A ZHOJA megálmodói: „Mi nők legbelül szinte kivétel nélkül vágyunk rá, hogy királynőnek, dívának érezhessük magunkat, legalább egy kis időre, főleg a hétköznapok rohanása közepette”

Borítókép: A ZHOJA megálmodói: „Mi nők legbelül szinte kivétel nélkül vágyunk rá, hogy királynőnek, dívának érezhessük magunkat, legalább egy kis időre, főleg a hétköznapok rohanása közepette” Forrás: ZHOJA
Ha van hely, ahol egy nő úgy érezheti magát, mint kislány a cukorkaboltban, akkor az a ZHOJA, a Nagy Erika és Dalkó Beáta által megálmodott impozáns ruhaszalon. Ám itt nem nyalánkságokkal, hanem csodaszép ruhákkal kényeztetnek, mosollyal, értő figyelemmel gyógyítják a női lelkeket.

Hogyan találtatok egymásra és hogyan jött az ötlet, hogy elindítsátok a ZHOJA-t?

Betti: A sors furcsa fintora, hogy úgy vágtunk bele a közös vállalkozásba 2015-ben, hogy nem vagyunk végzett divattervezők, szívből, ösztönösen alkotunk. Erika multi közegből, HR diplomával érkezett, én bölcsészkaron végeztem, olasz szakon. A divattal pedig úgy kerültem kapcsolatba, hogy egy divattervezőnél menedzseri feladatokat láttam el, divatbemutatókat szerveztem. Igazából ott tanultam bele az anyagok, formák világába, de csak később jött az ötlet, hogy jómagam is divattervezéssel foglalkozzak. Erikával egymás közelében éltünk és amikor találkoztunk, mindketten egy válás után próbáltuk újraépíteni magunkat. Az őszinte beszélgetésekből barátság, majd közös vállalkozás lett, ami szinte a semmiből, mindössze 30 ruhával indult.

Erika: Annyi előzménye azért volt a divattervezés iránti szenvedélyemnek, hogy tiniként állandóan ruhákat terveztem magamnak és folyamatosan hordtam haza anyukámnak – aki varrónő- az anyagokat, hogy azokból varrja meg nekem a megálmodott darabokat.

Mi volt a kezdeti koncepciótok? Milyen stílusú ruhákat terveztetek és kiknek? És ez mennyiben változott meg az évek alatt?

Betti: Kezdetben az alkalmi és egyedi valamint a menyasszonyi ruhák készítése volt a fő koncepciónk. És tavaly éreztük elérkezettnek az időt, hogy elindítsuk az Easy vonalat is, amely a kényelmes hétköznapi elegancia megtestesítője. Az Easy kollekció akkor kiváló választás, ha egy lazább rendezvényre – például egy baráti összejövetelre, vacsorára- vagyunk hivatalosak, ahol szeretnénk jól kinézni, de nem akarunk kényelmetlen ruhában feszengeni. Az Easyt a vendégeink igénye hívta életre valamint az, hogy az elmúlt évek során a rendezvények is átalakultak: ma már ritkaságszámba megy, ha klasszikus nagyestélyi az előírt viselet. Pár éve még teljesen természetes volt, hogy a hölgyek klasszikus estélyi ruháért jöttek hozzánk, amit csak egyszer, egy eseményre vettek fel. Talán a fenntarthatóság is benne van abban, hogy ma már egy alkalomra nem biztos, hogy varratnak, inkább kölcsönöznek. A legtöbb nőt nem zavarja, hogy a kikölcsönzött ruhát már viselte valaki, az a lényeg, hogy rajtuk még nem volt.

Erika: Az elmúlt évek változása az is, hogy egyre inkább életszerű, hordható ruhákat készítünk, szinte bármelyik korosztály részére. A nőies vonalak megőrzése mellett elindultunk egy trendibb irányba. A ruhákba belecsempésszük persze a klasszikus formavilágot is, de mindig kerül bele valami csavar, ami például egy vagányabb színben vagy anyaghasználatban mutatkozik meg. És a menyasszonyok sem a csipkét keresik már feltétlenül, hanem azokat az alapanyagokat, amelyek már önmagukban különlegesek és modernek.

Forrás: ZHOJA

Mennyire vagytok benne ti a ruhában és mennyire van benne az az ember, aki viselni fogja? Hogy tudjátok megtalálni az egészséges arányt?

