Olaj és olaj között is van ám különbség – te tudod, hogy mit miben süss?

Olaj és olaj között is van ám különbség – te tudod, hogy mit miben süss?
Forrás: Getty images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

V

Van, aki az olívaolajra esküszik, mások a kókuszolajra, megint mások a pálmára. Rendszerint – amikor olajat vagy zsírt választunk – figyelembe vesszük az árát, ízét, hogy melyik egészséges, melyikkel való sütés büdösíti be leginkább a lakást. Egy dolgot azonban sokszor figyelmen kívül hagyunk: hogy melyikkel mit érdemes főzni, sütni, vagy akár melyiket érdemes inkább „nyersen” fogyasztani!

Nyilván itthon a legtöbben a napraforgóolajat és a sertészsírt részesítik előnyben, hiszen olcsók és (elvileg) teljesen alkalmasak szinte bármilyen étel elkészítéséhez, amit bő olajban kell kisütni, esetleg amibe kell egy kis rántás… stb. De attól még, hogy olcsó, nem biztos, hogy mindent ezzel kellene főznöd. Ha nem igazodsz el, mit, mire és hogyan lenne érdemes használnod az olajfajták közül, adok egy kis útmutatót, hátha könnyebben eligazodsz, és hátha sikerül rávennem téged, hogy nyiss más alternatívák felé is.

Remélem azt mondanom sem kell, hogy bármelyiket válaszd is, tarts mértéket, és ha egy ételt főzhetsz, párolhatsz vagy sütőben is süthetsz – a bő olaj helyett –, mit válassz ezek közül. De ha semmiképp nem lehet elkerülni az olaj használatát, akkor tanuld meg, hogy melyik mire a legalkalmasabb.

Olvasd el ezt is!

Amit jó, ha tudsz, hogy a növényi magolajok – amiket sokan a sütéshez használnak, mint napraforgó-, lenmag-, szőlőmagolajat –, tele vannak többszörösen telítetlen zsírsavval, amelyek könnyen oxidálódnak, és amelyek igencsak károsak a szervezetre. Míg – csak zárójelben jegyzem meg – az állati zsírok rendkívül kalóriadúsak, és viszonylag kevés hasznos tápanyagot biztosítanak a szervezetnek.

Minden olajnak és zsírnak mások a tulajdonságai, éppen ezért nem mindegy, hogy mire használod ezeket. Következzenek most – a teljesség igénye nélkül – a legkedveltebb fajták, és azok felhasználási módja.

Kép
forrás: Getty images

Napraforgóolaj

A már említett és közkedvelt napraforgóolajat, - ahogyan a magolajoknál már említettem - nem szabadna ilyen gyakorisággal használnunk, még akkor sem, ha elvileg tökéletesen alkalmas pácoláshoz, hirtelen sütéshez, levesekhez, mártásokhoz, szóval sütéshez-főzéshez, csak úgy, ahogyan a repceolaj is.

Olívaolaj

Ha olívaolaj, akkor legyen jó minőségű, ne valami magolajjal felütött cucc. Minden esetben olvasd el figyelmesen a csomagoláson található címkét. Ezt a fajtát egyébként használhatod levesekhez – legyen az akár hideg, vagy meleg –, salátákhoz, tésztákhoz, szószokhoz, mártásokhoz, hirtelen sütéshez, grillezéshez.

Kókuszolaj

Ez az egyik személyes kedvencem, mert már egészen jó áron kapható, sokkal kevésbé büdösíti be a konyhát, mint bármelyik más olaj vagy zsír, és meglepően egészséges. Használatánál arra azonban ügyelni kell, hogy nem szabad túlságosan felforrósítani! Egyébként ugyanúgy használható, mint egy sima növényi olaj, és akár az állati zsírokat és a vajat is kiválthatjuk vele.

Pálmaolaj

A kókuszolajhoz hasonlóan, nem büdösíti be túlzottan a konyhát, és ugyanúgy használható, mint trópusi társa, egy-két bibi azonban van vele! Állítólag rákkeltő,

és ha ez még nem lenne elég, ahhoz, hogy legyen miből kinyerni a pálmaolajat, nagyon keményen irtják az esőerdőket, s ennek számtalan növény és állat, többek között az orángutánok isszák meg a levét. Én, ha tehetném, mindenkit leállítanék ennek az olajnak a használatáról.

Kép
forrás: Getty images

Szőlőmagolaj

Csak úgy, ahogyan a repce- és a napraforgóolaj, egyaránt használható mártásokhoz, levesekhez, hirtelen sütéshez és salátákhoz – legyen az zöldség, vagy gyümölcs.

Szezámolaj

Jellegzetes mogyoróra emlékezettő íze van, amit az kínai konyha például kifejezetten kedvel. Levesekbe, wokos ételekbe, salátákhoz, mártásokhoz, hirtelen sütéshez és pároláshoz is kiváló, sőt még desszertekhez is használható.

Mogyoróolaj

Ha már a mogyorós ízeknél tartottunk, következzen a mogyoróolaj – az egyik személyes kedvencem. Szuper karaktert ad a legegyszerűbb fogásnak már nagyon kis mennyiségben használva is. Wokos ételekhez, salátákhoz, levesekhez és desszertekhez egyaránt kiválóan használható.

Tökmagolaj

Rendkívül finom az íze, amivel feldobhatsz egy egyszerű krémlevest vagy salátát, de a sós sütemények tésztáját is megbolondíthatod vele. Elvileg hirtelen sütéshez is használható, azonban igen borsos az ára, így én ezt az opciót nem ajánlanám.

Neked van kedvenced?

Nézd meg a galériánkat> 7 kép
8 mítosz a tésztafőzésről, ami nem igaz
Tovább olvasok
Napi horoszkóp május 26.: a Szüzek a környezetük bizalmát élvezik, a Skorpiókra új kihívás vár

A hét utolsó napján is érdemes elolvasnod, mit üzentek neked a csillagok!

Az evés tanulható (és akár fogyáshoz is vezethet), állítja Tóth Balázs pszichológus, a Nemdiéta megalkotója

Tóth Balázs egész életében az ember kapcsolatát kutatta az étellel. Most a Semmelweis Egyetem doktoranduszaként folytatja ugyanezt, de közben saját, hamarosan nyíló stúdiójában is alakítja a hozzá fordulók életmódját. A legtöbben persze fogyni szeretnének, de Balázs módszere komplexebb, mint a kalóriaszámlálás.

Kövess minket

5 lapszám 3475 Ft helyett 2075 Ft-ért, lapszámonként 695 Ft helyett 415 Ft-ért

Csak 2075 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem