„Igazából élettapasztalatot adunk át, a matek csak eszköz” – Gódor Zola, a Rapid Edu alapítója

A matematika mintha két, nagyon ellentétes táborra osztaná az embereket: vannak, akik jók benne és szeretik is, a másik oldalon viszont (és ők vannak többen) utálják és a legszörnyűbb iskolai emlékeik kapcsolódnak ehhez a tantárgyhoz. A kettő között nincs semmi, mintha csak a számegyenes két vége létezne. Én személy szerint az első hat iskolai évemben abba a táborba tartoztam, akik jók matekból, aztán hetediktől ez hanyatlani kezdett, a középiskola vége felé már gyűlöltem a matekórákat. És őszintén szólva azóta is örülök, hogy felnőtt életem során soha nem kellett elővennem a trigonometriát és a függvényábrázolást. Gódor Zola viszont egyértelműen a másik táborba tartozik, matek tagozaton tanult már a gimiben is (fun fact: mindketten a Szent István Gimnáziumba jártunk, ő egy évfolyammal alattam). Az utána eltelt lassan 20 évben pedig a matektanítás lett a szenvedélye, a missziója és a sikeres vállalkozásának alapja is.
– Az érettségi ötösömet csakis a Studium Generale érettségi-felkészítőnek köszönhetem, ahol szombatonként pár hónap alatt magamba szívhattam azt a tudást, ami az iskolában nem sikerült hat év alatt. Ha jól tudom, te is ott kezdtél matekot tanítani, ugye?
– Igen, ez a Corvinus ingyenes érettségi-felkészítője, amire én is jártam, mert matekból és töriből is emelt érettségit tettem, hogy bejussak az egyetemre. Sikerült, és nem volt kérdés, hogy az SG csapatának is tagja leszek, öt évig tanítottam matekot szombatonként, ebből egy évig én voltam a Matek Szekció vezetője. Aztán egy társammal megfogalmazódott bennünk, hogy jó ötlet lenne egy intenzív érettségi-felkészítő program, ahol egy hétvége alatt, erősen strukturáltan adjuk le a tananyagot, ami a sikeres vizsgához szükséges. Előtte még senki nem csinált itthon hasonlót, és szerintem sem a szakma, sem a célközönségünk nem hitte el, hogy működhet.
– De nagyon is működik, a számok ezt igazolják, hiszen az elmúlt években több ezer diák javított a matek eredményén a Rapid Mateknak köszönhetően. Most is, mikor beszélgetünk, éppen az érettségi-felkészítő szezon közepén vagyunk, a matek mellett pedig most már történelemből, magyarból és angolból is korrepetáljátok a diákokat.
– Igen, 2024 szeptemberében nevet váltottunk, a Rapid Matekból Rapid Edu lett. Először a történelmet és a magyart vettük fel a palettára, amire nagyon jó visszajelzéseket kaptunk, így most már az angollal kiegészülve mind a négy fő tantárgyat oktatjuk az idén másodszorra megrendezésre kerülő Érettségi Fesztiválon. Újdonság még, hogy idén először emelt szintű matek kurzus is szerepelt a repertoárban. Ez már lement, és őszintén szólva elsőre kicsit csalódás volt számomra a résztvevők száma. 70 fő körül jelentkeztek, és mostanság már nem ilyen számokhoz vagyok hozzászokva, mert például a középszintű kurzusokra közel 1000 diák jelentkezett. De aztán végeztem egy felmérést, és kiderült, hogy ez a 70 is nagyon extra szám, ráadásul ehhez még nem tudtunk komolyabb kampányt felhúzni, nem voltak testimonial videók, hiszen most csináltuk először. Valószínűleg elsőre hihetetlennek hangozhatott, hogy 4 nap alatt lenyomjuk a teljes matek emelt tananyagot, de ugye amikor először elkezdtük a közép matekot csinálni 2 napban, akkor azzal is így voltak, aztán azóta már elég sokan próbálkoznak hasonlóval. Ráadásul a kérdőívek, amelyeket most a diákok kitöltöttek az emelt matek felkészítő után, nagyon megerősítették, hogy van értelme az emelt szintű rapidnak is.

– Az évek folyamán nemcsak a tantárgyakat, hanem a megszólított korosztályt is bővítettétek. Most milyen korú diákoknak segít a Rapid Edu?
