Borítókép: Így készülj fel kisgyerekkel egy hosszú autós utazásra, hogy ne csak túléld azt! Forrás: Getty Images
Itt a nyár, vele pedig a nyaralás lehetősége! Sokan autóval kelnek útra és akár országhatárt átlépve robognak Európa tengerpartjai, vagy épp a környező országok hegyei felé. De mi lesz a kicsi gyerekekkel, ha minimum 8-10 órás az út? Eláruljuk!

Amíg a gyerekeink még nem jártak iskolába, évente körülbelül háromszor-négyszer pakoltuk össze őket és keltünk országhatárt átlépő, hosszú útra velük. Német férjem révén a család és a barátok külföldi felének látogatását mi általában autóval tettük meg – és tesszük meg ma is - ami bizony nem egy Csepel – Soroksár távolság. Átlagban 960 km-t kell utaznunk, 2 gyerekkel 11 órán át! Viszont távolság ide vagy oda, kis felkészüléssel és előkészülettel ez is megoldható úgy, hogy a szülők és a gyerekek is túlélik a hosszú utat. Elmesélem, mi hogyan készültünk fel ezekre az utakra a 0-tól hat éves korú gyerekeinkkel.

Készítsd fel

Vannak gyerekek, akiknek már a 15 perc autókázás is horror; sírnak, nagyon sírnak, és még annál is jobban sírnak. Közel 1000 km-t utazni, akár autóval, akár repülővel így nagyon idegőrlő. Mivel mi tudtuk, hogy sokat fognak utazni velünk a gyerekek, így már egészen az elejétől kezdve kondicionáltuk őket az ilyen helyzetekre. A kisebbik 7 hetes volt, amikor először repült. Nehezített pályát választottunk: egyedül voltam a két gyerekre és a nagyobbik is csak másfél éves volt. Nem mondom, hogy ez volt életem legjobb repülése, de este megveregettem a vállam, hogy a Budapest-Frankfurt távot különösebb kihívások nélkül teljesítettük.

Hosszabb autóútra - ezekre a közel 1000 kilométeresekre - is korán elvittük őket. Én azt mondom, még ha nem is tervez az ember rendszeresen nagyobb utat a kicsivel, érdemes már ez elején hozzászoktatni az autózáshoz: bármikor adódhat egy lehetőség egy hosszú útra és akkor milyen jó kimozdulni együtt, utazási para nélkül.

Tudtam, hogy mikor utazunk, így én gyakran elébe mentem a 11 órás út sokkoló tényének és "hájpolni" kezdtem az út szépségét. Meséltem az óriási hegyekről, az alagutakról, amin keresztül visz az út a német nagymamához. Kilátásba helyzetem, hogy még lehet hósipkát, őzikét, szélerőművet is látni fogunk. Ha pedig a tengerhez mentünk, akkor már jó előre arról beszélgettünk, hogy milyen jó lesz majd a békatalpat kipróbálni a tengerben. 4-6 éveseknél ezek még bőven bejöttek.

Forrás: A szerző fotója - Seufert-Szántó Orsolya/BorsaBox

Pakold össze a játékokat

Mondanám, pakolj össze mindent, amire úgy érzed szükségük lesz a gyerekeknek...de nem mondom!

Helyette jelölj ki egy táskát a játékoknak, amit te- ha kicsiről van szó- vagy a gyerek pakol össze. Bátran pakolja be a legkedvesebbeket, ahogy szeretné, de persze a táska mérete limitet fog szabni a mennyiségnek. Az önálló pakolás jó neki is: egyedül dönt, büszke lehet magára ezért, lélekben pedig már készül az útra és neked is hálás a helyzet, hisz kis segítséggel minden egyben lesz.

Indulj időben

Több idősávot is kipróbáltunk már a gyerekek kicsi korában és nekünk a nagyon kora hajnali indulás jött be. Miért?

1. Egy hajnali 04:00-s ébresztésnél a kicsi gyerekek még bőven álmosak. Ergo, ha mindenféle tesz-vesz nélkül az autóba rakod őket, jó eséllyel folytatják az alvást. Tipp: este egy, az utazásra és az időjárásnak megfelelő rugdalózóba/kisruhába rakd le őket aludni.
  2. A hajnali keltés előtt, kapkodás nélkül legyen meg a végső bepakolás az autóba, így amikor már ott állsz patentül felkészülve az útra, az 1-2-3 vezényszó után bevetheted magad a gyerekszobába az alvó gyerekért. Felnyalábolva a kicsit, elsusmorgod a „mindjárt aludhatsz tovább” mantrát és minden cécó nélkül már téphetsz is vele a befűtött vagy lehűtött autóhoz. Az enyémek olyanok voltak, mint két zsák krumpli. Óvatosan csak formára igazítottuk őket a gyerekülésben és már mentünk is.
  3. Az autó elringatja őket. Egyrész a monoton mozgás, és az autó által keltett fehér zaj ringatja őket álomba. Akkor kezdődik a te autós műszakod, amikor felcsendül az „ott vagyunk már” kérdés.

Hagyd szaladgálni és utána te is tudsz aludni

Az út során legyen mindig egy vagy több tervezett hosszabb pihenő. Mi két hosszú, kergetős és két "villámpisi" szünettel nyomtuk le a 11 órás utat a 4-6 évesekkel. A hosszú kergetős alatt értsd: kergetem őket a parkoló játszóterén, futóversenyeztetem őket vonaltól vonalig, a limbikus rendszerüket munkára fogom, ergo meghintáztatom őket. A kreatív mászókáztatás is része a repertoárnak: mássz föl többféleképpen ugyanarra a mászókára. Végül pedig engedélyezett mindig egy szemtelenül drága 4.50 Euros epertorta szelet. Ha a monoton utazás alatt kerítesz időt egy kis élményre, akkor nyersz 1.5 óra szabadidős foglalkozást a felnőtt osztagnak (csendet), hisz a gyerekek újra aludni fognak, mint a bunda.

Forrás: A szerző fotója - Seufert-Szántó Orsolya/BorsaBox

Most szabad

Végül pedig a tuti aduász, a tiltott gyümölcs is bevetésre kerülhet: a tablet. Nálunk alkalom és időlimites ez a varázskütyü, még most is, hogy már duplán 5 és 6 évesek. Amikor kicsik voltak letöltött filmet néztek róla, később már játék nyomagatás ment.

De hogy a legfontosabbak is szóba kerüljenek!

- legyen egyben az összes irat, útlevél

- köss utasbiztosítást

- alap, de legyen egy autós popsitörlő, kézfertőtlenítő szett, pelenkázó alátét, hányós zacskó, szemétnek tároló, egy üveg tiszta víz (kézmosásra)

- utazós gyógyszeres csomag lázra, fogfájásra, allergiára, köhögésre

- ne hagyd otthon a fényvédő krémet

- legyen veled legalább egy, de inkább kettő váltóruha

A galériába olyan dolgokat gyűjtöttem ki, amik nélkül egy lépést se tegyetek, ha gyerekkel utaztok hosszan, autóval!