Repülőút a semmibe: ezrek vásárolnak jegyet, csak mert hiányzik nekik a repülés

repülés,fenntathatóság, Forrás: unsplash / @margobr
A koronavírus-járvány folyománya ez a furcsa repülésmánia is.

Új szolgáltatás ütötte fel a fejét Ázsia gazdagabb országaiban és Ausztráliában: olyan repülőutakat kínálnak, amely felszáll a kiindulóponton, tesz egy kört, majd landol ugyanott, ahol elindult. Az utasok maszkban ülnek végig és betartják a szociális távolságtartás protokollját, de így is lelkesen szállnak fel a gépre – egyszerűen azért, mert hat hónapja nem ültek repülőn és hiányzott nekik az élmény.

– Nem is szembesültem azzal, mennyire hiányzik az utazás, amíg meg nem hallottam a pilóta hangját a hangosbemondóban – áradozott a New York Times-nak Nadzri Harif, egy rádiós műsorvezető Bruneiből. A 85 perces repülőút során a légiutaskísérők helyi specialitásokat is felszolgáltak.

Mondanunk sem kell, hogy a COVID-19 járvány miatt az utazási szektor válságban van, köztük a légitársaságok is igen komoly recesszióval küzdenek. Nekik tehát kapóra jött ez a „repülőút a semmibe” szolgáltatás, amely így újra munkát tud adni a személyzetnek. Egy tajvani légitársaság teltházzal üzemeltette Hello Kitty-tematikus járatát apák napján, szeptember első felében pedig az ausztrál Qantas is meghirdetett egy ilyen járatot; a jegyek 10 perc alatt elfogytak. A repülőkörutak kiváló lehetőségnek bizonyultak születésnapok megünneplésére vagy más rendezvények megtartására is. A Qantas októberben hétórás repülőutakat is indít; a jegyárak 787 és 3787 ausztrál dollár között mozognak, ami durván 170 ezer és 834 ezer forint közötti összegnek felel meg. Az útvonal az Északi terület, Queensland és New South Wales fölött vezet majd. A légitársaság az Antarktisz fölé is szervez utakat. Ez a szolgáltatás korábban is létezett; a járatok nem landolnak az Antarktiszon, de az utasok szabadon járkálhatnak a fedélzeten és különböző szögekből megcsodálhatják a kontinenst.

Indiában és az Egyesült Államokban is egyre gyakrabban merülnek fel igények az utasok részéről a semmibe vezető repülőutak iránt.

Te váltanál ilyen repjegyet?
Naná
Soha

Kemény kritikák

Természetesen az ilyen repülőkörutakról megvan a véleménye a környezetvédelmi szervezeteknek. A repülőipar eddig is nagyban hozzájárult, hogy kimerítse a Föld energiatartalékait; 2018-ban a személyszállító repülőgépek 918 millió tonna széndioxid kibocsátásához járultak hozzá, ami nagyjából megfelel Németország és Hollandia éves széndioxid-kibocsátásának együttvéve. A járvány kirobbanása óta számos légifelvételt láthattunk arról, hogy a karantén miatt mennyire kitisztult a levegő egyes országokban, és ez részben a légijáratok megritkulásának is köszönhető. Az amerikai Stanford Egyetem földkutató professzora, Rob Jackson becslése szerint a globális kibocsátások 7 százalékkal csökkenthetnek, ha a korlátozások fennmaradnak az év végéig.

A semmibe vezető repülőutakat forgalmazó légitársaságok természetesen azt állították a Times kérdésére, hogy mindent megtesznek a fenntartható légiközlekedés érdekében.

Környezettudatos hírességek, akik megmenthetik a Földet: