Te vennél arckrémet százezerért?

Borítókép: Te vennél arckrémet százezerért?
Életem első komolyabb kozmetikai beruházása egy Dior alapozó volt. Két évig (addig a régit használtam) nagy műgonddal ügyeltem, hogy semmi baja ne essék – úgy tekintettem rá, mint valami kincsre, mintha csak egyetlenegy darab volna belőle az egész világon. Kárpáti Kata Szandra írása

Amikor egy akármilyen árkategóriába tartozó sampont, arckrémet népszerűsítő hirdetésben hallgatom a furcsábbnál furcsább nevű összetevőket, eltűnődöm, hogy ezek avegyületek egyáltalán léteznek-e, vagy csak jó hangzásuk miatt hozzák fel őket. A luxuskategóriájú termékekkel ritkábban találkozunk reklámokban, és ez talán hozzá is járul ahhoz, hogy egy bizonyos összeg felett (ez persze mindenkinél más) hajlamosak vagyunk félretenni kétkedésünket. Elvégre ami méregdrága, annak használnia kell. Így gondolkoztam én is, amikor a pénztárnál végleg az enyém lett az a bizonyos – anyagi lehetőségeimhez mérten – luxusnak számító alapozó. És nem is csalódtam. De miben is áll egy ilyen csillagászati áron mért kozmetikum varázsa?

Az összetétel a kulcs
A legmagasabb áron kapható termékek nagy többsége az anti-aging körbe tartozik. A világmárkák a legjobb minőség érdekében óriási időtávlatokban dolgoznak és terveznek. Egyes kutatások akár tizenvalahány évig is eltarthatnak, és ezekben – szigorúan ellenőrzött technológiai környezetben – alegkülönfélébb helyszínekről származó egzotikumokat főzik össze: tsukika virágot, beluga kaviárkivonatot, nemesfémeket, például platinát vagy 24 karátos aranyat. „Aplatina egészen egyedien számol le a bőröregedés tüneteivel és segít megőrizni a felhám természetes szépségét” – magyarázza Elekes Nikoletta, a La Prairie csoport hazai márkamenedzsere. A cég Xellular Cream Platinum Rare nevű krémje (245000Ft) „elektrondonorként” funkcionáló platinakolloid-részecskékkel (természetesen nem fém platinadarabokkal, hanem ezek vízben oldott, nanoméretű szemcséivel), tigrisfűvel és vörösalga-kivonattal teszi elevenné az arcbőrt. A Chanel egy Indonéziában honos cédrusfajta leveleiből nyeri a glükóz-szintet stimuláló FN3K enzimet. A Sisley Supremya anti-aging éjszakai ránctalanító (147000 Ft) ezzel szemben az alvás regeneráló hatásán alapul – köztudomású ugyanis, hogy alvás közben szervezetünk takarékra kapcsol. „A Sisley titka négy különleges, aktív növényi hatóanyag. A Phyto Complex LC12 egész éjszaka koncentráltan juttatja ezeket az anyagokat a bőrbe. Jóvoltukból a genetikai öregedés kitolódik, a bőr telt, feszes, sima és fiatalos lesz” – állítja Simon Zsuzsa pr-menedzser.

Boszorkánykonyha
Adott mondjuk egy cédruslevél. A vegyészek minden részletét aprólékosan megvizsgálják és meghatározzák azt a pontot, ahonnan a legtakarékosabban kinyerhető akívánt hatóanyag-koncentrátum. Az így kapott szérumhoz ezután hozzáadnak számos más összetevőt, és hosszadalmas előállítási procedúrában végül megszületik a tesztelésre kész arckrém. Évek munkájával jut tehát egy készítmény abba a szakaszba, hogy kiderüljön: egyáltalán megérte-e az idő- és pénzbefektetés. A következő lépés, vagyis abizonyítás nagyjából minden cégnél azonos metódus szerint zajlik: körülbelül harminc vállalkozó kedvű fogyasztó és profi tesztelő hétköznapi környezetben egy hónapon át mindennap használja a terméket. Viszonyításul további harminc másik ember (a kontrollcsoport) ugyanilyen körülmények között semmiféle hatóanyagot nem tartalmazó placebokrémet használ. Atesztidőszak alatt és után szorgalmasan mérik a vizsgált szer mélyebb és felszíni rétegekre gyakorolt hatását – és üt az igazság órája!
Ha a szer sikerrel átmegy a teszteken, már csak a hibátlan külalak megtervezése (erre mindjárt visszatérünk) és ahatásos belépő választja el a boltok polcaitól. ALancôme újdonsága, a Secret De Vie (73700 Ft) esetében például 93tesztalany kellett ahhoz, hogy az újfajta kivonatot tartalmazó krém piacra kerüljön. A Sisley-termék tesztelése során nyolc héten át szabályos időközönként ellenőrizték a bőrnyomatokat, és a dermisz (a középső bőrréteg, más szóval irharéteg) változásai is mutatták ahelyes fejlesztési irányt.

Sokat ígérő megjelenés
Leegyszerűsítve azt is mondhatnánk, hogy egy szép csomagolásba rejtett, kifogástalan krém, amelyről lerí az exkluzivitás és a tökély, azt üzeni leendő tulajdonosának, hogy csak idő kérdése, és ő is hasonlóan fog kinézni. Elekes Nikoletta válaszaiból kiderül, hogy minden apró részlet számít: „A tégelyek kézi megmunkálással készülnek, és geometriai formák egészítik ki a 21. századi minimalizmust. A kanál alakú applikátor (a platina vegyjelére utaló) ezüst félhold és aranynap díszítést kapott, a középső részt pedig Swarovski kristály ékesíti.” A Sisley-nél mára szinte védjeggyé vált a mértéktartó, letisztult vonalvezetés, ami ugyanazt az üzenetet közvetíti, mint afeltűnő kencék: „Ha engem birtokolsz, különleges személy leszel.” A hatékonyság és aszenzáció érdekében aLa Prairie vagy a Chanel a vevők kényeztetésére ösztönzi a forgalmazókat, például hogy akrém mellé nyújtsanak ajándékba egy luxusmasszázst. Hogy a drágaság gazdája tényleg bennfentesnek érezze magát, bevonják az információs hálózatba, és a„mindenkinél hamarabb tudod meg”-fíling jegyében sűrűn tájékoztatják a legfrissebb hírekről és újdonságokról. De vajon meglepő-e ez a körítés, ha fél deci olyan arckrémről van szó, mely annyiba kerül, mint egy felső-középkategóriás laptop?

Ez a cikk a 2010. októberi számba jelent meg. Minden jog fenntartva.