– A legkisebbek jelenleg ötödikesek, a legnagyobbak pedig az érettségizők. Azért nyitottam lefelé korábban, mert kevésnek éreztem az elért hatást. Klassz, hogy az érettségi-felkészítőn résztvevők írnak egy jó vizsgát, de utána zömmel hallani sem akarnak többet a matekról, szóval úgy voltam vele, hogy lejjebb kell menni, hogy átkapcsoljuk a matekhoz való hozzáállást. Ezért kezdtük el csinálni a központi felvételire való felkészítést hatodikosoknak és nyolcadikosoknak, hiszen nekik utána középsuliban még bőven jut matekból. Szerettem volna elérni, hogy úgy gondoljanak a matematikára, amit meg lehet érteni, amit meg lehet szeretni, és akkor könnyebb dolguk lesz. A 3M formulánk is ezért született meg, ami ugye a matekszakmaiságot, a módszertant és a mentális támogatást foglalja magába. Igazából élettapasztalatot adunk át, a matek csak eszköz. Az a fő üzenet, hogy ha van egy problémájuk – mint egy matekpélda –, amivel folyamatosan falakba ütköznek, akkor ha segítséget kérnek vagy más módszert alkalmaznak, meg tudják oldani, még akkor is, ha elsőre nem gondolták volna. És ha ez már fiatalon beragad a diákok fejébe, akkor bízom benne, hogy későbbi életük során más problémához is ezzel a mindsettel állnak majd hozzá.
A covid hatására aztán létrehoztuk a Rapid Friss kurzust is, ahol egy-egy tanév tananyagát vesszük át, hiszen azt láttuk, hogy a pandémia alatt, amikor otthon kellett tanulni, sokan nem kapták meg a minőségi oktatást. Emellett azt is tapasztaltuk, hogy a diákok a nyári szünet alatt könnyen berozsdásodnak a tanulmányokból, és jól jön nekik egy mindent átfogó, intenzív felkészítő, aminek segítségével friss tudással tudják indítani az új tanévet. Ezért elindítottuk az 5-6. osztályos kétnapos átismétlőt, meg a 7-8. osztályosat is. Most pedig ezt is egy kicsit megújítjuk, külön évfolyamokra bontjuk, és megcsináljuk ezt a gimis évfolyamokra, a 9-12. osztályokra is, hogy felsőtől kezdve érettségig végig elérhetőek legyünk a diákok számára.
– Mit gondolsz, miért éppen a matek ekkora mumus a fiatalok – és amúgy a felnőttek – számára? Saját példámon és a környezetben is sokszor azt látom, hogy az első években még lelkesek tudnak lenni a diákok, aztán ezt elveszítik, és küzdésbe megy át a matektanulás. Az oktatás rossz, vagy a hozzáállásunkkal van a baj?
– Azt hiszem, ez több tényezős, és ezeknek az egymásra hatása egy ördögi körbe viszi bele a diákokat. A mateknak az előnye és egyben hátránya is, hogy a tudásanyagban sok minden egymásra épül, és hogyha valaki egyszer elveszíti a fonalat és nem figyel, akkor könnyen belehúzhatja magát abba, hogy a következőt sem fogja érteni. Ennek következtében elmarad a sikerélmény, helyette jön a szorongás, ami a fiatalokból sokszor ellenállást kezd el kiváltani, és még annyira sem akarnak matekot tanulni. Ezeket az elakadásokat kell lebontani, a diákok belső motivációját helyrebillenteni, és az alapoktól kezdve fokozatosan felépíteni a tudást. Erre pedig a matekórákon nem mindig van lehetőség, és ezt nem akarom csak a tanárokra kenni. Kétségtelen, hogy a tanároknak nagy szerepük van abban, hogy a diákok szeretik-e a tantárgyát vagy sem, de óriási kihívás egy osztályban mind a 30 gyerek egyéni igényeit, tudásszintjét követni. Ki hol maradt le, miben kéne fejleszteni, kivel hogyan lehet haladni, hatalmas tisztelet azoknak, akik erre képesek és veszik a fáradtságot. Totálisan megértem viszont, ha egy idő után inkább azt a taktikát követik, hogy haladnak az osztálynak azon tagjaival, akik erre fogékonyak meg partnerek benne.
– A többieknek meg marad a korrepetálás és a külön gyakorlás, például veletek?
