Magányos tinédzserek hajóznak a világtengereken

Borítókép: Magányos tinédzserek hajóznak a világtengereken
David Dicks, Jesse Martin, Jessica Watson, Zac és Abby Sunderland: abban hasonlítanak egymásra, hogy még 18 évesek sem voltak, amikor egyedül vállalkoztak a Föld körbehajózására.

Ez nem tréfa, tinédzserekörökben új hobbi hódít: úgy egy év alatt egymagukban körbehajózzák a földgolyót, az igazán kúl fazonok pedig megállás nélkül teljesítik a feladatot. A közelmúltban két fiatal kapott az átlagosnál nagyobb figyelmet a médiától. Egyikük, a hét hónapos hajótúráját május közepén befejező Jessica Watson 16 éves életkorával rekordot írt a műfaj történetében. A nem mindennapi számokat felvonultató kalandok hitelessége amúgy elgondolkodtató, és sok olyan vélemény hangzik el, hogy abszurd döntés fiatalkorúakat hónapokra kitenni az életveszélyes és kiszámíthatatlan tengerre egy szál laptoppal és telefonnal. A hajózásban tapasztalt Watson családot is rengeteg támadás érte, amiért a 16 éves lányt egyedül ráengedték az Indiai-óceánra. Pont arra a tengerre, amelyet Abby Sunderland (ő csak tudja) így jellemzett: „az Indiai-óceánon képtelenség úgy átkelni, hogy az ember ne kerüljön bele legalább egy viharba.” Ráadásul Jessica szervezetének nem volt elég a gondos számításokkal is rendkívül szűkre szabott pihenés. Már a világ körüli misszióját megelőző próbaúton sem volt képes tartani az egy napra jutó összesen húsz perces (!) alvásidőt: egyszer elszundikált, és arra ébredt, hogy összeütközött egy teherszállító hajóval. A kaland hajszál híján tragédiával végződött.

Wild Eyes
Abby Sunderlandet ugyancsak a rekorddöntés vágya vezérelte, amikor nekivágott a magelláni útnak. Négy hónappal később megszakadt vele minden kapcsolat, de leadott vészjelzései nyomán szerencsére rátalált egy repülős mentőbrigád és kimentette hánykolódó vitorlás hajójáról, a Wild Eyes-ról. Az amerikai lány a blogján azt állítja: nem a sokaktól nehezményezett fiatal kora vagy tapasztalatlansága sodorta életveszélybe. A balesetet szerinte „egyszerűen” egy indiai-óceáni vihar okozta, amely – mint az imént olvastuk – így is, úgy is elkerülhetetlen.

Elégtelen szabályozás?
Vajon tényleg a rendkívüli körülmények jelentik az igazi veszélyt az ifjú matrózokra, nem pedig a tapasztalatlanságuk? Vajon megfelelő az engedélyezés szabályozása? A nagyfokú érdeklődésre való tekintettel nem kéne szigorítani az elbírálási kritériumokon? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel bombázták az ABCcsatorna Good morning America című műsorában LaurenceSunderlandet, Abby apját, aki visszakérdezett: „Hány fiatal hal meg autóbalesetben évente? Akkor a vezetéstől is el kéne tiltani őket?” Az ügy élesen megosztotta az Egyesült Államok és a világ közvéleményét. Egy biztos: Hollywood unatkozó, önpusztító és hedonista celebtinédzserei mellé üdítő változatosságot hoznak azok a fiatalok, akiknek teljesítményéhez képest a hagyományos extrémsportok legfeljebb az ugrókötelezéshez foghatók. Ha valaki 16–18 évesen körbehajózza a földgolyót, bizonyára egy életre szóló dicsőséget szerez magának. Sunderland úr megjegyzése ugyanakkor kétes értékű, hiszen aki ilyen rendkívüli körülmények között elindul egy súlyosan megterhelő vitorlásútra, az jóval nagyobb kockázatot vállal, mint ha beülne egy autó volánja mögé. Ennek megfelelően a balesetek is súlyosabbak – és akkor még nem szóltunk a kalózokról, akik a közhiedelemmel ellentétben 2010-ben is rettegésben tartják a nyílt vizeket.


Laura Dekker
A holland Laura Dekkert hasonló ambíciók hajtották, amikor elhatározta, hogy megdönti a korrekordot, és 15 évesen körbehajózza a földet. Csakhogy a holland hatóságok épp életkora miatt eltiltották a veszélyes úttól – amúgy a nem vele élő édesanyja álláspontjával egyezően. Az ügyben a családjogi bíróság mondta ki a végső szót: megosztott szülői felügyelet rendelt el, a lány mellé pedig az ifjúságvédelmi bizottság felügyelőt rendelt ki, aki természetesen megakadályozta, hogy a kamasz hajóra szálljon. Az eset nemzetközi vitát váltott ki a régi kérdésről: mennyi joga legyen az államnak beavatkozni az egyéni döntésekbe? Egy más jellegű szabály aztán véget vetett az elvi eszmecseréknek: a hajózási előírások egyértelműen kimondják, hogy 7 méternél hosszabb hajót holland vizeken nem vezethet 16 év alatti személy.
Utolsó lehetőségként apa és lánya egy másik bírósághoz fordultak, s ez felülbírálva az előző döntést engedélyezte, hogy a lány 2010 szeptemberében megkezdje világkörüli útját – így célja elérésére is reális esélye maradt. A hajózási szabályokra pedig egyszerű megoldást találtak: Laura egy biztonságosabb, 11,5 méteres francia gyártmányú hajón várhatóan szeptemberben indul – nem holland vizekről, hanem Lisszabonból.

Szerző: Kárpáti Kata Szandra, fotó:profimedia.hu

Ez a cikk kizárólag az Éva Magazin számára íródott. Minden jog fenntartva.