Üstökösként ívelő női karrierek az animáció világában – és ami mögötte van

Borítókép: Üstökösként ívelő női karrierek az animáció világában – és ami mögötte van
Mint a filmes világban mindenütt, úgy az animáció világában is világszerte alulreprezentált a női alkotók aránya, amin a Cartoon Network nőket támogató programjával szeretne változtatni.

Hogy hogyan, erről korábban írtunk itt. E témában tartott kerekasztal beszélgetést a Cartoon Network idei jelenléte Európa legjelentősebb animációs fesztiválján Annecyben is.

A csatorna jelenleg is számos nőt foglalkoztat olyan, a rajzfilmkészítés szempontjából fontos pozíciókban, mint a rendezés, a képesforgatókönyv-írás, a szinkronizálás és a produceri feladatok ellátása. Annecyben Patricia Hidalgo, a Turner Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős tartalomigazgatója, három olyan fiatal, első sorozatos női alkotóval beszélgetett akiknek üstökösként ível felfelé, a jelenlévőkkel azonban megosztották, hogy milyen gigászi lelki küzdelem és önbizalomválság áll e példátlan szakmai út mögött. Julia Pott, az idén bemutatkozó rajzfilmsorozat, a Summer Camp Island alkotója; Eva Lee Wallberg, a fesztiválon díjra jelölt dán Cartoon Network-sorozat, az Ivandoe társalkotója; valamint Lauren Sassent, a csatorna egyik zászlóshajója, a Medvetesók kreatív igazgatója voltak Patricia beszélgetőtársai.

Az alkotók először az előttük álló akadályokról meséltek. Julia elmondta, hogy az első rövidfilm, majd a sorozat fejlesztése közben sokszor elbizonytalanodott: úgy érezte, hogy ez túl nehéz, túl sok munka, ráadásul nem is biztos, hogy erre van szüksége a világnak. Időközben azonban rájött, hogy le kell küzdenie ezt a túlzott önbírálatot, és nem szabad feladnia. Eva Lee Wallberg az ellenkezőjét élte át: túlságosan magabiztos lett az egyetem alatt, attól való félelmében, hogy az egyetemi évek alatt elért alkotói szintet egy szigorú, szakmai sztenderdek szerint működő munkahelyen képtelen lenne fenntartani, hosszú ideig inkább nem rajzolt semmit. Lauren Sassen néha úgy érezte, hogy nem elég jó abban, amit csinál, annak ellenére, hogy évekig ezt tanulta. De aztán arra gondolt, hogy a rajzolás az élete, és ez elegendő muníciót adott neki, hogy összeszedje magát, megerősödjön.

Eva Lee Wallberg és A daliás Ivandoe herceg kalandjai

Eva és társa, Christian e-mailben értesültek arról, hogy a Cartoon Network új projektötleteket keres, így eldöntötték, hogy belevágnak: elkészítették és elküldték pilot filmjüket. Beadták a munkájukat, majd vártak és vártak, végül meg is feledkeztek róla, amikor egyszer csak behívták őket Patricia Hidalgo irodájába, ahol a tartalomigazgató elmondta, hogy megrendelik a sorozatot. Arra a kérdésre, hogy hogyan éli meg nőként ezt a gyors és hihetetlen szakmai sikert, Eva elmondta, hogy rögtön az Ivandoe megszületése után világra hozta első gyermekét – és egyformán büszke mindkét dologra.

Julia Pott és a Summer Camp Island

Amikor egy ismerőse javasolta Juliának, hogy készítsen animációs sorozattervet, Julia túlzásba esett: ötven oldalas tervet készített három hónap alatt, amit aztán elküldött a Disney-nek, a Cartoon Networknek és más stúdióknak, de a legnagyobb álma az volt, hogy a CN-nél helyezkedhessen el, mert számára a csatorna kultfilmje, a Kalandra fel! szolgált ihletforrásként. Julia elmondta, hogy olyan ideges volt, amikor behívták a Cartoon Networkhöz, hogy a papírjait sem tudta megtartani, mielőtt bement a meghallgatásra, a mosdóban a tükör előtt gyűjtött erőt és bátorságot. „A hölgy, aki interjúztatott, megfogta a kezem, és megnyugtatott azzal, hogy minden rendben lesz” – mondta Julia, aki arra a pillanatra a legbüszkébb, amikor a csatorna berendelte a sorozatát, ő pedig felhívta a szüleit, és édesanyja örömében elsírta magát.

Julia a kezdetekkor azonban meglehetősen bizonytalan volt: saját bevallása szerint annyira új és ismeretlen volt számára a stúdiók világa, hogy nem ismerte pontosan a sorozatkészítés fázisait sem; például amikor a kifestővel találkozott, rádöbbent, hogy nem is neki kell kiszíneznie a képkockákat. De a csatorna bizalommal teli légköre és a türelem hamar átlendítették a kezdeti bizonytalanságokon. A Summer Camp Island c. sorozatba sok mindent belecsempészett, amit gyerekként szeretett, így bízik benne, hogy a sorozat elnyeri az ifjú nézők tetszését.

Lauren Sassen és a Medvetesók

Lauren Sassen elmesélte, hogyan került a csatornához. Jó pár munkáját kellett beadnia, mígnem egyszer a Medvetesók számára kellett egy próbafeladatot elkészítenie, ami olyan jól sikerült, hogy megkapta az állást. „Hat hónapja dolgoztam a sorozaton, amikor elvállalhattam a képes forgatókönyvek készítését. Két-három évig csináltam, majd felkértek, hogy én legyek a sorozat kreatívja” – mondta. Arra a pillanatra a legbüszkébb, amikor maga a sorozat alkotója, Daniel Chong kérte fel arra, hogy vegyen részt a képes forgatókönyvek elkészítésében. „Nagyon megtisztelőnek éreztem, hogy ennyire bízik bennem és ennyire megbecsüli a munkámat” – mondta. „Mindhárom medvetesó különböző egyéniség, és nagyon könnyű velük azonosulni. Ez az, ami a medvéket szerintem különlegessé teszi. Én például Pandára hasonlítok a legjobban, mert hozzám hasonlóan ő is gyakran viselkedik furán és szereti az animéket” – mondta Lauren.