3 fantasztikus innováció, amelyet magyar diákok találtak ki
Ez a verseny egy kicsit más, mint a többi
Van egy verseny, amely világszerte immár sokadik éve hozza lázba a jövőt tervező és a jövőért tenni akaró fiatalokat. Ez nem egy klasszikus tanulmányi verseny, sokkal inkább egy olyan tanulási, alkotói folyamat, amelyben diákok és tanárok keresik a megoldást bolygónk, társadalmunk égető problémáira és nem kevesebbet akarnak, mint újraírni a jövőt. Hogy még az unokáinknak is jó legyen itt élni.
A Samsung és az EdisonKids idén február és június között második alkalommal kereste az ország leginnovatívabb 12 és 18 év közötti diákjait, tanárait és iskoláit a Megoldások a holnapért (Solve for Tomorrow) program keretében. Az első körön túljutott 50 csapat 180 diákja és tanáraik márciustól kezdődően jövőtervezői órákon vehettek részt, ahol bepillantást nyerhettek a design thinking alapjaiba, prezentációs készségeket sajátíthattak el, valamint Dr. Meskó Bertalantól, orvosi jövőkutatótól is tanácsokat kérhettek, nagyban segítve őket projektjeik továbbfejlesztésében. A középdöntőn túljutott legjobb 8 csapat egészen júniusig kereshetett megoldást azokra a kérdésekre, probléma felvetésekre, amelyek orvoslásával pozitív változás érhető el a mindennapjainkban. S miközben folyamatosan képzéseken vettek részt, együtt gondolkodtak, tanultak, igazi közösséggé kovácsolódtak.
Témák, amelyek a fiatalokat foglalkoztatják
A döntőbe jutott csapatok tagjai olyan, mindenki számára fontos kérdésekre próbáltak megoldást találni, mint az újrahasznosítási lehetőségek, a közösségépítés, a szexuális edukáció, az iskolai erőszak elleni fellépés vagy a lakhatási és mezőgazdasági problémák megoldása. A dobogós helyeket azonban a következő 3 projekt vitte el és róluk még biztosan hallani fogunk.
PlanNet – Egy platform a jó ügyek támogatására
Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium 17 évesekből álló GITegylet csapata PlanNet névre keresztelt megoldásával egy olyan platform létrehozására tett javaslatot, ahol a tárgyak eladásával általunk kiválasztott jó ügyeket támogathatunk. Ötletükben a használt tárgyakat árusító és az adománygyűjtő platformok előnyeit egyesítették, melynek köszönhetően a már nem használt tárgyak eladásából befolyt összeget egy fenntarthatósági ötlet megvalósítására lehetne fordítani, ezzel több szempontból is támogatva az újrahasznosítást.
Hőenergiából elektromos áram
A Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium 14 éves átlagéletkorú tanulóiból álló Amper és Éta csapat ötlete a hulladék komposzt felhasználását ötvözte a keletkező hőenergia elektromos árammá alakításával, amellyel megoldható lenne például az adott otthonban a világítás.
Szexuális edukációs platform
A budapesti Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Gimnázium 17 éves diákjaiból álló BOND csapat projektjével a szexuális edukáció megújításának lehetőségeit kereste egy olyan online platform létrehozásán keresztül, ahol a fiatalok, tanárok és a szülők is szakértői válaszokat kaphatnának bármilyen szexualitással kapcsolatos kérdésre.
A cikk bevezetőjében idézett kutatás forrása:
https://www.edisonplatform.hu/wp-content/uploads/2021/08/Whitepaper_2021.pdf