Erika: Mi elsősorban arra fókuszálunk, hogy a ruha a viselőjével önazonos legyen. És mivel mi ehhez értünk, örömmel terelgetjük a vendégeinket abba az irányba, ami szerintünk jól áll nekik. Szerencsés helyzet, amikor valaki úgy érkezik hozzánk, hogy pontosan tudja, mit szeretne, mert látta a ruháinkat és beleszeretett valamelyikbe. De van olyan is, amikor fogalma sincs, valójában mire vágyik és 20 fotót mutat, hogy valamit ezek alapján tervezzünk. Na, az nehéz ügy. De nem lehetetlen.

Betti: Igyekszünk a vendégeinket abba az irányba terelni, hogy a meglévő fazonok közül válasszanak. Rengeteg – szám szerint kb. 330 darab- ruhánk van és mindenféle alkatra fel vagyunk készülve és azt is tudjuk, hogy kinek, melyik áll jól. A nők 99%-a meggyőzhető, ha látja magán a kiszemelt fazont. És ha abban komfortosan érzi magát, már nem kezd el kardoskodni a hozott fotó mellett.

Mi tart izgalomban benneteket ennyi év után is?

Betti: Ebben a szakmában minden nap lehet újat tanulni. Az anyagok evolúcióját követve évről évre találkozunk olyan textíliákkal, amik hatalmas meglepetést okoznak, amikor rápróbáljuk őket egy-egy fazonra. És az is izgalmas, hogy a szalon pszichológiai műhelyként is funkcionál, ahol a vendégek lelkével is foglalkozunk. A ZHOJA nem egy ruhabolt, nem csak a ruhákról szól, hanem a lélekről is. Nálunk mindenki leteheti a batyuját.

Erika: Mi tudunk azonosulni a vendégeink problémáival, kezdve a hajhullástól, a pajzsmirigybetegségen át a gyerektervezésig.

Úgy működünk, mint egy pszichológiai rendelő, ahol mosollyal és ruhával gyógyítanak.

A ZHOJA-t szívből csináljuk. Nálunk a betérő vendégek 95%-a vásárol, ami egy elég kiemelkedő szám és erre nagyon büszkék vagyunk. És ennek talán az az oka, hogy tudunk olyasvalamit adni, amire nagy szükség van a mai világban: időt, figyelmet és lehetőséget a kapcsolódásra. A ruhák csak tárgyak, magadból is kell adnod valamit, amiért majd azt mondja a vendég, hogy megérte hozzánk eljönni, jó élmény volt és legközelebb elhozza a barátnőjét is. És az is különlegessége a szalonunknak, hogy a vásárlás előtt egy komplett, személyre szabott stílus tanácsadást is kap mindenki testalkatelemzéssel összekötve.

Forrás: ZHOJA

Kiknek terveztek?

Betti: Nőknek, alkattól és mérettől függetlenül. Persze egy 36-38-as méretű hölggyel könnyű dolgunk van, őket öltöztetni nem kihívás, hiszen többnyire rendben vannak önmagukkal, még ha pár pici részlettel nincsenek is teljesen megelégedve. De elszállt pajzsmiriggyel, jelentős súlyfelesleggel, 46-os mérettel és önértékelési problémákkal már nehezebben hiszi el magáról valaki, hogy szép. Pedig szerintünk ezekkel a paraméterekkel is lehet gyönyörű valaki.

Mi valódi nőkre tervezünk. És ez nem csak egy szlogen, még ha sokan azt is gondolják. Azokat a nőket és azt a korosztályt is szeretnénk megszólítani, aki nem konfekcióméretű vagy ha az, akkor annak a felső határán mozog. Számtalanszor megkaptuk, hogy a modelljeinknek, akiken befotózzuk a ruháinkat, minden jól áll, és mivel egyetértettünk ezzel, az Easy kollekciónkat már nem is modelleken, hanem hús-vér anyukákon, hétköznapi nőkön fotóztuk.

Erika: Iszonyatosan fel van gyorsulva a világ. Mindenki rohan, egyszerre több dolgot pörget. Mi ezért is határoztuk el, hogy aki hozzánk betér, annak adunk egy kis énidőt: kap egy órányi őszinte figyelmet. Mi, nők, anyák ettől nagyon el vagyunk szokva.

Megható, amikor egy anyuka megérkezik hozzánk és rácsodálkozik, hogy ez most tényleg csak róla szól, tényleg leültetik egy kávéra és megkérdezik, hogy van és egyébként meg ráadnak egy tucat gyönyörű ruhát, amiben még szépnek is érzi magát.

Sokan mondják, akik már jártak nálunk, hogy ezt minden nőnek receptre írnák fel. Mi pedig szeretnénk a ruháinkat és ezt az életérzést minél szélesebb rétegekhez eljuttatni, ezért is vannak már olyan ruháink is, amelyek nem csak egy szűk réteg által megfizethetők. Valljuk, elég pár jó minőségű és egymással jól variálható alapdarab, ami időtálló. Ezzel a tudatos vásárlásra is szeretnénk felhívni a figyelmet, hiszen a jól kiválasztott, testre szabott, minőségi ruhákat boldogan viseljük. Gyakran elég csak egy cipőcsere, a sportosból belépni egy magassarkúba és mindkét stílushoz passzol a ruha.

