A generáció, akit nem hoz lázba az alkohol: egészségesebb, tudatosabb nemzedékek születnének?

Az elején mindenképpen érdemes tisztázni, hogy mit is nevezünk pontosan Z generációnak, vagy ahogy ők hívják magukat, Gen Z-nek. Az első társadalmi generáció, akiknek tagjai 1997 és 2012 között születtek, így már egészen fiatal korukban adaptálódtak a digitális világhoz és annak különböző eszközeihez.
Mit tudhatunk még a Z generációról?
Több kutatás, köztük a The Economist és egy 2016-ban végzett globális felmérés szerint a Z generáció sokkal hajlamosabb a stresszre és a depresszióra az Y generáció tagjaihoz képest. A válaszadók a boldogtalanság egyik legfőbb okának a pénzt és az iskolát jelölték meg, de több országban, köztük Indiában is előkelő helyen végzett a válaszok között egy korábban nem jellemző tényező: a közösségi média által okozott negatív érzések és stressz.
A kutatások arra is rávilágítottak, hogy főképp a nyugati országokban a Z generáció tagjai ritkábban és a korábbi, Y generációhoz képest kisebb aranyban fogyasztanak alkoholt. Ennek hátterében nemcsak szociális és anyagi okok, hanem egészségügyi tudatosság is áll. A Gen Z tagjai ugyanis tudatosan figyelnek az egészséges életmódra, és ha nem is iktatták ki az alkoholt teljesen a mindennapjaikból, a mennyiség helyett is inkább a minőségre helyezik a hangsúlyt.

„Te miért nem iszol?”
Magyarországon sajnos a számok eltérnek a nyugati országokban tapasztaltakhoz képest. A statisztikák szerint hazánkban a Z generáción belül is megfigyelhető az alkoholfogyasztás növekedése, hiszen a magyar fiatalok között sajnos továbbra is él az a régóta ismert nézet, hogy aki nem iszik, az nem menő. A fiatalok sokszor egymást győzködik, hogy az alkohol is fontos részét képezze egy-egy összejövetelnek.
Az alkohol ugyan kevésbé népszerű, viszont a pszichoaktív szerek iránt érdeklődik a Z generáció
Az ESPAD Európában, a 15-16 éves Gen Z fiatalok körében végzett felmérése alapján, a válaszolók 26%-a már kipróbált tiltott kábítószereket, míg a korábbi Y generáció ugyanebben a korosztályban csak 17%-ban nyúlt hasonló szerek után. A felmérésből az is kiderült, hogy a kannabisz számít a legnépszerűbb kábítószernek a Z generáció körében, sőt egy 2022-es kutatás szerint a 18-24-es fiatalok 69%-a a kannabisz és az alkohol közül inkább az előbbire voksolna.
Ez többek között azzal is magyarázható, hogy a kannabisz olcsóbb a tömény alkoholoknál, illetve több amerikai és nyugat-európai országban a legalizációs folyamatoknak köszönhetően az alkohollal szemben egyfajta tudatos alternatívaként él a fiatalok fejében. A válaszokból azt is megtudhattuk, hogy a kannabisz a fiatalok szerint nemcsak közösségformáló hatással bír, hanem érzelmi felszabadulást is jelent számukra.