Oké-e, ha kamu influencer kampányol a koronavírus ellen?

Borítókép: Oké-e, ha kamu influencer kampányol a koronavírus ellen? Forrás: Instagram.com
Knox Frost masszív követőbázissal rendelkezik. Tartalmai 1 millió emberhez érnek el, pár hete pedig elkezdett együttműködni a WHO-val, hogy felhívja a fiatal generáció figyelmét a koronavírus veszélyeire. Ez eddig remek hírnek tűnik, de a történet nem ilyen egyszerű.

Az Instagram profiljából kiderül, hogy 20 éves, Atlantában él és úgy aposztrofálja magát, mint „a kedvenc történetmesélőd”. Arról azonban egy árva szó sem esik, hogy a gyanúsan szabályos arcvonásokkal rendelkező trendi srác nem húsvér ember, hanem CGI, azaz számítógép által létrehozott kép.

Sajnáljuk, de a tartalmat időközben eltávolították az Instagram-ról.

A virtuális véleményvezérek szerepe megjelenésük óta kérdéses: a technológiai innováció pozitívumai mellett számtalan veszélyforrást is rejthetnek magunkban. A tökéletesség látszatát keltő, 100%-ban a készítőik által irányított influencerekkel ugyanis az elsődleges célközönséget - a fiatal generáció képviselőit - könnyű megvezetni.

"A legtöbb social mediában megosztott vizuális tartalomról mindenki tudja, hogy zömében kicsiszolt, filterezett csoda. Ettől függetlenül érzelmileg kapcsolódnak az általa közvetített életérzéshez, termékhez vagy üzenethez. A CGI influencerekkel még bonyolultabb a helyzet, ugyanis míg a valós véleményvezérekkel szemben mindig jelen van egy nagy adag kétely, a digitális szereplőket látva megnyugszik az agyunk, mondván tudjuk, hogy kamu. A szkepticizmus csökkenésével egyidőben viszont csökken a szűrő is, még befogadóbbak leszünk" – mondja Villányi Gergő, digitális pszichológiára szakosodott tanácsadó.

A cél szentesíti az eszközt?!

A szintén CGI influencer Bermuda, felbunnakásakor óriási Trump támogató szerepében tündökölt, a műfaj leghíresebb szereplője, Lilmiquela pedig nem csak tehetséges énekesnőként tevékenykedik, de Youtube csatornáján olyan témákat is boncolgat fiktív élete korábbi tapasztalatai alapján, hogy mi történik akkor, ha nem megfelelően közelednek hozzánk.

"Knox Frost esetében a jelenlegi helyzet nem okoz nagy fejtörést. A WHO-val készített közös kampánya pozitív üzenetet közvetít, tényleg fontos, hogy a fiatalabb generáció is megfelelő figyelmet fordítson a koronavírus-fertőzés megelőzésére. A posztok között szerepel olyan is, ami adományozásra buzdítja a követőket, de szerencsére hiteles szervezetnek gyűjt, így ebben az esetben ez sem okozhat problémát. A legbiztosabb mégis az, ha a szülők párbeszédet folytatnak a gyerekkel arról, hogy kiket követnek, milyen tartalmakat láttak a közösségi médiában és miket gondolnak ezekről. Ez legalább olyan fajsúlyú kérdés lehet, mint, hogy mi történt az iskolában, vagy mi a helyzet a barátokkal. – teszi hozzá a szakértő.”

Kíváncsi vagy hogy küzdenek meg a járvány okozta izolációval a hírességek?