Múzeumba gyerekkel?!

Borítókép: Múzeumba gyerekkel?!
Ami nekünk műélvezet, az a gyerekeknek gyakran unalom és rémálom. Égig érő, félelmetes falak, sok érthetetlen felirat a képek között, és a hatalmas termekben semmihez sem lehet hozzáérni...

Szerencsére a kisebb és nagyobb gyerekek, valamint szüleik számára is létezik néhány jól bevált múzeumlátogatási praktika. Vadász Ágnes múzeumpedagógus kipróbált módszereket ajánl. Ezek felhasználásával, kisebb-nagyobb otthoni előkészületek után a múzeumlátogatás az egész családnak kellemes programot nyújthat.
A szakember szerint a tárlatlátogatások alsó korhatára az óvodáskor. A bölcsődés korosztály számára az otthoni képeskönyv-nézegetésnél, a szabadtéri és szobai játéknál nincs nagyobb élvezet. A legkisebbek a megfigyelést tapintással egészítik ki, szeretik megfogdosni a tárgyakat, ez pedig amúzeumok többségében tilos. Legjobb tehát, ha kisbabádat egyelőre megkíméled a „magaskultúrától” (és aszigorú teremőröktől), inkább használd ki a délutáni alvásidőt, bízd a kicsit a nagymamára, és gyerek nélkül indulj tárlatlátogatásra.

Kóstolgatás kiscsoportos kortól
A múzeumhasználatnak – akár akönyvtárénak – sajátos módszertana van, kár, hogy ennek oktatása egyelőre nem épül be a tantervekbe.
Az impresszionistákat, futuristákat mindenesetre nyugodtan hagyhatod későbbre, indíts inkább a Természettudományi, aKözlekedési, a Mezőgazdasági vagy a Textilmúzeummal. Olyan gyűjteményeket keress, ahol a kiállított tárgyak agyerekek figyelmét is felkeltik. Érdemes ránézni a kiválasztott múzeum honlapjára, hogy tisztában légy az állandó és időszaki kiállítások témájával és nagyságával. A böngészés után hívd elő a kreatív énedet, és találj ki előzetesen néhány helyszíni feladatot. Az is előfordulhat, hogy segédeszközökre is szükség lesz. Ha a múzeumban például ruhákat, járműveket, különböző eszközöket nézegettek, kérd meg a gyereket, hogy hasonlítsa össze az ott látott tárgyakat az otthoniakkal. Figyelje meg a különbségeket, és beszéljétek meg közösen, hogy miben azonosak, illetve miben térnek el egymástól. Az óvodások imádják a szerepjátékokat, ezért könnyen beleképzelik magukat a korábbi korok viseleteibe és technikai világába. A 3-4 éveseknél elegendő néhány érdekes tárgyra felhívni a figyelmet, azokról azonban beszélgessetek kicsit bővebben.

Kreatív ötletek
Ha a magad örömére szeretnél megnézni egy festészeti tárlatot (például Schielét Pécsett vagy Klimtet aSzépművészetiben), netán egy fajsúlyosabb művészeti múzeumra vágysz, és magaddal viszed a srácodat is, találj ki olyan feladatokat, amelyek lekötik a figyelmét. Senkinek sem jó, ha agyerek unatkozik, mert annak az a vége, hogy te sem tudod kényelmesen végigjárni a termeket.
Vadász Ágnes jó módszernek tartja például a gyöngyfűzést. Ennek lényege, hogy előre megbeszélitek: nézze meg jól a képeket, és amikor valamelyiken például virágot, kutyát, esetleg angyalkát vesz észre, akkor fűzzön egy gyöngyöt azsinórra. (Nagy szemű gyöngyről és fűzőszálról neked kell gondoskodnod.) Adhatsz számolással kombinált feladatokat is: a gyerek amelyik gyümölcsből a legtöbbet látta acsendéleteken, azt rajzolja le, és színezze ki. (Alapfeltétel, hogy legyen nálad papír, ceruza.) Megmondhatja azt is, hogy hány látogatón volt például piros ruha, hány festményen viseltek szakállt satöbbi. Fontos azonban, hogy bármit kérsz tőle, hallgasd meg a válaszait, mert különben legközelebb nem lesz partnered a múzeumban.

