JoyNapok logo
Elérhető az Éva legújabb száma most JOY-napok kuponfüzettel!
0 nap 0 óra 0 perc

A jó játék titka

Borítókép: A jó játék titka
Idén karácsonykor, mint oly sokan, én is újra elindulok a játékboltba. Saját gyerekeimnek szeretnék örömet szerezni. Hogy milyen játékkal? Hát jó játékkal. De vajon mitől jó egy játék? Palotai Bori írása

Amikor tavaly karácsonykor kiderült, hogy búgócsigából is nyolcféle létezik, akkor estem végképp kétségbe. Elvesztem a kacagó mackók, a síró babák, a csillogó hercegnők, a tojásból kipattanó robotok és a szirénázó rendőrautók között.
Persze, kiindulhatnék a csomagolásból is. Manapság nemcsak azt tüntetik fel a játékgyárak, hogy hány éveseknek ajánlják a terméküket, de sok – talán gyanúsan is sok – játékon láthatjuk, hogy ilyen vagy olyan díjat nyert, kitüntetett termék. Némi internetes böngészés után aztán gyorsan kiderül, hogy ezeknek a nagy presztízsű díjaknak egy részét a játékgyárak marketingosztályai alapították saját termékeik javára. Egy másik részük pedig olyan szervezettől származik, amely a bevizsgálásért és a díj odaítéléséért is pénzt kér a gyártótól, az elismerést tehát megvásárolhatóvá teszi.

Kinek a szavára lehet adni?
Léteznek azonban valóban független játékminősítő szervezetek is, amelyek ingyen veszik be a gyártótól a játékot, és gyerekeknek és szakértőknek is odaadják kipróbálásra. Az egyik ilyen független szervezetet egy fejlesztőpedagógus anya és lánya hozta létre 1989-ben az Egyesült Államokban, ők az Oppenheim Toy Portfolio. Játékminősítő munkájuk három szakaszból áll. Először azt vizsgálják, hogy nem egészségtelen-e a játék, megfelel-e a biztonsági előírásoknak. Ezt követően a játékot kiadják kipróbálásra több család gyermekeinek Amerika kisebb és nagyobb településein.
A gyerekek véleménye csak egyik eleme a végső értékelésüknek, mert azt vallják: „Ha csak gyerektesztelőkre bíznád a nagybevásárlást, tele lenne a bevásárlókocsid agyonreklámozott termékekkel, édességgel és fagyival, de nem vinnél haza valódi tápanyagot.”
Agyerekek véleménye mellett ezért rögzítik a szülőkét is, sőt, ezután a játékokat profi fejlesztőpedagógusok is értékelik.
Még patinásabb független minősítő a The Toy Man, az amerikai székhelyű International Parenting Institute játékminősítő intézete, ahol játéktípusonként más és más minősítők végeznek szakmai, illetve fogyasztói értékelést. A The Toy Man nagy érdeme, hogy akülönböző játékokat a rájuk jellemző tényezők szerint értékeli, de vannak valamennyi játékra vonatkozó, közös értékelési kategóriák is. Minden játéknál vizsgálják, hogy hogyan hat az érzelmekre, a gondolkodásra, atesti épségre, a társadalmilag felelős és etikus gondolkodásra és a gyermek öt érzékszervére.
Európában minden évben óriási játékvásárt tartanak Nürnbergben, s itt minden gyártó bemutatja új fejlesztéseit. A vásáron több kategóriában kiosztják Az Év Játéka díjat, illetve a Kritikusok Díját.

Mindent a kéznek!
„A díjak alapján a vásárló nehezen tájékozódik, hiszen már annyi van belőlük. A legtöbb díjról nehéz kideríteni, hogy milyen – és a vevő elvárásait mennyire fedő– szempontok állnak mögötte. A játékot ki kell próbálni, és akkor kiderül, mennyire jó. A német játéknagydíjjal, a Kritikusok Díjával jók a tapasztalataim, de azt inkább felnőtteknek való játékok kapják meg. Avevők Az Év Játéka díjat ismerik leginkább, de erről sem tudják pontosan, hogy milyen alapon kerülhet be egy játék a díjazottak közé” – fejti ki Vadász Ágnes, a budai Játékforrás élménybolt vezetője. A pedagógus végzettségű asszony férjével együtt öt éve nyitott saját boltot – ezzel váltották fel a pedagógus-múzeumpedagógus pályát. Eredetileg a régi bevált gyerekjátékok mai megfelelőit árulták, de hamarosan átalakították kínálatukat: „gondolkodós” játékok költöztek be aJátékforrásba.
„Ezek a játékok elsősorban a problémamegoldást fejlesztik. Manapság erre nagy szükség van, hiszen a helyzetfelismerés, a megoldási változatok, a megoldás és az ellenőrzés játékhelyzetben való gyakorlása mind az életre készítenek fel” – mondja Vadász Ágnes. A játszóházas boltban az egyéves gyerektől a nagyszülői korig mindenki talál gondolkodásfejlesztő és egyben szórakoztató játékot. Vadász Ágnes szerint fontos, hogy olyan játékot válasszunk a gyerekünknek, amivel mi is szívesen foglalatoskodunk, hiszen az egyéni játékot sem egyedül használja a gyerek, hanem a mi segítségünkkel – együtt leszünk részesei az izgalmas szellemi kalandnak.
Játszóházas boltjukban éppen ezért a gyerekek és afelnőttek az összes játékot vásárlási kötelezettség nélkül kipróbálhatják, ebben szívesen segítenek játékmestereik. A felnőttek játékpedagógiai és
-vásárlási szaktanácsadást kapnak, hogy megkönnyítsék a megfelelő játék kiválasztását.
„A Sziget Fesztiválon ördöglakatokkal szoktunk kint lenni egy 35 négyzetméteres sátorban, ahol gyakran 70 ember is szorong. Ördöglakatos játék-mestereink ilyenkor jó hasznát veszik vizsgájuk 10perc, 10lakat nevű gyakorlati részének. A Sziget az az egy hét az évben, amikor csak felnőttekkel játszunk: ilyen is kell néha.”

Nem a játék, a játszás a lényeg
Szerencsére Budapesten egyre több helyen találhatunk olyan játékboltot, amely nem harsog hercegnőktől és márkás szörnyetegektől, hanem inkább tartós fa- és textiljátékoktól színes. Ilyen a Fair Play is, amelynek elindítója, Cseke Miklós húsz éve van a pályán. Feleségével együtt gyógypedagógus végzettségűek, a rendszerváltáskor lettek vállalkozók.
„Hiányérzetem volt a családi rendezvényeken: vagy én szórakozom jól, vagy a gyerekek, de nincs olyan program, ahol a család minden tagja egyformán kellemesen töltené az időt” – meséli. Ekkor döntötték el, hogy vállalkozásuk profilja a játszás lesz. Kitalálták a Játszóbuszt, amely a családi rendezvényekhez szükséges játékbirodalommal ma is bármilyen helyszínt játszóházzá varázsol. Itthon, de Közép-Kelet-Európában is ők az egyedüliek, holott Németországban például 400 játszóbusz üzemel.
És hogy hogy lett játékbolt a játszóbuszból? „Mindig kérdezgették, hol lehet ezeket a dolgokat megvenni. Úgy gondoltuk, legyen egy hely, ahol arendezvényeken használt játékok beszerezhetők.” Így bővült a családi vállalkozás. Raktáruk olyan izgalmas játékokat rejt, melyektől az ember egy pillanat alatt visszavedlik gyerekké. Ilyenek például afelnagyított, óriás gyerek- és felnőttjátékok, mint az élő csocsó, élő teke, megajátszótér satöbbi.
A legtöbb szülő sajnos úgy választ játékot, hogy azt nézi, a gyerek nagyon örüljön a karácsonyfa alatt, aztán vonuljon el az ajándékkal, és legalább az ünnepek alatt szórakoztassa magát. Cseke Miklós azt javasolja, hogy ne a játékról, inkább a játszásról, az élményről beszéljünk. (A névjegykártyája hátlapjára is egy logikai fejtörő van nyomtatva.) Hiszen ajátékszer csak eszköz, amellyel kommunikálni tudunk a gyerekünkkel. Abban segít, hogy értsük és megismerjük egymást. Játszani együtt kell, ez alegfontosabb. A játék akkor jó, ha szinkronban van agyerekkel és a szülővel.
„Nem kell, hogy drága legyen – kapcsolódik be afejtegetésbe Cseke Méri–, inkább az a fontos, hogy a gyerek minél többször tudja használni. És nem kell kimondottan fejlesztő játéknak lennie – teszi hozzá –, mert minden játék fejleszt, ha a gyerek élvezi, az életkorának megfelelő, és szabadon játszva élményhez jut általa.”

