GEOMATECH PROJEKT

Borítókép: GEOMATECH PROJEKT
A GEOMATECH projekt célja, hogy a közoktatásban részt vevő diákok megszeressék a matematikát és a természettudományos tárgyakat, azok tanulásához és tanításához több sikerélményt biztosítsanak...

2014 januárjában egyedülálló oktatásfejlesztési projekt indult útjára, amely a BKF Kommunikációs Alapítvány, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, valamint a GeoGebra Nonprofit Kft. együttműködésében valósul meg. A GEOMATECH projekt célja, hogy a közoktatásban részt vevő diákok megszeressék a matematikát és a természettudományos tárgyakat, azok tanulásához és tanításához több sikerélményt biztosítsanak, ezáltal motiváltabbak legyenek e tárgyak tanulása során, és nagyobb arányban tanuljanak tovább matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai területeken. A GEOMATECH projekt keretében, a matematika és természettudományos tárgyak oktatására létrehozott, az oktatás hatékonyságát javító, az órák játékosságát és élményszerűségét növelő digitális tananyagegységek aktívan hozzájárulhatnak majd ahhoz, hogy a hazai diákok a jövőben nemzetközi összehasonlításban is javuló teszteredményeket mutassanak fel az érintett területeken. A GEOMATECH projekt az elkészült oktatási anyagokhoz ingyenes online hozzáférést biztosít valamennyi érdeklődő számára.

Magyar és nemzetközi szakmai háttér
A programban dolgozó hazai és nemzetközi szakemberek a korszerű, nemzetközi kutatási módszertanokon alapuló, a Nemzeti alaptanterv elvárásainak megfelelő digitális tananyagokat a világ egyik legismertebb matematikai-természettudományos szoftvere, a GeoGebra segítségével jelenítik meg. A GeoGebra a világ egyik legismertebb és legnépszerűbb, Magyarországon is számos intézményben sikerrel alkalmazott oktató szoftvere, amely az elvont matematikai és természettudományos feladatok láthatóvá tétele révén nyújt segítséget, emellett egy, a pedagógusok ezreit világszerte tömörítő nemzetközi közösség is. Ennek a nemzetközi közösségnek az erejére és szakértelmére is támaszkodnak a projekt megvalósításában közreműködő szakemberek, hiszen többek között a Cambridge-i Egyetem és a linzi Nemzetközi GeoGebra Intézet is együttműködik a projekt módszertani megalapozásában, a jó gyakorlatok megosztásában és az eredmények terjesztésében.

GEOMATECH akkreditált pedagógus továbbképzések
A 2014 szeptemberétől induló, ingyenes, 60 pontos, akkreditált pedagógus továbbképzések az általános és középiskolában oktatott matematikához és természettudományokhoz kapcsolódnak. Céljuk, hogy az általános és középiskolákban tanító pedagógusokat megismertessék a projekt keretében létrehozott digitális tananyagegységekkel és a GEOMATECH keretrendszerben rejlő, az órai munkájukat és az otthoni felkészülésüket hatékonyan támogató, korszerű lehetőségekkel.

A képzések során a résztvevők elsajátítják a GeoGebra program használatát, megismerkednek olyan korszerű módszertanokkal, mint a webkettes eszközök és a csoportmunkát támogató megoldások: mint a gondolattérkép, a Komplex Instrukciós Program (KIP) módszertana, az Élményműhely anyagai, vagy akár a manuális tevékenységek is. Emellett pedig találkoznak azokkal a tananyagegységekkel, amelyek azonnali tantermi felhasználásra készen, a „polcról levehető” formában segítik a tanárok munkáját. A képzéseket elvégző pedagógusok képesek lesznek saját tanítási stílusukhoz és a diákok tanulási igényeihez illeszkedően a GeoGebra szoftvert önállóan használni; a GEOMATECH projekt keretében létrehozott digitális tartalmakat alkalmazni, saját képzési gyakorlatukba illeszteni, azokat személyre szabni és új interaktív tartalmakat létrehozni.

GEOMATECH tanulmányi verseny
A GEOMATECH verseny egy játékos matematikai és természettudományos vetélkedő, nem szokásos tanulmányi verseny, így a szervezők nemcsak kiváló matematikus és fizikus palántákat várnak, hanem kreatív közösségeket is. A verseny során a gyerekek lehetőséget kapnak arra, hogy a feladatokat csapatban oldják meg, ezáltal nem csak a tantárgyi, de a kommunikációs készségeiket, együttműködési kompetenciáikat is fejleszthetik, és ez alapvetően javíthatja szociális készségeiket is. Mindezt a GEOMATECH versenyek egyedi, játékos és kreatív módján tehetik meg, ahol a feladatok nem korlátozódnak a puszta megoldásra: a diákok számítógép- és eszközhasználatban, a csapatmunkában, vagy akár a kísérletek útján is láttathatják, magyarázhatják, prezentálhatják a saját maguk elkészítette feladatokat, illetve az így elért eredményeiket.

A projekt az Új Széchenyi Terv keretében (TÁMOP 3.1.12-12/1-2013-0001) valósul meg.