Múzeumi mesék
Az alsó tagozatos korosztálynak már nincs szüksége hasonló trükkökre, őket a mesék világával tudod elvarázsolni – tanácsolja Vadász Ágnes. A népmesék sajátos tárgyi kultúrában játszódnak, erre akkor is építhetsz, ha múzeumba készültök. A történetek többségében sokféle eszköz szerepel; egy-egy kiállítás felkeresésekor érdemes olyan mesével játszani, amelyikben a mai gyerek számára különlegességek is felbukkannak. (Ilyen például okos Katica története Mátyás királlyal.) Az otthoni meseolvasás után végezz egy kis dramaturgiai munkát, emeld ki a mese egyes szálait, majd keressétek az ezeknek megfelelő tárgyakat a múzeumban. ANéprajzi és a Textilmúzeumban például a paraszti élet kellékeit, a Hadtörténetiben Toldi Miklós és Kinizsi Pál fegyvereit tudjátok kinyomozni, a Nemzeti Múzeumban a királyról derül ki, hogy milyen serlegből ivott, milyen ruhákat viselt. Ebben az életkorban könnyen megtanítható, hogy a múzeum nem halott tárgyak gyűjteménye, hiszen itt minden az emberekről mesél. A gyerekek képzelete sokat segíthet a múlt virtuális felélesztésében.
A kisiskolásokkal azokon a hétvégéken is érdemes múzeumba menni, amikor akiállításokhoz kapcsolódóan gyerekfoglalkozást vagy családi programot tartanak. (A szükséges információkat a gyűjtemények honlapján találod.) Néhány múzeum tárlatvezető feladatlapot is összeállított kíváncsi alsósoknak. Többek között aNéprajzi, a Természettudományi és a Szépművészeti Múzeumban vásárolható ilyen füzet, amely bizonyos érdekességekre, műtárgyakra irányítja a figyelmet, és kérdéseket tesz föl, illetve feladatokat ad a gyerekeknek.

Kezdd a vécénél!
A kamaszokat nem érdeklik a dajkamesék, ez a korosztály határozottan el akar szakadni a mesevilágtól. A 10–14 éveseknek már fejlett kritikai érzéke van, és ha nem érdekli őket a kiállítás, azt a képedbe is vágják. Őket jobban izgatják a tudomány kérdései és a titkolt ismeretek, mint a dedós történetek. Érdeklődési körük eléggé sajátos: beleférnek a technikai találmányok, de a szolid horror is. „Az aquincumi séta indításaként meséljük el, hogyan használták a rómaiak a korabeli árnyékszéket. Ezzel biztosan sikert aratunk” – mondja a tapasztalt múzeumpedagógus. Utána mutassuk be, hogy milyen volt az ágy, hogyan aludtak, mit és hol étkeztek, hogy fürödtek és hogyan tárolták a könyveket. Az Orvostörténeti Múzeumban többek között a piócákról mesélhetünk szaftos történeteket, de látható itt erényöv-kiállítás is (2010. október 24-éig). A Csodák Palotája is mindig tartogat valami meglepetést.
A rajz tantárgy keretében ez a korcsoport művészettörténetet is tanul, ezért az esős őszi napokon a Szépművészeti Múzeum görög és egyiptomi kiállítása vagy aNemzeti Galériában Szinyei, Csontváry képei egyaránt szóba kerülhetnek.
Jó témaválasztás esetén a felső tagozatos gyerek egyenrangú partner a múzeumban. A világháló az érdekes történelmi kérdések kincsesbányája. A multkor.hu nevű oldalt böngészve például könnyen előfordulhat, hogy a gyerek ajánl témát neked.


Szöveg:Rojkó Annamária, Fotó: Safa
Megjelent az Éva 2010. novemberi számában. Minden jog fenntartva.