Színház

Borítókép: Színház
Remek darabok, bámulatos színházi előadások várják az érdeklődőket.

García Lorca: Vérnász
Honvéd Színház (a Merlinben)
A bikaviadal férfias sport, férfiak mulatsága, ám ez a mostani, homokkal felszórt, kör alakú aréna sokkal inkább női történetet helyszíne. García Lorca a szenvedély írója, és különös képessége, hogy női indulatokat írjon meg. Anyát (Tóth Ildikó), akiben legalább olyan erős a férje, fia halála miatt érzett bosszúvágy, mint a megmaradt fia iránti mániákus szeretet; megcsalt asszonyt (Gecse Noémi), szerelmes, esküvőjéről más férfival szökő menyasszonyt (Kálóczi Orsolya). Nőket, akik férfiakért, férfiak ellen élnek – és végül férfiakat gyászolnak.
A nézők körülülik a kis, kerek színpadot, a színészek néha a nézők közé telepednek, de a porondon is egészen közel maradnak: karnyújtásnyira a publikumtól muszáj nagyon jónak lenni, és a társulat egy tagjának sincs rossz pillanatra. Nagy érzelmeket játszanak, de olyan embereket, akik nem mutatják ki könnyen, ami bennük forrong. Nincs giccs, nincs felesleges drámázás: van viszont nagyszerű színészi munka. Meg a spanyol forróság, amit egy négytagú flamenco zenekar segít átélni, minden tüzével és bánatával együtt.
www.honvedart.hu

Sokan a színpadon
Gorkij: Éjjeli menedékhely
József Attila Színház

A társulat azonnal egyértelművé teszi, mennyire tartja aktuálisnak a nagyokat álmodó, nagyon mélyre csúszott emberek tragikust groteszkkel keverő történetét: a pinceszállóról egy mai gyorsétterembe helyezi a darabot. Még sincs benne semmi földhözragadt, inkább álomszerű az egész. Talán a színészként közreműködő táncosok és a táncoló prózai színészek, vagy a színes, mesebeli jelmezek meg a színpad szélén ülő egyetlen zenész – egy dobos – emeli el a hétköznapi valóságtól az eddig koreográfusként ismert rendező, Horváth Csaba különleges munkáját. www.jozsefattilaszinhaz.hu

Márton László: Az állhatatlan
Gárdonyi Géza Színház, Eger

A trilógia első része vagy 15 évig várta, hogy premierhez jusson, ám a siker gyorsan színre emelte a folytatást. A nézőtér elejét is bekebelező színpad – talán egy kopott üzemépület – falai között súlyos és csavaros nyelven beszélő színészek sáros, véres, de félig-meddig modern ruhákban vezetik nézőiket Báthory Zsigmond erdélyi fejedelem udvarának bonyolult – s lelkének még bonyolultabb – szövevényei közé. A harcias témában főleg a férfi színészek mutathatják meg, mit tudnak: többek közt Görög László, Kaszás Gergő és a főszereplő, Schruff Milán. www.gardonyiszinhaz.hu

Egyedül a színpadon
A léggömb elrepül
Vígszínház

Fesztbaum Béla Kosztolányi-estje biztosan több mint egy verscsokor. A színész eljátssza a költőt, aki ironikus, játékos és legfőképp – titokban – mélyen szomorú alak. A válogatás kerüli a közhelyeket, a néző pedig úgy érezheti: egy estére a mester vendége volt.


Parti Nagy Lajos: Ibusár
Örkény Színház

A színház előcsarnoka vasúti váróteremmé válik, ahol egy széplelkű jegypénztáros előadja saját operettjét. A sziporkázóan ócska szövegben Bíró Kriszta nemcsak a végtelen poénlehetőséget látja, hanem a nőt is megmutatja, aki úgy vicces, hogy az tragikus.
www.orkenyszinhaz.hu

Jerofejev: Hű, de messze van Petuski!
Stúdió K

Az átíró-rendező-főszereplő, Tamási Zoltán két társnője szekundálásával különleges, mindig átalakuló bárpult-vonatkupé díszletben idézi fel az elvágyódás és a visszahúzó (orosz) valóság találkozását egy alkoholista fejében. Az (orosz) világ kis térbe szűkülő enciklopédiája.
www.studio-k.hu