– Igen, és sokszor úgy látom, hogy iskolai kereteken kívül jobban lehet motiválni a fiatalokat, mert nincs rajtuk az a hatalmas nyomás. Nincsenek házik, nincs röpdoga, felelés, nem feszülnek be, és mivel az alapoktól vesszük át a tananyagot, nem érzik úgy, hogy veszett ügy, amit úgysem értenek meg. Tisztában vagyok vele, hogy vannak olyan hátrányos helyzetű családok, akik nem tehetik meg, hogy külön pénzt fordítsanak a gyerekek oktatására. Az ő támogatásukra indítottuk el a Rapid Cares programot, amelynek legfőbb célja, hogy a minőségi oktatás bárkinek elérhető legyen. Eddigi legnagyobb akciónk az volt, amikor a Dorkóval közösen kihoztunk egy limitált kollekciós Rapid Matek merch kollekciót, amelynek teljes profitját, több mint 1,2 millió forintot a Láthatatlan Tanodának ajánlottuk fel. De pro bono előadásokkal is igyekszünk segíteni, pár hete például Sopronban jártam két iskolában.

– A személyes oktatásból indultatok, de igazán a köztudatba akkor robbant be a Rapid Matek, amikor TikTokon elkezdtél matekos tartalmakat gyártani. Bevallom, én nem hittem volna, hogy a fiatalok erre ugyanúgy kapnak majd, mint a táncos meg challenge videókra. Honnan jött az ötlet, hogy rövid, szórakoztató formába öntsd a matektanítást?
– Még 2020 őszén szántam rá magam, hogy jelentősebb energiákat fektessek a „short-form” tartalomgyártásba. Előtte már volt egy könyves blog jellegű próbálkozásom Instán a Zola Tudástárral, de az nem hozott átütő sikert. Viszont látva a trendeket, a rövid videók hozták meg az igazán nagy elérést. Emlékszem, egy hétvégét ültem a laptopom előtt, a netet bújtam, hogy megtanuljak mindent a TikTok-videók gyártásáról. Elkezdtem ebbe egyre több energiát beletenni, eleinte naponta 3 videót is készítettem, ami azért nem kevés munkát jelentett. Feladatmegoldós videókkal indultunk, aztán elkezdtem behozni különböző trendeket matekosítva meg a matekos trükköket, és azok már tényleg nagyot szóltak. 2021 őszén volt egy brutális nagy robbanásunk, és azóta is szépen növekszünk, pedig jelenleg elég hektikus a posztolás. Mára mi lettünk a legnagyobb követőtáborral rendelkező, közoktatással foglalkozó tartalomgyártó, a különféle közösségi média felületeken összesen majdnem fél millióan iratkoztak fel a csatornáinkra. Ebből is adódik, hogy mai napig van olyan, hogy belefutok más tartalomgyártóknál is egy-egy olyan matekos trükkbe, amit én találtam ki. Mármint nem csak én posztoltam először róla, hanem én találtam ki azt a trükköt.
– TikTokon nem vagyok túl aktív, de Facebookon egyre több matekos korrepetáló, gyakorló program hirdetésébe futok bele. Miben különbözik a Rapid Edu a versenytársaktól, illetve hogyan kezeled, ahogy egyre több hasonló vállalkozás indul?
– Nagyon nagy különbség minden más versenytárshoz képest, hogy mi ezt küldetéstudatból csináljuk. A küldetés volt meg előbb, és arra épült egy vállalkozás, nem az volt, hogy láttuk, hogy valami jól megy, és akkor abból szerettünk volna mi is pénzt csinálni. Nagyképűség nélkül azt látom, hogy sok esetben mi alakítjuk a hazai trendeket, nagyon sokan igyekeznek másolni azt, amit a Rapid Matekkal, majd Rapid Eduval elkezdtünk. Van, amikor csak kísértetiesen hasonlít az egész koncepció, a hirdetések megjelenése, de van, amikor egy az egyben átemelnek dolgokat. Nemrég kiszúrtam egy előkészítőt, amit szintén rapid mateknak neveztek el. Ezzel kapcsolatban azt gondolom, hogy ha valakinek van egy saját missziója és koncepciója, akkor nem egy létező dolgot copy paste verzióját csinálja meg, hanem kitalál valami alternatívát. A nap végén én még örülök is, hogyha minél több különböző opció érhető el a diákok számára, mert akkor a hozzájuk legjobban illeszkedőt tudják választani. A konkurencia elszaporodása is egyfajta visszaigazolás, hogy jó, amit csinálunk. A verseny nem zavar, mert tudom a helyünket, és amíg mi diktáljuk a tempót, addig igazából teljesen mindegy, hogy a többiek mit csinálnak. Nekem és a csapatomnak pedig mindig van száz ötletünk előre.
