Sztrájk jöhet a budapesti reptéren: hasznos tippek, hogy ne legyen rémálom a nyaralásból

2020-ban és 2021-ben a pandémia miatt szinte üresen kongtak a világ repterei, köztük a Budapest Airport is. A járvány miatti korlátozások következtében öt évvel ezelőtt mindössze 3,8 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc repülőtéren, ami több mint 75%-os visszaesést jelentett az előző évi 16 millióhoz képest. 2022-től azonban újra emelkedni kezdett az utasok száma, tavaly pedig a forgalom már túlszárnyalta a Covid előtti időszakot. A szakmai előrejelzések szerint pedig idén újabb rekord születhet a budapesti reptéren. Júliusban és augusztusban havi 2 millió főnél is több utas várható, ami a repjegy.hu foglalási adatai szerint 15%-os növekedést jelent tavalyhoz képest. A legnagyobb utasforgalomra július közepétől az augusztus 20-ai hétig lehet számítani. A legnépszerűbb úti célok a mediterrán nyaralóhelyek, a legtöbben fapados járatokkal Olaszországba, Görögországba, Spanyolországba és Törökországba utaznak.

Miért készülnek sztrájkra a reptéri dolgozók?
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet, a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete és a Repülőteret Üzemeltető Dolgozók Szakszervezete év eleje óta nem tud megállapodni a Budapest Airporttal a 2025-ös béremelésről. A szakszervezetek minimum 10%-os alapbér-emelést szeretnének elérni, de a munkáltató ennek kicsivel több mint a harmadát ajánlotta fel, és sok hónapnyi tárgyalás után sem jutottak közös nevezőre. A sikertelen tárgyalások miatt a dolgozók szövetsége sztrájkot helyezett kilátásba, amit lehet, hogy éppen a nyári csúcsidőszakra időzítenek. A munka felfüggesztése a hírek szerint nem érinti majd a kiszervezett földi kiszolgálást, de a biztonsági és útlevél-ellenőrzési pontokon akár 30–45 perces várakozási idő is előfordulhat. „Egyre feszültebb a helyzet a reptéren: az útlevél-ellenőrzés – amely a hatóságok hatáskörébe tartozik – már most is gyakran lassú, és több negatív visszajelzést kapunk ezzel kapcsolatban. Ha valóban sztrájk lesz, az várhatóan az utasáramlást és a biztonsági ellenőrzést is érintheti, amelyek a repülőtér üzemeltetőjének felelősségi körébe tartoznak. Általában senki nem úgy indul útnak, hogy valami krízis jön közbe, de ha előrelátóak vagyunk és pár apróságra figyelünk, akkor jobban átvészelhetjük a váratlan helyzeteket, mint amilyen például egy reptéri sztrájk” ” – mondja Holczinger Zoltán, a repjegy.hu online üzletágának vezetője.