Ha jól tudom, nálatok is fontos kritérium és célkitűzés a fenntarthatóság.

Erika: Törekszünk arra és szívügyünk, hogy olyan anyagokkal is dolgozzunk, amelyek újrahasznosítással készültek, környezetbarátak. Célunk, hogy létrehozzunk egy olyan kapszulagardróbot, ami mindezt tudja. De az anyagválasztás miatt a lehetőségek egyelőre elég behatároltak.

Betti: A fenntarthatóság nálunk a tudatos vásárlásnál kezdődik. Mert a fenntarthatóság úgy is megvalósulhat, hogy egymással jól variálható darabokat tervezünk vagy átalakítjuk őket. A menyecskeruháknál is azt tanácsoljuk a vendégeinknek, hogy olyan darabot válasszanak, amit máskor is fel tudnak majd venni. Nem vagyunk hívei az egyalkalmas ruháknak. Ellentétben a menyasszonyi ruhákkal. Mert bár vannak kölcsönözhető darabjaink, mégis inkább lebeszéljük róla, akit lehet. Mert itt még nem tudjuk elengedni a maximalizmusunkat. És úgy látjuk, hogy a menyasszonyaink sem.

Barátságként indult a kapcsolatotok, vállalkozás lett belőle. Mitől működik a kettősötök ilyen hatékonyan?

Erika: Nagyon hasonló az értékrendünk, ami szerintem nagyon fontos. Egyébként pedig én vagyok a praktika, Betti meg a romantika, így nagyszerűen kiegészítjük egymást.

Betti: A kezdetektől fogva nagyon mély bizalom van közöttünk. Szinte olyanok vagyunk, mint a testvérek. A nagyobb döntéseket a mai napig együtt hozzuk, de a kisebbekben szabad kezet adunk a másiknak, legyen szó üzleti vagy akár üzleten kívüli dolgokról.

Habitusban mennyire vagytok mások?

Betti: Erika igazi empata, aki száz százalékban rá tud hangolódni a vendégekre. Míg ő végigpróbál velük legalább egy tucat ruhát, mindent türelmesen megmutat, én határozott keretek között tartom a próbafolyamatot. Mert amikor belép hozzánk valaki, én már tudom, melyik az a három ruha, amiből egyiket jellemzően kiválasztja.

Erika: Általában egy órásak a konzultációink, de igazából nem is az idő számít, én úgy érzem, hogy a munkánk és szolgáltatásunk fontos része, a “nőiesség élményének” megélése a hozzánk betérő vendégeink számára.

Mi nők legbelül szinte kivétel nélkül vágyunk rá, hogy királynőnek, dívának érezhessük magunkat, legalább egy kis időre, főleg a hétköznapok rohanása közepette.

Kilépve a szalonból mennyire tudjátok levetkőzni a „zhojaságotokat”?

Erika: Amikor a munkád a szenvedélyed akkor elég nehéz határokat húzni, de anyák vagyunk, családdal a háttérben, így igyekszünk meghúzni a határvonalat. Aranyszabály, például, hogy hétvégén nem beszélünk munkáról.

Betti: Amikor beindítottuk a vállalkozásunkat, mindketten válás utáni időszakban voltunk. A gyerekmentes hétvégéken gyakran toltuk a munkát megállás nélkül. De egy idő után beláttuk, hogy ez hosszú távon nem jó. Ráadásul nekem van egy négyévesem, így a határt már csak emiatt is meg kellett húznom a munka-család egyensúly érdekében. De a „zhojaság” a nap 24 órájában velünk van.

Inspirálódni hogyan, honnan szoktatok?

Erika: A social média és az egész világ tele van inspirációkkal. Annyi hatás ér bennünket nap mint nap, hogy igazából nem tudsz nem inspirálódni. Még ha nem is keresed, akkor is ott van. És persze bárhol járunk a nagyvilágban, mindenhol a ruhákat nézzük. Elég, hogy meglássunk egy különleges anyagot és máris beindul a fantáziánk. És persze vannak ikonikus személyek, akiknek folyamatosan nézzük az öltözködését és inspirálódunk is belőlük. Ilyen stílusikonok ez elnök asszonyok, például a francia elnök felesége vagy a királyi család – az ő stílusuk egyértelműen hat ránk-. És aki kedveli ezt a letisztult stílust, nagyon szereti a mi ruháinkat is.

A ti fejetekben hogy néz ki egy ZHOJA-NŐ?

Erika: Külsőleg a “kifinomult eleganciáról” ismerszik meg a “Zhoja-nő”. Mégis ennél összetettebb megfogalmazni, hiszen maga a nő és így a vendégkörünk is nagyon sokszínű. A ZHOJA név eleve azt jelenti: élet, és mint tudjuk, az élet a nőből fakad. Ha mondani kellene valamilyen karakteres jegyet, ami egy ZHOJA nő sajátja, az az, hogy vállalja önmagát.

A mottónk is az, hogy merd vállalni önmagad, merd vállalni a nőiességed, legyél hiteles. A célunk, hogy megtaláljuk közösen azokat a pontokat egy nőn, ami szép és azt hangsúlyozzuk ki.

De ez nem csak a ZHOJA nőkre igaz, hanem általános üzenet. Nehéz téma, hogy ki hogyan fogadja el a külsejét és az idő múlását. Előbb vagy utóbb rád zuhan, hogy hogyan tudsz méltóságteljesen végigmenni a nőiességeden erővel, önbizalommal és elfogadni azokat a változásokat magadon, amelyek természetes velejárói az idő múlásának. Szerintünk egy 60 pluszos nő is lehet sugárzóan szép a ráncaival együtt, ha jól érzi magát. A ruhák fontos eszközök, hogy kívülről szépnek lássuk magunkat,de a belső egyensúlyra legalább annyi figyelmet kellene fordítanunk, mint a külsőre. Igyekszünk “divatba hozni” és erősíteni a tökéletlenségeink elfogadását, felvállalását, hiszen a perfekcionizmus, melyet a mai világ sugall a nők felé, óriási nyomásként nehezedik ránk. A ZHOJA életérzés az, hogy kifinomul, érzéki, derűs nő vagy és kortól függetlenül megérkeztél oda, ahol nőként boldogan mersz csillogni, mert önazonos lehetsz. És ez jóval több, mint egy ruha.

Nekem érdekes módon a ZHOJA nő archetípusaként mindig Ördög Nóri jut eszembe. Ő egy olyan nő számomra, aki vállalja a külsejét annak minden hibájával együtt, de tud ragyogni is. Ő aztán tényleg hiteles és önazonos.

Betti: Nórival a kapcsolódás a barátnője (egyben menedzsere) által történt. Ő keresett meg bennünket, hogy öltöztetnénk-e Nórát. És számunkra ez nem is volt kérdés. Mert szerintünk is ő egy hiteles ember, egy önazonos nő, aki ember tudott maradni a nagy médiafelhajtás közepette is. Nagyon nagy megtiszteltetés volt számunkra az ő öltöztetése, főként Náray Tamás után.

Nórát öröm öltöztetni. Érdekes, hogy róla a legtöbb nőnek az jut eszébe, hogy az ő alkata mennyire tökéletes. De talán pont azért is tűnik annak, mert vállalja a hibáit, elfogadta azokat, ugyanakkor azt is tudja, mi az, amit érdemes megmutatni és csillogtatni magából. Amikor szétszedik egy-egy fotóját a kommentelők, hogy mekkora a popsija, ő azt is tudja humorral kezelni. És ezzel ő is azt érzékelteti, hogy nem erről kellene, hogy szóljon a világ. Nem az számít, mekkora a feneked. Nóra hitelesen él és felvállal olyan dolgokat is, amiket a legtöbben nem. Az esendőségét például.

Mit emelnétek ki a 2023-2024- es trendek közül, amelyek megjelennek a ruháitokon is?

Az Easy kollekciónál egyértelmű tendencia, hogy még bátrabban használjuk a színeket, mint eddig. Idén lesz pisztáciazöld és rengeteg neonos, magenta, pink és kanáris szín, amelyeket letisztult, klasszikus formával ötvözünk, így a végeredmény egy elegáns, egyben vagány outfit lesz. A kiindulási alap továbbra is az anyag marad, bennünket mindig azok inspirálnak. 2023-ban és 2024-ben is a letisztultabb, finomabb anyagok és fazonok felé megyünk. Ami változatlan marad, az a célunk: hogy bebizonyítsuk, minden nő gyönyörű.

Kíváncsi vagy a ZHOJA csodás alkalmi, menyasszonyi ruháira? Esetleg az Easy kollekció darabjait néznéd meg? A divattervező páros által megálmodott brand, a ZHOJA honlapján vagy Instagram oldalán mindezt megteheted!

És hogy még mindig a divatnál maradjunk, nézd meg, 2023 tavaszán milyen ruhatrendeké lesz a főszerep és melyek azok, amelyeknek mennie kell!