– Két éve a Cápák között műsorban is ráharaptak a befektetők az egyik ötletedre, és így megvalósulhatott a Rapid PLAY, az online előfizetéses rendszeretek. Mesélj erről, kérlek!
– A Cápák között az egy nagyon izgalmas projekt, szuper élményeket őrzök róla. Szinte az egész 2022-es évem arról szólt, mert ugyan csak 2023-ban ment le az adás, de előtte voltak a castingok és a forgatás. Összeállítottam egy üzleti tervet, mivel matekos arc vagyok, tudtam, hogy azt várják, mindent pontos számokkal támasszák alá, szóval sokáig készültem. A hosszú folyamat miatt át is kellett kalkulálni a befektetésként kért összeget, hiszen időközben sokat változtak a terveink. 20 milliót kértem 15%-os részesedésért cserébe, és nagyon jó érzés volt, mikor mindegyik Cápa ráharapott az ötletre. Végül Balogh Petyával állapodtunk meg, 20 millióval szállt be 20%-os részesedésért cserébe, és ezután következett a cégalapítás. A műsorban a Rapid PLAY online videókurzus ötletét vittem, amivel biztosítható a 365 napos oktatás, hiszen bárhol és bármikor elérhető. Azt szoktam mondani, hogy a TikTok meg a Netflix szerelemgyereke, mert pörgős, maximum ötperces tartalmak vannak rajta, de előfizetéses rendszerben, mint egy streaming platformon. Csak itt nem akciófilmek és romkomok közül lehet választani, hanem shortform oktatóanyagok és más olyan videók, amelyek segítik a diákokat a suliban és azon kívül is. A nagy cél vele, hogy egy olyan komplex tudásanyagot adjon át, amit iskolai keretek között nem igazán kapnak meg a tanulók. Amikor a Cápák közöttbe mentem, még csak a felső tagozatos mateknak volt meg egy béta verziója, azóta ezt továbbfejlesztettük, és leforgattunk 600-650 videót, hogy 5. osztálytól 8.-ig lefedjük a tananyagot. Belekezdtünk a középsulis korosztályba is, a négy fő tantárgyból, és ezen dolgozunk most folyamatosan. A tananyag mellett pedig számos más tartalmat is találnak a Rapid PLAY-en a fiatalok. A 3M formula itt is megjelenik, tehát vannak módszertanhoz kapcsolódó videók, például arról, hogyan tudnak hatékonyan tanulni, pályaválasztással kapcsolatban dönteni. A mentális támogatás vonalon pedig foglalkozunk az érzelemszabályozással, szorongásoldással, sőt vannak office jóga videóink is. Ezeket a videókat már partnerekkel csináltuk, hiszen úgy hiteles, a pszichológiai témájú tartalmakat például Fuller Biankával és Knapek Évivel.
– Mondtad, hogy mindig van száz ötleted előre. Jelenleg milyen újításokon töröd a fejed?
– Vannak olyan „elborult” ötleteim, hogy nyárra szeretnék kondis tartalmakat gyártani egy fitnesz influenszerrel, és ezt kiegészíteni az egészséges életmódról, táplálkozásról szóló videókkal. Már ez a téma is a diákok életének szerves része, egyre fiatalabb korban. Szeretnénk nyitni a természettudományos tárgyak, tehát a fizika, a kémiai, a földrajz, a biológiai felé is, amiben ha minden jól megy, az ELTE TTK (ahol most az Érettségi Fesztivált is tartjuk) stratégiai partnerünk lesz. Szeptembertől szeretnénk a Rapid Cares-t is magasabb szintre emelni. A cél, hogy az országot járva olyan helyekre is eljussunk rendhagyó matekórák, workshopok keretében, ahol esetleg nem engedhetik meg a diákok (és szüleik) maguknak a mi kurzusainkat. Távolabbi elképzelés pedig, hogy létrehozzunk egy fix fizikai helyszínt, ami alatt nem iskolára gondolok, hanem inkább egy közösségi helyre, ahol lehet tanulni és kávé mellett beszélgetni is – persze nem csak matekról vagy suliról.
Korábbi galériánkban megmutattuk, hogy a matektudást életünk sokkal több területén használjuk, mint gondoltuk volna:
- "A kamaszlányok fele érzi magát kevésbé szépnek a social media hatására" - Megérkezett a Testkép podcast 3. évada B. Nagy Réka énekesnővel és Fóris Szandra pszichológussal A Testkép harmadik évadának nyitóepizódjában a közösségi média testképre gyakorolt hatásait vizsgáltuk szakértő vendégünkkel,...