Menekülés Budapestről: Salföld, ahogyan még sosem láttad

Borítókép: Menekülés Budapestről: Salföld, ahogyan még sosem láttad
Rendhagyó utazás ajánlónk Salföld rejtett szépségeivel indul!

Salföld a Balaton-felvidék egyik gyöngyszeme, ez nem vitás. Akinek csemetéje van, biztosan legalább már tervbe vette, hogy meglátogatja, mert itt aztán van minden, ami szem-szájnak ingere. Szürkemarhák, tehenek, szamarak, lovak, játszótér.

Sőt, mindent ki is lehet próbálni, kinek hogy birja a pénztárcája. A salföldi majorban akár egy egész napot is eltölthetünk úgy, hogy kipróbáljuk a sétakocsikázást, lovagolhatunk, állatot simogathatunk, részt vehetünk csikós lovas bemutatón, vadász lovagláson, stb… De a major mellett van ám itt más látnivaló is, még autóba sem kell érte ülni.

Beérve a faluba a kőtenger fogadja a csodálkozó szemeket, amit még a vulkanikus időkből előtörő hőforrások hagytak ránk. Hatalmas pusztaságból nőnek ki a kövek, mintha gondos kis kezek ültették volna őket. Kisebbek, nagyobbak, szebbek és kevésbé szépek. Kerekek, szögletesek, oválisak, lyukasak, pont, mint Gombóc Artúr bonbonos dobozában. Aki kisgyerekkel érkezik ide, kellemesen elszemlélődhet közöttük formákat keresgélve, mint kellemes nyári délután a felhők között. Aki viszont nem rest és egy kis túrát is szivesen megtesz, vegyen magához egy kisebb hátizsákot, némi elemózsiát és innivalót és vágjon neki a kirándulásnak a Pálos kolostor felé a piros jelzéssel ellátott földúton! Az erdőben, ha elég csendesen haladunk előre, nem ritka, hogy a helyi vadállomány is megmutatja magát. Mi egy közepes méretű vaddisznó csordával találkoztunk, de mire előkaptam a fényképezőt, fülüket, farkukat behúzva beiszkoltak a sűrűbe. Azért ne ijedjünk meg, ők sokkal jobban félnek tőlünk, emberektől! A kolostort kb. 2,5 km séta után érjük el. A terep nem nehéz, csak enyhén emelkedik és gond nélkül teljesithető gyerekkel is. Ha viszont babakocsival vágnánk neki, csak olyannal tegyük, aminek jó nagy kerekeivannak: erdei útról lévén szó, a bevásárló-központokba való, esernyőre csukható járgányok valószinűleg inkább megnehezitik, mint megkönnyitik a dolgunkat!

Az elénk tárulkozó látvány viszont mindenképpen kárpótol minket! Olyan, mintha valami mesevidékre érkeznénk. A 700 éves kolostorrom fenségesen néz le ránk a dombról, olyan előkelő és mégis olyan kézzel fogható. Nincs az a gyerek, aki ne élvezné a lerombolt falakat, azokon belül tekergőzni, bújócskázni. Még a nyári nagy melegben is ajánlom ezt a túrát, mivel a fákkal körbevett domb és a parkszerűen kialakitott terület hőségben is hűvös. A rom szomszédságában padok és asztalok vannak, valamint találunk még itt fedett kiszolgáló helyiséget, ami kapóra jöhet, ha a tűzrakó helyen szalonnát szeretnénk sütni.

Akik nagyobb túrát terveznek, azoknak a kolostor megközelitését az ábrahámhegyi vasútállomásról ajánlom. Itt csatlakozhatnak be a Klastrom völgyön keresztül vezető Nordic walking túra útvonalba, ami szintén érinti a kolostor mellett található pihenőhelyet, valamint a túra élvezeti értékét növeli a Folly arborétum. Nem túl megerőltető az útvonal, kb. 2,5 – 3 óra alatt lehet megtenni közepes nehézségű terepen.

--pagebreak--

Salföld másik vonzó pontja a nyári fürdőzők számára a kisörspusztai homokbánya.

A falu melletti főút túlsó oldalán található ez a nádassal és vízzel körülvett, finom homokos lapály. A bánya területére elvileg szigorúan tilos bemenni, nyáron mégis emberek lepik el a helyet. Itt határtalannak tűnő homokot taposhatunk a lábunkkal, kellemesen hűvös vizben fürdőzhetünk és még az iszapban is meg lehet hemperegni.

Gyerekekkel kifejezetten mulatságos program, ha valaki felvállalja az „Idegeneknek belépni tilos” tábla átugrását. A vízzel viszont vigyázni kell, hamar mélyül. Nekem ez a hely évekkel ezelőtt adott hatalmas élményt, amikor egy forró nyári napon ide keveredtem a három gyerekemmel. Hosszú botokkal formákat rajzoltunk a homokba, és ha nagyon melegünk volt, valamelyik keresztülfolyó vízbe belelógattuk a lábunkat.