Miből lesz a cserebogár?

Borítókép: Miből lesz a cserebogár?
Ma már a világ legtermészetesebb dolga, hogy bemegyünk egy illatszerboltba, és ott sorakoznak a jobbnál jobb márkák, a rengeteg kencefice, válogathatunk a feszesítők, a hidratálók, csodakrémek között. De ez nagyanyáink idején nem így volt. Utánajártunk, hogyan is indult néhány kozmetikai cég sikere.
Guerlain
A legrégibb francia márka névadója, Pierre-François-Pascal Guerlain a 18. század végén született Franciaországban. Nem követte fűszerkereskedő apja mesterségét, hanem kémikusi és orvosi végzettséggel belépett a parfümkészítő szakmába. 1828-ban, a párizsi rue de Rivoli árkádjai alatt megnyitotta első üzletét, ahol kezdetben Angliából importált parfümöt, majd rövidesen saját keverésű termékeket árusított. Az a cél lebegett előtte, hogy parfümkreációi tökéletesen illeszkedjenek megrendelőjük egyéniségéhez. Az addigra nagy hírre kapott mester pályája csúcsán, 1853-ban III. Napóleon felesége, Eugénia császárné számára elkészítette az Eau de Cologne Imperial nevű illatot.
A nagy név örököse, a Guerlain Szépségintézet 1939-ben nyitotta meg kapuit a Champs Elysées-n. Akkor modern volt, ma is az. A letisztult, nyugalmat árasztó környezet, a meleg hangulatú berendezés, a természetes színek és különleges fények, a kivételesen minőségi termékek az ide betérőt kiemelik a rohanó világból, és az időtől való függetlenség pihentető pillanataival ajándékozzák meg. Közmegegyezés szerint a Guerlain sztárterméke a Super Aqua-Sérum (amelyet 1987-ben még Aquasérum néven vezettek be). A cég kutatói szüntelenül keresik a ritka, természetes hatóanyagokat: így fedezték fel az orchidea különlegesen hosszú életének titkát. Az elképzelhetetlenül soká virágzó, szinte bármilyen klíma alatt életképes növény gyökeréből molekulákat vontak ki, s ezek tulajdonságainak kombinációjából megalkották az Orchidée Impérial krémet, mely valósággal megállítja az időt:.
Az 1904-ben bemutatott és azóta is híres Secret de Bonne Femme nappali krémet egy egészen speciális eljárással habosították: körülbelül úgy verték fel, mint a tejszínt. A kivételes textúra elérése érdekében a termék több mint 50 éven át kézzel készült. Állagát és alapvető tulajdonságait a levegőtől elzárva, speciális tartótégelyben védték.
2006-ban piacra dobták az Orchidée Impériale nevű, kifejezetten száraz vagy érett bőrtípusra szánt, tökéletes és teljes körű bőrápoló krémet. A kivételes komfortérzetet nyújtó készítmény nagyszerűen segíti a felfokozott életritmus vagy az extrém időjárási viszonyok miatt károsodott arcbőrt is. (50 ml 84 500 Ft)

Nivea
1890-ban Oscar Troplowitz megvásárolta a hamburgi Beiersdorf vállalatot alapítójától, Paul C. Beiersdorf gyógyszerésztől. Az új tulaj addigra már nagy sikereket ért el az első műszaki ragasztószalag és az első tapadós gumi kifejlesztésével és gyártásával, ám ekkor tudományos tanácsadója, Paul Gerson Unna professzor valami különlegességre hívta fel figyelmét: a birkagyapjú zsírjából nyert, eucerit nevű lanolinalkoholra, vagyis a Nivea alapanyagára! Az első Nivea krém 1911-ben jelent meg a piacon, sárga tégelyén a kordivat, az art noveau szellemében zöld indás díszítéssel. A gyógyszerkészítményeknek szokás volt latin nevet adni, Troplowitz a krémet „niveának”, vagyis „hófehérnek” nevezte el.
A tégelyen 1959-ben jelent meg a ma is változatlan formában használt Nivea Creme logó. A különben teljesen sima kék tégelytetőt borító felirat nagy feltűnést keltett. További információkat nem is kellett feltüntetni a dobozon, hiszen a termék már régen nemzetközileg ismert márka volt.
A 2008-as év nagy újdonsága a Nivea Creme Winter (835 Ft). A hidegtől elsősorban az arcot és kezet védő krémet jól lehet használni a száraz orrnyálkahártyára, kirepedezett kézre, a kezelhetetlen hajvégekre is.

