Izgi túraútvonal a Vértesben, próbáld ki!

Borítókép: Izgi túraútvonal a Vértesben, próbáld ki! Forrás: wikimedia commons
Ha egész napos kirándulást terveztek, próbáljátok ki ezt a túraútvonalat!

Ez a cikk egy korábbi Éva Utazóban jelent meg.

1. Vitány vára a Vértesben

Útvonal: Csákányospuszta – Mária-szakadék – Vitány vára – Szép Ilonka-forrás – Körtvélyespuszta – Csákányospuszta; 15 km

Tatabánya határában, az 1-es úton a bezárt Birka csárdánál parkolunk. Az elszórtan elhelyezkedő házak közötti aszfaltúton gyalog haladunk tovább. A kék jelzésen a patakhídon keresztül rátérünk a földútra, ami a Csákányos-pusztai turistaházhoz vezet. Az országos kéktúra jelzése a Mária-szakadékban folytatódik, és avadregényes szurdok végénél találjuk meg Körtvélyespuszta százhúsz éves temetőjét.

A gót betűs német nyelvű sírkövek mellett második világháborús katonasírok is vannak itt. Innen kiérünk az aszfaltútra és ragaszkodva a kék jelzéshez folytatjuk túránkat. Az erdészeti műútról letérve továbbra is ez lesz az irányadó, és így a völgyön keresztüli hosszabb gyaloglás után felkapaszkodhatunk Vitány várához.

Akörnyező fák miatt csak fenn pillanthatjuk meg a romos falakat. A kis erődítményt a Csák nemzetség építette a 13. században. A török időkben hol magyar, hol török kézre került. A kétemeletes vár szabálytalan ötszög alaprajzolatú volt, két toronnyal és árokkal körülvéve. A vár régészeti feltárása napjainkban kezdődött el. Az eddigi fáradságért a környező vértesi hegyvonulatok, Vértessomló és Környe látképe kárpótol minket.

A vártól jobbra lefelé, a meredek lejtő alján ott a kék csík, itt ismét jobbra fordulunk és kiérünk a kék és zöld sávos földútra. Ezután a zöld jelzésen balra jutunk el a Szép Ilonka-forráshoz. Alegenda szerint itt pillantotta meg vadászatakor, s lett reménytelenül szerelmes Mátyás királyba a forrás névadója, Szép Ilonka. Vörösmarty Mihály ismert költeménye ezt a történetet örökíti meg.

Utunk a zöld jelzésen visz tovább, de erről az újabb elágazásnál apiros, kék+ jelzések iránymutatása szerint jobbra térünk. Ekkor egy kaptatón kapaszkodunk felfelé, majd nemsokára a kék+ úton folytatjuk a túrát, és így lassan kilyukadunk Körtvélyespusztára. A múlt század elején nyolcvan lakója volt a pusztának, ma csak az erdészházban és néhány hétvégi házban van élet. Aköves úton balra megyünk, de aközelmúltban rendbe hozott kis kápolnánál eltölthetünk pár percet. Hamarosan kiérünk az aszfaltos erdészeti útra, ahonnan nem ereszkedünk le a Mária-szakadékba, hanem mintegy félórás sétával eljutunk kiindulási pontunkhoz, a Birka csárda melletti parkolóhoz.
vertesinaturpark.hu

Még több egész napos belföldi túraútvonalhoz kattints ide!