Exkluzív interjú Vekerdy Tamással

Borítókép: Exkluzív interjú Vekerdy Tamással
A szókimondó interjút a márciusi Évában olvashatod Vekerdy Tamás gyerekpszichológussal. Néhány részlet, amely már nem fért bele a nyomtatott magazinba:

Amikor a pedagógusok szabadságáról beszélünk, mit ért szabadság alatt?
Az önkifejtés szabadságát. Legyél, aki vagy. Ez nagyon fontos. Ezért győzik le a mindig ingatagnak látszó, mindig válságokkal küzdő demokráciák a mindig szilárdnak látszó diktatúrákat az egész huszadik századon keresztül. Legyél, aki vagy: ez az egyik lehetőség, a demokráciák filozófiája. Legyél, akivé én akarlak tenni: a diktatúrák filozófiája. Az igazán szabadon kifejlődő individualitás hatékony, sőt, a hatékony közösséget az individuális demokráciák hozzák létre. Az úgynevezett kollektivista diktatúrák és autoriter rendszerek álközösségeket hoznak létre, kényszerközösségeket, amelyek képmutatók, és miközben hangzatos jelszavakat papolnak a közösségi emberről, igazi filozófiájuk a „kaparj, kurta, neked is jut.”


25 oldalas iskolamelléklet a márciusi Évában!
Ezen felül cikkek oktatásról, iskoláról, egyetemekről online is: evamagazin.hu/iskola

A következő negyven évben állítólag öt alapkészségre lesz szükség az életben való boldoguláshoz: az írásra, az értő olvasásra, az elemi számolásra, az angol nyelv ismeretére és felhasználói szintű számítógépes ismeretekre. A magyar iskola ennél azért jóval többet követel.
Így van. Ezt azt jelentené, hogy ne legyenek tantárgyak? Szó sincs róla! Hiszen mi a tantárgy, minek kellene lennie? Egy szép mezőnek, ahol találkozik pedagógus és diák, és rácsodálkoznak – Goethe kifejezésével élve – a világ és az ember nyilvánvaló titkaira. Ráérősen megmerítkeznek a jelenségekben. Nem ér semmit, ha huszonhét írót és költőt kitűnően letanítunk egy év alatt, úgy, hogy év végén a gyerekek remekül tudják.

Aztán elfelejtik.
Pillanatok alatt elfelejtik. Az viszont nagyon sokat ér, ha olyan szabálytalan tanár vagyok, aki a huszonhétből hármat-négyet-ötöt tanítok meg, úgy, hogy színdarabot írunk belőle, az adott költő stílusában írunk regényt, verset, mesét, drámát. A többit nézzétek meg a tankönyvből, mondja esetleg a pedagógus. A gyerekeknek élményük lesz róluk. Ezek a gyerekek egyre többet tudnak aztán irodalomból, nemcsak azt, amit tanultak. Vajon ki adta ki elsőként Magyarországon az első, pedagógusoknak szóló élményszerű tanításról szóló tankönyvet? A Szegedi Rendőr-főkapitányság. Ahol élménypedagógia van, ott kevesebb a fiatalkorú bűnöző, és kevesebb a visszaeső. Nagyszerű, hogy ők kiadták, de katasztrófa, hogy ez csak nekik jut eszükbe. Élmény és öröm, ezek kulcsszavak kellenek, hogy legyenek a tanításban.

Ön már nagypapa. Más a kapcsolata az unokáival, mint a gyerekeivel?
Velük elsősorban a feleségem foglalkozik, én kellemetlen nagypapaként vagyok jelen, aki mindenféle megjegyzéseket teszek a szegény és nagyszerű szülőknek, mert nagyszerűen csinálják, amit csinálnak. Azt sajnálom néha, hogy a derekam nem teszi lehetővé, hogy felkapkodjam őket.

Márciusi számunkban egy hosszabb interjút is olvashatsz az ismert pszichológussal.