Filmek, amik kiállnak a másság és az emberi jogok mellett: ezeket érdemes megnézned!

Hiába tiltakozás, jog, Európa, a Pride idén más lesz Magyarországon, mint korábban. Az AIDS-félelem végével azt gondoltuk, melegnek lenni ma már nem nagy ügy, az utóbbi években a politikusok a paranoid társadalom egy részével karöltve mégis visszavonni látszanak a szilárdnak látszó polgárjogot. Szíverősítő gyanánt most muszáj volt összegyűjtenünk néhány humanista filmalkotást, hogy emlékeztessük rá magunkat, nem mindig volt ennyire intoleráns a világ, mint amennyire mostanában tapasztaljuk. És nem is lesz mindig az.
Végzetes rágalom (A gyerekek órája)
A film a maga idejében több mint bátornak számított, szinte csodaszámba megy, hogy átment a rostán. Két tanárnő iránt forral bosszút egy romlott lelkű diáklány, amikor azzal mószerolja be őket a főnökségnél, hogy szerelmesek egymásba. A bentlakásos iskolában kitör a botrány, s lassan kiderül az igazság: a gonosz teremtés nem is tévedett olyan nagyot, persze máshogyan, mint ahogy gondolta. Az 1961-es, tabutörő filmben a meghurcolt tanárok szerepében Audrey Hepburn és Shirley McLaine brillírozik.
Brokeback Mountain (Túl a barátságon)
Két férfi összekerül munka közben, egymásba szeretnek, majd pár hét múlva elválnak, otthon megházasodnak, gyerekeik születnek, majd amikor néhány év múlva felveszik egymással a kapcsolatot, kiderül, hogy a köztük lévő kötelék csak még erősebb lett. Együtt nem maradhatnak, a félelem és a konvenció arra ítéli őket, hogy évente csak néhány napot töltsenek közösen, a többiben élik a megszokott, társadalmilag elfogadott életet, egészen halálig. A filmtörténet egyik legcsodásabb szerelmespárjaként töri össze a szívünket a két meleg birkapásztor, Heath Ledger és Jake Gyllenhall alakításában. A Brokeback... arról az egyszerű közhelyről mesél, hogy ha nem vállaljuk magunkat, tönkremehet az egész életünk, mindezt azonban - a bejáratott klisék helyett - megható, melankolikus és hiteles filmben tálalja.
Szólíts a neveden
A 17 éves Elio (Timothy Chalamet) értelmiségi család fia, ahol az a szokás, hogy a szülők minden nyáron meghívnak magukhoz egy egyetemi hallgatót. Oliver (Arnie Hammer) érkezésével a két fiatalember között szexuális vonzalom ébred: vibrál a leküzdhetetlen feszültség, a szerelem beteljesedik, s ahogy elszáll a nyár, végül elmegy Oliver is. Az első szerelem, az első csalódás és az a fránya felnövés - erről szól ez az érzékeny, lírai filmdráma.
