Menekülés Budapestről: kalandok a Koloska-völgyben

Borítókép: Menekülés Budapestről: kalandok a Koloska-völgyben
Rendhagyó utazási rovatunk folytatódik: ezúttal megmutatjuk, mi van Balatonfüred mögött!

Balatonfüreden az élet télen olyan, mint egy pohár víz. Sima, nyugodt és nem zavaros. Nyáron viszont olyan, mint mikor ebbe a pohár vízbe pezsgőtablettát dobnak. Megtelnek a kikötők vitorlásokkal és vitorlázókkal, a kávézók napernyőkkel és vendégekkel, a boltok vásárlókkal, és a sétány fagylaltozó emberekkel. Egy-egy itt eltöltött hétvége után az ember vagy kipiheni magát a nyüzsgő, de mégis nyugalmas strandokon, vagy jóval fáradtabban tér haza az éjszakai mulatozások után.
A helyben lakók viszont hétvégén kitelepednek családostól a Füred fölött húzódó Koloska-völgybe.

A megannyi sütögető hely közül kiválasztanak egyet, felállítáják a focikapukat, a tollaslabdapályát, lógatják a lábukat a mindig hűvös patakba, és az árnyékos óriás fák alatt eltöltik a forrónak ígérkező napot.
Az ideérkező látogatónak elég korán kell felkelnie, hogy a sok tűzrakó helyből jusson neki is. Viszont – ha nem egész napos programra vágyunk – egy délutáni kirándulás felejthetetlen élményt nyújthat az egész családnak.
Megközelíthetőség: Balatonfüredről kifelé haladva az Arácsi úton egészen egyszerűen csak kövessük az utat a Koloska csárdáig. Ha nem vagyunk gyaloglós kedvünkben és még meleg is van, ne tegyük le az étterem parkolójában az autót, mert a felfelé haladó, aszfaltos, majd később murvás úton még a célállomás előtt napszúrást kaphatunk, de jobb esetben is elmegy a kedvünk a bóklászástól, mivel árnyék csak elvétve akad, por viszont annál több.
A csárda után 700 méterrel azonban megállhatunk pár percre, mivel itt található a Koloska vadaspark, ami reggel 9-kor nyitja a kapuit évszaktól és időjárástól függetlenül. Gímszarvasnak, dámszarvasnak, muflonnak, őznek, fürjnek, fogolynak és fácánnak ad otthont és ingyen látogatható. A belépésnél hatalmas szobrok ábrázolják a vadászt és kutyáját, ami ne tévessze meg az ide látogatót, mert kutyát ide ember be nem vihet, minket is kettő percen belül kiutasítottak a szemfüles, arra járőröző vadőrök. Kárpótlásként muflon borjakat láthatunk és vadászlesről kémlelhetjük az erre a területre jellemző vadállományt.

--pagebreak--

A vadasparktól 800 méterre már letehetjük az autót, hely akad rá bőven, és felderíthetjük a környéket. Táblával jelzett útvonalon a sportosabb résztvevők, nordic walkingot kedvelők 3,5 km hosszú útvonalat járhatnak be jelentős szintkülönbséggel, a patak völgye mellett pedig különféle tornaeszközök kerültek telepítésre a feladatok részletes leírásával.

Az én kedvencem leginkább a szikláról való láblógatás, amihez vegyünk egy nagy levegőt és a völgy bal oldalán kövessük a zöld ponttal jelzett turistajelzést. Nem túl hosszú a táv és csak alig megerőltető. Mivel a lépcsőmászás nem kis feladat, a babakocsival érkezők leginkább ne próbálkozzanak vele, mert egész hétvégés izomláznak nézhetnek elébe. Viszont ha a szikla tetejére feltornáztuk magunkat, üljünk ki a szélére, lógassuk lábunkat az ősfák fölé és a gyönyörködés mellett pár perc alatt kiliheghetjük magunkat.
A visszaút már meglehetősen rövidebb és vidámabban is telik, főleg hogy a hegytetőn már biztos elterveztük, milyen jó is lesz megebédelni a Koloska csárdában. Vigyázat: itt a magyaros étlap mellett zajos külföldi turistacsoportokba és az őket szórakoztató muzsikusokba is belefuthatunk. Ha ehhez nem fűlik a fogunk, autózzunk inkább tovább kicsit, végig az Arácsi úton, Füreden keresztül Balatonszőlős fölé. Szőlős és Tótvázsony között nagy fatábla jelzi a lekanyarodás esedékességét a Papok Borozója felé. gastropapp.hu

Kicsit tekervényes és hepehupás az út, de tartsunk ki, haladjunk lassan fölfelé. Az étterem amolyan kockásterítős, igazi kirándulás utáni pihenőhely. A kilátás pazar, a személyzet kedves, a felszolgált étel pedig nagyon finom. Na, ne számitsunk carpacciora és angus steakre, de a séf – aki egyben a tulajdonos is – kitesz magáért. Hétvégente kemencében sült liba, csülök és egyéb finomságok várják a vendégeket, de ha erről lemaradunk, ne bánkódjunk, biztosan találunk magunknak megfelelőt az étlapon.

Amíg a felnőttek válogatnak, a gyerekek birtokba vehetik a játszóteret és szemügyre vehetik az állatsimogató kedves résztvevőit, mindezt belátható távolságon belül. Annak, aki időben érkezik, előételként a cseresznyefát ajánlom, roskadozik a majdnem fekete gyümölcstől. Ha a hely elnyerte a kedves vendég tetszését, ne felejtse el télen, hétvégén is meglátogatni!