Egy „visszaeső” tapasztalatai: 7 dolog, amit jó, ha tudsz a defektről

nő,autó,vezetés,közlekedés,telefon Forrás: unsplash.com
Mindenből tanul az ember című rovatunk következik, azaz milyen tanulságokkal járt, hogy a múlt héten defektet kapott az autóm.

Másfél éven belül másodszor kaptam defektet, ami azért fura, mert nem vezetek vadul, és az ezt megelőző húsz évben összesen nem volt ennyi. Mindenesetre hasznos tapasztalatokkal járt, íme:

A defektet nem feltétlenül kíséri valamilyen hangeffektus

Ebből következően nehezebb felismerni, hogy megtörtént. Tőlem mindenki ezt kérdezte: "Hogyhogy nem hallottad meg?" Hát úgy, hogy (mint utólag kiderült, de erről majd később) egy több hónappal korábbi esemény okozta a defektet, és a gumi egyszerűen eddigre engedett el. Tehát senki ne számítson arra, hogy majd egy segítőkész durranás jelzi, ha baj van. Sokkal valószínűbb, hogy megkocogtatja az üveget egy gyalogos a Széll Kálmán téren, vagy folyamatos dudálás mellett integetve jelez egy másik sofőr az autópályán, ahogy az velem is történt. Ilyenkor jobb, ha nem gyanakodsz reflexből rossz szándékra, hanem megpróbálod felmérni, mire próbálja felhívni a figyelmed az illető.

Hogyan lehetne amúgy észrevenni a defektet?

Például abból, hogy sávváltásnál, vagy más olyan esetben, amikor erőt kell kifejteni, nem úgy viselkedik az autó, ahogy normálisan. Mondjuk ahhoz hasonló érzés, mintha nagy oldalszél dobálná az autót, és úgy kellene kormányoznod. Ilyenkor érdemes félreállni és megnézni, nincs-e valami gond. Ha éppen folyamatosan egyenesen haladsz, akkor engedd el pár pillanatra a kormányt: egyenes állásban ilyenkor az autónak egyenesen kell mennie. (Ez mondjuk főleg az első kerekes lassú defektekre igaz.) Ha mégsem egyenesen megy, akkor jöhet a félreállás és a szemle.

Mi legyen, ha defektet kapott az autód?

Akár te jöttél rá, akár más jelezte, azonnal húzódj félre az első olyan helyre, ahol a forgalmat sem akadályozod (annyira), és te sem vagy (akkora) balesetveszélyben.

Hol is van a pótkerék? És hogyan kell kiszerelni?

Nyugi. Ezt nyilván illene tudni, de amikor ott áll az ember mondjuk a hétfő reggeli csúcsforgalomban egy autópálya Budapestre bevezető szakaszának egyik leállósávjában, és legalább 100 kilométer/órás sebességgel húznak el mellette folyamatosan a járművek, akkor még az is megbocsátható, ha esetleg nem ugrik be elsőre. És ha még be is ugrik, hogy a csomagtér aljában van belül, vagy a csomagtartó alatt alulról rögzítve (ez a két leggyakoribb hely, ahol lehet), akkor sem biztos, hogy sikerül kivarázsolni onnan. Ha például a külső rögzítést egy kábellel kell kiengedni (nem pedig a sokkal egyszerűbb kampós megoldással), akkor könnyen lehet, hogy a kábel olyan rossz állapotban van, hogy két erős ember kell ahhoz, hogy kiengedje. Úgyhogy semmi gáz nincs azzal, ha első dolgod, hogy a telefon után nyúlsz.

Ki segíthet?

A legkézenfekvőbb, hogy bepötyögöd az okostelefon keresőjébe a "gumiszervíz" szót. Ám ha felhívod a földrajzilag legközelebb esőket, akkor ők legfeljebb akkor jönnek ki, ha tényleg csak néhány utcányira vannak tőled (ez történt velem a Széll Kálmán térnél). Ha már kicsit messzebb, akkor maxiumum azzal a javaslattal segítenek, hogy üsd be a keresőbe a "mobil defektjavító" szavakat. Nekik általában egész tarifarendszerük van a különböző esetekre (az autópálya például feláras), és sokszor ígérnek nonstop készenlétet. Azt viszont semmi nem garantálja, hogy hétfő délelőtt felveszik a telefont. Úgyhogy a legbiztosabb, ha az Autóklub Sárga Angyalát hívod a 188-as számon. Ők kiszedik a pótkereket a helyéről, ha neked ez nem sikerül, és fel is teszik. Ha viszont nincs pótkerék, akkor tréleren elszállítanak a legközelebbi szervízbe, ahol abroncsot is árulnak. (Ha az autódat újonnan vásároltad, akkor persze esélyes, hogy járt hozzá 2-3 évre Assistance szolgáltatás, ilyenkor velük kell kapcsolatba lépned.)

Hogyan tovább?

A szervízben majd természetesen megmondják, hogy a sérült autógumit meg lehet-e javítani. Ha már használhatatlan, akkor fontos, hogy egy tengelyen csak ugyanolyan mintázatú abroncsok lehetnek, így nem egy, hanem rögtön két új gumi vásárlásával kell kalkulálnod. (Az nem gond, ha az első és a hátsó tengelyen különböző gumik vannak, csak legyen hasonló minőségű téli, nyári, esetleg négyévszakos.) Ha az abroncsok felét amúgy is le kell cserélned, akkor jó, ha tudod, hogy ha az autód teljesítménye 150 lóerő alatti, nem jársz síelni, nem kell levergődnöd télen hegyről havas terepen, és a 160–170 km/órás sebességet általában nem léped át, akkor neked tökéletesen megfelelnek a négyévszakos abroncsok is. Persze ezt csak akkor érdemes választani, ha a másik, például a nyári abroncsszetted már annyira elkopott, hogy amúgy is le kellene cserélni.

abroncs,gumi,út
Forrás: pxhere.com

Mi lehetett az oka?

A kézenfekvő, amire mindenki gondol, az egy szög vagy egy éles tárgy. Az úgynevezett lassú defektnek viszont két oka lehet: az egyik, hogy a szelep rossz. A másik, hogy a gumi oldalfala sérül kátyú vagy padkázás miatt. Az utóbbi esetben egy pukli keletkezik, ez enged el majd idővel. (Ezért ha bizonytalan vagy az út szélével kapcsolatban, mert mondjuk sötét van vagy ismeretlen helyen jársz, akkor lassíts le 10 km/órára. Különben úgy jársz, mint én, és drága lesz a tanulópénz.)

3 óvintézkedés, amivel csökkenteni tudod a defekt esélyét:

1. Két-három havonta ellenőrizd benzinkútnál a keréknyomást. (Újabb autókon gyakori az abroncsnyomás ellenőrző rendszer, de ez csak az ennek megfelelő gumival működik.)

2. Abroncs cserénél (azaz félévente) kérd meg a szerelőt, hogy ellenőrizze a pótkerék nyomását és azt is, hogy működik-e a pótkereket kiengedő kábel.

3. Ha nekimentél a padkának, állj meg és ellenőrizd, hogy nem keletkezett-e pukli az abroncson (a belső felét is nézd meg, akár pár nap múlva is).