Hogy oldják meg a divatmagazinok, hogy nem fotózhatnak stábbal címlapot?

magazin címlap,divat,karantén,beauty Forrás: GettyImages
Pokoli nehéz dolga van a divatlapok szerkesztőinek. Egyrészt reagálniuk kell a koronavírus miatt felbolydult világ történéseire, másrészt a szociális távolságtartás és karantén miatt lehetetlen a megszokott módon divatképeket fotózni. Hogy festenek majd a borítók ezen a nyáron?

Szó szerint megbénították a divatlapok munkáját a járvány miatti korlátozások. Egy divatanyag vagy borító címlap több tucat szakember szoros együttműködését igényli, akik normális esetben egy térben, testközelben dolgoznak és sokat utaznak. Mondjuk el egy cseh modell és egy japán fotós összejön egy new yorki stúdióban, ahol sminkesek, fodrászok, öltöztetők, asszisztensek, ügynökségi emberek zsezsgése közben elkészítik a borítóképet. Aztán átrepülnek a Kubába, ahol a vezető divatanyagot fotózzák három napig eredeti helyszíneken egy helyi stábbal. Ez most mind lehetetlen. Mindenki otthon kucorog, maximum maszkban jár kutyát sétáltatni és várárolni.

Üres oldal mégsem lehet egy színes-szagos divatlapban. A szerkesztők kreativitásán múlik, hogy mit fogunk látni és lapozni a következő hónapokban. A The Guardian brit napilap körkérdéséből kiderül, hogy a nagy divatlapok próbálják a legtöbbet kihozni a helyzetből és a szokásostól gyökeresen eltérő ötletekkel töltik meg a következő lapszámokat. Az ötletlistán szerepel kórházi parkoló mint helyszín, smink nélküli modellek, orvosok és nővérek.

Profi képek helyett néha megteszi az amatőr selfie, hiszen a legtöbb modell úgyis rendszeresen tol magártól Insta önarcképeket, szokva vannak ehhez.

A Harper’s Bazaar borítóján kötelező celebet a lap divatszerkesztője szerint “egy távoli helyszínen fotózta valaki, aki önkéntes karanténban van az illetővel”. A ruhákat futárral küldték, a munkát Zoom konferencián keresztül koordinálták. Ugyanebben a számban lesz olyan anyag is, amit a fotós saját lakásában készített, és a felesége állt modellt a képekhez.

A divatlap parkolópályára kényszerített alkotói pedig a #BazaarHopeatHome oldalon rendszeresen megosztják az olvasókkal, hogy mivel töltik idejüket a karantén alatt.

divat,karantén,selfie
Forrás: harpersbazaar.com

A divatszakmában dolgozók kreativitásának sokszor kifejezetten szárnyakat adott a járvány miatti bezártság.

A többek között a Harper’s Bazaarnak is fotózó Jamie Beck kislányával és férjével provanszi otthonukban kényszerült karanténba. Jamie tervezett munkái kútba estek, de felszabadult idejében saját otthonukban készít és oszt meg online a régi mestereket idéző álomszép képeket.

Országonként eltérő koncepció bontakozik ki a divatlapok tematikájában. Az Egyesült Királyságban például egyébként is mindenki az egészségügy állapotával van elfoglalva, így érthető, hogy a British Vogue az egészségügyi dolgozóknak és a vakcina körüli hercehurcának szentel kiemelt figyelmet. Ennek fényében nem meglepő, hogy az augusztusi számba M.I.A. rap énekessel tervezett interjút is lemondták, mivel a provokatív politikai nézeteiről híres énekesnő közismerten oltásellenes.

címlap,divatlap,rózsa
Forrás: vogue.com
Egyetlen szál vörös rózsa az amerikai Vogue nyári számának címlapján

A legizgalmasabb és legérzékenyebb gesztus az American Vogue következő számának borítóján megjelenő egyetlen szál vörös rózsa, amit Irving Penn fotózott pontosan ötven évvel ezelőtt. Ráadásul fél évszázada ez az első Vogue címlap, amin modell helyett csendélet szerepel. A lap 128 éves történetében most jött el az a pillanat, hogy az egész szerkesztőség karanténban, otthonról dolgozik, és lehetetlen volt megszervezni a címlapfotózást. Az archívumból válsztott, eddig publikálatlan kép szándékosan több szinten is kapcsolódik a veretes divatlap múltjához és utal az aktuális világhelyzetre. A szerkesztőség expozéja szerint a celebek helyett most a szolidaritásra kell a figyelmet irányítani. A rózsa ugyanakkor a szépséget, a reményt és az újrakezdést, illetve a hagyományokat, örökségünk megbecsülését is szimbolizálja.

rózsa,irving penn,magazin
Forrás: vogue.com

“Duke of Windsor” – A mély karmazsin színű tearózsa hibridet 1967-ben nemesítették. Extravagáns illatával és megkapó szépségével még hervadtan is a drámai szépséget szimbolizálja.

Irving Penn, Vogue, 1971 December

A legendás fotóművész, Irving Penn karrierje szorosan összefonódott az amerikai Vogue magazinnal a negyvenes évek közepétől. 1967 és 1971 között, amikor a mostani címlapkép is készült, kilenc exkluzív virágsorozatot készített a Vogue karácsonyi különszámaihoz. A bimbók, szirmok és levelek tűnékeny, nőies szépsége nem áll távol Penn érzékeny divatképeitől.

Nézd meg galériánkat a művész és a divatlap közös munkájáról: