Miért nem érdekel, hogy hányas tanulók a gyerekeim?

Miért nem érdekel, hogy hányas tanulók a gyerekeim?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

N

Nem csinálok tragédiát belőle, ha becsúszik egy-egy rosszabb jegy. Én már tudom, hogy húsz év múlva (vagy idén nyáron) semmi jelentősége nem lesz.

Mindhárom gyerekem általános iskolás és jó tanuló. De nem azért, mert folyamatosan stresszelem vagy éjszakába nyúlóan tanultatom őket, hogy ezt elérjék. Természetesen örülök a jó osztályzataiknak, de kit érdekel, ha becsúszik egy-egy rosszabb jegy?

Már akkor tisztában voltam a gyerekeim értelmi képességeivel és büszke is voltam rájuk, mielőtt elérték volna az iskoláskort. Nincs szükségem osztályzatokra ahhoz, hogy ez az érzés megmaradjon.

Soha nem azt várom el tőlük, hogy egy bizonyos jegynél rosszabbat ne hozzanak, hanem azt, hogy a tőlük telhető legjobbat nyújtsák. A tőlük telhető nemcsak azt takarja, hogy általában milyenek a képességeik, hanem hogy mennyire voltak fáradtak, rosszkedvűek vagy éppen motiváltak, amikor a dolgozatot írták vagy feleltették őket. Ezt sok felnőtt hajlamos elfelejteni.

Forrás: Europress

Egy rossz jegynél sokkal jobban elszomorítana, ha azt látnám, hogy az érdeklődésüket vagy a nyitottságukat veszítik el. Egyelőre azt hiszem, hogy ettől nem kell tartanom: a 12 éves fiam például autodidakta módon ismerkedik a skót gael nyelvvel, csak mert tetszik neki, a 10 éves azt firtatta a minap, hogy miért volt Szent András olyan fontos ember, hogy több ország védőszentje is lett belőle és törésvonalat meg keresztet is elneveztek róla.

Az iskola (akármennyire sokat követel is a magyar oktatási rendszer) nem mér minden tudást. A 9 éves fiam tudja, mi az a Riemann-sejtés, hány atomból áll egy porszem, hogyan kell járólapot fugázni, az autó téli gumiját nyárira cserélni, túrótortát sütni. A múltkor egy olyan balatoni étteremben jártunk, ahol nem volt profinak mondható a kiszolgálás. Másnapra a fiam kitalálta, hogyan nyissunk lakáséttermet, írt étlapot, beosztotta, kinek mi lesz a feladata, megszervezte az anyagbeszerzés menetét, a nyitva tartást, és nem feledkezett meg a marketingről sem. (Gondolkoztam, hogy elküldöm az ötleteit az illető vendéglátóhelynek, sokat profitálhatnának belőle.) Ezért nem keserít el különösebben, ha a témazáró nyelvtan dolgozata nem lesz csillagos ötös és az sem, ha soha nem lesz kitűnő tanuló.

Forrás: Europress

A rossz jegyeknek, a kudarcoknak és a negatív kritikáknak fontos szerepük van az ember életében. Jobb teljesítményre ösztönözhetnek, megmutathatják a hibáinkat, esetleg azt, hogy nem jó úton járunk vagy elgondolkodtathatnak arról, hogy mennyire és kinek a kritikája számít nekünk egyáltalán. Egy törekvő, okos gyereket az én papolásomnál vagy siránkozásomnál sokkal jobban motivál egy rossz jegy vagy egy kudarc arra, hogy megmutassa: ennél többre képes. (Mivel nem terrorizálom őket, el is merik mondani, ha rossz jegyet vagy beírást kaptak, és láthatóan megnyugtatja őket, ha higgadtan meg tudjuk beszélni.)

Egy amerikai pszichológustól hallottam, hogy azokból a gyerekekből lesznek a kreatív felnőttek (például legótervezők), akik a tanórákon ábrándozva bámulnak ki az ablakon. Ők ugyanis nagyon sok lehetőséget végigpörgetnek az agyukban ahelyett, hogy megpróbálnák kiköpni a tanár által egyetlen tökéletesnek ítélt választ, márpedig a jó megoldásho sok félresikerült megoldáson át vezet az út. Annak alapján, amit a legkisebb fiam nyílt óráin láttam, úgy gondolom: van esélye rá a gyereknek, hogy kreatív felnőtt legyen belőle.
Forrás: Europress

Ha végiggondolom, melyik iskolatársamnak hogy alakult a sorsa, nem látok szoros összefüggést az iskolai jegyeik és aközött, hogy mennyire lettek sikeres, boldog, elégedett felnőttek. Az, hogy mennyire lettek sikeres, boldog, elégedett emberek, sokkal inkább múlt olyan képességeiken, amelyeket az iskolában nem osztályoztak vagy értékeltek. Például a személyiségükön, a hozzáállásukon, a talpraesettségükön és a bátorságukon.

Amíg nálunk egy átlagos, rohanós hétköznapi reggelinél az a téma, hogy honnan kapta Új-Zéland a nevét és merre járt a kontinensek vándorlása soránvagy arról beszélgetünk, hogy milyen programmal készíti a legújabb videóját a saját YouTube csatornájára, addig nem aggódom azon, hogy mi került az ellenőrzőjükbe.

Az édesítők dzsungelében, avagy mi árt jobban, a cukor vagy a szacharin?

Az Éva magazin 2017/őszi Egészség különszámában olvashatsz a készételekhez használt 61 féle cukorról. Ám a többi édesítővel kapcsolatban is érdemes bővíteni az ismereteket.

Ezeket kéne máshogyan takarítanod a fürdőszobában, hogy egészséges maradj!

Az ember azt hinné, hogy bizonyos dolgokra ritkábban is ráfér a takarítás. Pedig nem.

Tudod, melyik romantikus filmből valók ezek a vicces jelentek? – Töltsd ki a KVÍZT!

Töltsd ki a kvízt és írd meg, hányat tudtál helyesen a válaszok közül!

Mihez kezdj, ha transznemű vagy? És ha a gyerek az?

Hova fordulhat, milyen lehetőségei vannak itthon annak, aki úgy érzi, rossz testbe született? Részlet a novemberi Éva magazinban megjelent összeállításból.

Kövess minket

Egy éves előfizetésed mellé most az Advent különszámunkat ajándékba kapod!

Csak 4590 Ft