Mit ajánl a pszichológus?
A Fair Play játékboltnak találó és elgondolkodtató a mottója: „A szülő a gondoskodásban, a gyermek a közös játékban méri a szeretetet.” A mondat Páli Judit klinikai gyermek-, neuro- és pedagógiai szakpszichológustól származik. A szakember szerint karácsonykor a meglepetés a fontos. Ilyenkor ne csak azt vegyük meg a gyereknek, amire nagyon vágyik, hanem legyen olyan ajándék is, amire nem számít. És hogy milyen legyen az a meglepetés? Páli Judit egyik neves elődje, Grastyán Endre akadémikus így írt erről: „A játék szabadsághoz kötött funkció. Az ember a játék magas fokán, a művészetben és atudományban olyan problémákkal játszik, saját élvezetétől hajtva, amelyeket a valóságban nem tud megoldani. De olyan dolgokat tanul játék közben, amelyekkel a valóságos problémákat meg tudja oldani.”
„A gyerek mindig akadályt állít maga elé, amikor játszik – magyarázza Páli Judit –, és ennek az akadálynak az átlépése örömmel jár. Olyan ajándékot kell tehát vennünk, amivel beletalálunk a gyerek legközelebbi fejlődési szakaszába. A jó játékban tehát akadály is van, amelyet a gyereknek le kell győznie.”
Páli Judit is a játszás, vagyis a közös élmény, aszülő és a gyermek együttlétének fontosságára hívja fel a figyelmet. „Az együttes játék a kapcsolati szférát erősíti a gyermekben; szükségletet elégít ki, afolyamatosság élményét nyújtja, odaadásra, igazodásra nevel. Anehezen kezelhető gyerekeknél is az utolsó együttjátszásos időszakig megyünk vissza aterápiás foglalkozásokon, onnan építjük újra a kapcsolatot, mert ez mindennek az alapja” – mondja agyermekpszichológus.

A jó játék varázslat
A magyar nyelvben a játék egyszerre jelent cselekvést, tárgyat és szabályt is. Karácsonykor a nagy vásárlási lázban általában elfeledkezünk a szó többes jelentéséről, és csak atárgyat keressük, kevésbé gondolva arra, ami ezzel a tárggyal otthon történni fog. Agyerek a játék tevékenysége során tanul meg szinte mindent. Először azt, hogy a világot szabályozni tudja, aztán azt, hogy önmagát is képes szabályok szerint vezérelni. A játékból fakad önnön viselkedésének kontrollja, és az érzékeléstől a gondolkodásig, mások gondolkodásának megértéséig minden olyan folyamat, amire aztán az életben oly nagy szüksége lesz.
„A játékban születik meg a gyermek figyelme, kitartása is. A játéktevékenységben teremtett kapcsolat, a közös figyelem ad lehetőséget arra, hogy a figyelmi folyamatok tudatosuljanak. Ez a tudatosulás a sokféle játék során kihat a mozgásfejlődésre, az érzékelés és az észlelés fejlődésére. A problémamegoldást, a beszédet, az emlékezet és az alkotó képzelet fejlődését pedig összehangolja – ezáltal a gyermek másokkal kialakuló kapcsolatai gazdagodnak” – magyarázza Páli Judit.

Hogyan lesz a játékból tanulás? A szakember szerint valahogy úgy, hogy a sok utánzás és azonosulás során új és új tapasztalatokat nyer a gyermek, és ezek újragondolása, szavakba öntése gazdagítja gondolatvilágát. Majd ezek a tapasztalatok újra- és újraszerveződnek, így válnak az eleinte automatikus cselekvések később tudatossá. Ha olyan játékot veszünk, amelyet tovább lehet fejleszteni, amelynek szabályait nehezíteni lehet, akkor ezzel a döntéskészséget is fejlesztjük. A tervezést, szervezést a játék tanítja a legtermészetesebb módon. Páli Judit szerint a szülőnek az a fontos, hogy a játék lehetőséget adjon az érésre, a fejlődésre, a fejlesztésre, a gyereknek pedig az, hogy boldogabbá válik általa.
Hát így segít a tudomány eligazodni a játékboltok polcai között. Bár amikor Páli Judittól is megkérdeztem, hogy akkor ezek szerint milyen is a jó játék, így felelt: „A jó játék olyan, mint a szerelem: melengeti a lelket és nem felejthető.”

Fotó: Europress, Reichel Tamás