Üzemeltethet-e bárki webáruházat?

webáruház,unas Forrás: unas.hu
Az interneten gombamód szaporodnak a webáruházak, és a koronavírus-járvány még jobban felerősítette az online kereskedés elterjedését, hiszen olyan vállalkozások is az online térbe kényszerültek, amelyek korábban a hagyományos kereskedelmi csatornákon értékesítettek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezek a vállalkozások értik is azt, hogyan működik egy webshop, mi az egész e-kereskedelem jogi háttere, alapvető feltételei. Ezt a témát elemezzük ebben a cikkben.

Ez amolyan ellenőrző lista, amelyet minden alkalommal érdemes használni egy webáruház indításánál és üzemeltetésénél.

Általános szabályok, előírások

A webshop-üzemeltetéshez nincs előírt cégforma, akár gazdasági társaságként, akár egyéni vállalkozóként is fel lehet venni ezt a tevékenységet, amely a csomagküldő internetes kereskedelem címszó alatt található a tevékenységi jegyzékben. A vállalkozás székhelye szerinti önkormányzatnál be kell jelenteni ezt a kereskedelmi tevékenységet.

Webáruház szoftver

A mai webshopalkalmazások rengeteg funkciót tartalmaznak, a szoftverfejlesztők a nagy verseny miatt egyre újabb és újabb dolgot építenek beléjük. A webáruház bérlés jó választás lehet, ha folyamatosan fejlesztett webáruház motort szeretnénk. Az Unas webshopok például a legtöbb kereskedői igényt lefedik, előnyük, hogy a kezelőfelület magyar, így könnyebben érthető.

Jogi szabályozás

A jogszabályok kötelezik a webáruház üzemeltetőjét néhány alapvető dokumentum meglétére, valamint néhány funkció elvárt működését is előírják, ilyen például a sütikezelés, a GDPR-megfelelőség, stb. Kötelező dokumentum az Általános Szerződési Feltételek (röviden ÁSZF), az Adatkezelési tájékoztató, valamint az Elállási nyilatkozat.

Az ÁSZF dokumentumnak nemcsak a megléte kötelező, tartalmaznia kell az üzemeltető adatait, továbbá a rendelési folyamat leírását, a használati feltételeket és a vásárlási szabályokat. A szállítási feltételeket és fizetési módokat, a garanciális szolgáltatásokat is itt kell leírni.

Megrendelés, számlázás, fizetési és szállítási feltételek

A fizetési és a szállítási szolgáltatásokat még a webáruház indítása előtt át kell gondolni, hiszen ez befolyásolhatja a szoftverválasztást is. A bankkártyás fizetés integrálása például előzetes megállapodást igényel a megfelelő pénzintézettel.

Alapvető követelmény az is, hogy a vásárló névre szóló számlát kapjon. A legtöbb webshopnál már automatizálva van a rendelés és számlázás.

Készletek kezelése

Egy jó szoftver figyeli a rendelkezésre álló készleteket, és figyelmeztet, ha egy készlet a kritikus szint alá csökken. A vásárlók leginkább azt szeretik, ha a megrendelt árukat szinte azonnal megkapják

Marketing, közösségi média

A webáruházat nem csak üzemeltetni, hanem reklámozni is kell, hiszen általában a vevők nem jönnek maguktól, nem találnak rá a weboldalra a több millió másik weboldal között. Magas színvonalú vásárlói élményekkel és kiszolgálással lehet elérni, hogy a vásárlók visszatérjenek, vagy ajánlják az áruházat ismerőseiknek.

A közösségi médiában való szereplés a legtöbb webáruház esetében megkerülhetetlen, ezért nagyon fontos ennek az integrációja a rendszerbe.