Chanel
Gabrielle Bonheur Coco (1883–1971), a Chanel-ház alapítója a „kis fekete ruhának”, a jellegzetes gyapjúkosztümnek és az 1921-ben piacra dobott No. 5 parfümnek köszönhette hírnevét. Az első kalaposműhelyét 1910-ben megnyitó sanzonénekesnő egy év múlva már a jó nevű Rue Cambon-ra, a Chanel divatház mai székhelyére költözött.
1925-ben bemutatta a jellegzetes Chanel kardigánt, 1926-ban pedig a perzselően szexi „kis fekete ruhát”. A társadalmi krémjéből a dámák elárasztották megrendeléseikkel a Rue Cambon-i butikot.
Az 1920-as években készültek a cég első bőrápolási termékei, például a Le Lait de Beauté és a Crème de Nettoyage. Az első Chanel szépségápolási katalógus 1929. május 1-jén jelent meg. A kínálatban találunk feszesítő tonikot, amelyet az arcbőrbe és a testbe kellett belemasszírozni, ránctalanító krémet és kézkrémet.
Ebben az időben a nők nagy kalapokat hordtak, hogy bőrüket megóvják a napfénytől. A Mademoiselle azonban szerette süttetni arcát a napon, persze megfelelő napfényvédővel, ezért piacra dobott néhány ilyen szert. A Sport és Week-end krém igazolta a merész vállalkozást.
1939-ben Coco bezárta divatházát. Úgy gondolta, a háború, majd a nézet megszállás nem megfelelő idő a divat számára. A Chanel butikokban ekkoriban csak parfümöket és kiegészítőket lehetett kapni. A nagyasszony 71 évesen, 1954-ben tért vissza a divat világába. Haláláig dolgozott, 1970-ben még megalkotta új parfümkreációját, a No. 19-et.
1984-ben Coco Chanel emlékére kihozták a Coco nevű parfümöt annak az illatnak a felhasználásával, amelyet Coco egész életében nap mint nap viselt.
1999-ben a Chanel ház bevezette első bőrápolási családját, a Précisiont.
2009-ben megjelent a Chanel UCLR – Ultra Correction Line Repair nappali és éjszakai krém (nappali krém: 27 500 Ft, éjszakai krém: 28 900 Ft): egy olyan bőrápoló termékcsalád, melynek fő hatóanyaga a bay cedar nevű, a kollagénrosotokat lágyító és az irha rugalmasságát helyreállító, Indonéziában honos cédrusféle.

Lancôme
Armand Petitjean, egy elszegényedett pálinkafőző fia a 20. század elején kivándorolt Dél-Amerikába. A brazíliai Françios Coty illatszergyártó telephelyére került, és ügyességével felvirágoztatta a rábízott részleget. A hálás tulajdonos megtanította a parfümgyártás mesterségére, és hamarosan már ő ostromolta ötleteivel mesterét. Híre-neve terjedt, pár év múlva már csak az „orrként” emlegették. 1935-ben, Coty halála után saját céget alapított, amit egy kis francia kastélyról Lancôme-nak nevezett el. Emblémája a rózsa lett.
1936-ban alkotta meg első – és ma is kapható – arcápolóját, a Nutrixot, melyet mágikus tápláló krémként hirdettek. Az intenzíven védő és regeneráló szert az orvosok a komoly sebészeti beavatkozások, nagyobb égési sérülések utáni gyorsabb gyógyuláshoz javasolták. 1950-ben a brit védelmi
miniszter nukleáris támadás okozta sérülések kezelésére ajánlotta. A Nutrix hetvenéves munkával és szakértelemmel elért sikere alapján a cég 2006-ban létrehozta a könnyű, de intenzíven védő és regeneráló Nutrix Royal arcápolót kifejezetten érzékeny, száraz bőrre (10 300 Ft).
2008-ban piacra került a Rénergie Morpholift R.A.R.E. újraformáló, feszesítő, ránctalanító nappali krém, mely harcol az arcbőr megereszkedése ellen, és 15-ös fényvédő faktorral véd az idő előtti öregedéstől (23 500 Ft).

Vichy
A Franciaország közepén, a Francia Középhegységben fekvő Vichy városka a 19. század második felében hatalmas fejlődésnek indult: felfedezték, hogy kristálytiszta termálvize nyugtat, erősít, serkent, megújítja a szervezet sejtjeit, és többféle terápiás célra befogható. Gyógyszállodák, kurszalonok sokasága épült az ide özönlő betegek gyógyítására és szórakoztatására.
A Vichy márka története 1931-ben vette kezdetét. Itt a fürdőhelyen keresett gyógyulást nyílt sebeire George Guerin parfümház-tulajdonos, akit egy Haller nevű doktor a Lucas termálforrás vizével kezelt. A két férfi agyában megfogant a szépség és az egészség eszméjének összekapcsolása. George Guerin és Haller az orvosi kutatások szigorával látott neki életfontosságú szervünk, a bőr ápolását célzó kozmetikai ipar fejlesztésének. Megalapították a Societé
d’Hygiene Dermatologique de Vichy céget, és létrehozták a „Secret de Vichy“ termékeket. Nevükhöz még egy újítás fűződik: rájöttek, hogy nem mindenkinek jó ugyanaz a krém, zsíros bőrre más való, mint szárazra. A „8 secrets de Vichy“ termékcsaládot egészen a 70-es évekig forgalmazták.
A Vichy 2008-ban mutatta be az Aqualia Thermal hidratáló és regeneráló ásványi balzsamot, amely védőtapaszként borul a bőrre, azonnali megkönnyebbülést ad, megnyugtatja és védekezőképességében megerősíti a bőrt. A hipoallergén, illatanyagmentes készítmény gyerekeknek is alkalmas (4999 Ft),