló helyzetből lökésre induljon (ne csak a gázadásra). Kivételt képeznek ez alól a közösségi rollerek.

2. Az elektromos rollerek végsebessége fizikailag se haladhassa meg a 25 kilométer/órás sebességet, azaz ne a vezetőjén múljon, hogy betartja-e a korlátozást.

3. A kerékpárra vonatkozó szabályokkal megegyezően az elektromos rollerekkel kapcsolatban is pontosan legyen meghatározva, hogy hol lehet velük közlekedni.

4. A bukósisak viselése 18 éves kor alatt kötelező, 18 éves kor felett ajánlott legyen.

5. Kötelező alapfelszereltség legyen az első (fehér) és a hátsó (piros) világítás, az oldalsó fényvisszaverő prizma, csengő vagy kürt és fizikai fék, illetve egy rollert csak egy ember használhasson.

6. Az egyéb szabályozási javaslatok között szerepel, hogy kötelezővé tennék a KRESZ-ismeretet és a felelősségbiztosítás kötését, és zéró toleranciát vezetnének be az alkoholfogyasztással kapcsolatban.

Te szoktál e-rollerrel közlekedni?
Igen, rendszeresen.
Néha megesik.
Nem, soha.