Az ételfutárkodás nem való mindenkinek, de nagyon megéri

Borítókép: Az ételfutárkodás nem való mindenkinek, de nagyon megéri Forrás: Szilvay Máté / évamagazin.hu
A koronavírus-járványnak köszönhetően Magyarországon is óriási növekedésnek indultak a különféle ételfutár vállalkozások, hiszen a karanténidőszakban a házhozszállítás maradt az éttermek szinte egyetlen esélye a túlélésre. De hogyan működnek ezek a cégek és milyen is az ételfutárok élete?

Egy átlagos kedd, délelőtt háromnegyed 11. A Széll Kálmán téri KFC előtt vagyok Budapesten, ahol – mint ebben az időszakban mindig – most is kisebb csődület van: nyolc robogós ételfutárt számolok meg, ötöt a NetPincér GO piros, hármat pedig a Wolt kék táskájával. A beszélgetés motorszervizelésről zajlik éppen („ha elszakad a fékbovden, két napig biztosan kimaradsz a melóból”), kicsit figyelek, aztán közbeszólok, megkérdezem, nincs-e kedve valakinek nyilatkozni a munkáról. Egy harminc körüli, jólszituált sráccal sikerül is lebeszélnem egy interjút aznap estére. „Most hiába beszélnénk, mert mindjárt beindul itt az élet. Ez a holt időszak vége, reggeli és ebéd között. Általában ilyenkor nincs mit vinni, de aztán 11-től varázsütésre elkezd pörögni a munka.”

Este egy belvárosi kocsmában találkozunk. A srácot Gusztávnak hívják, május közepe óta futárkodik a Woltnál, előtte egy művészkocsmát vezetett a Belvárosban. „Két éve vettem egy öreg motort, de csak egy-két hónapig használtam, másfél évig állt egy helyben. Úgy gondoltam, most végre közelebbi kapcsolatba kerülhetünk - már az első munkanapomon lerobbant a harmadik címnél.” Nevetünk. „Nem egyszerű megkapni ezt a munkát: még én is bő másfél hónapot vártam, mire szerződni tudtam a céggel, pedig a karantén és a nagy jelentkezési hullám elején jelentkeztem. De akkor a vendéglátós szakma jelentős része futárnak akart menni – és ment is.” Gusztáv nem túloz, sőt. Mivel a karantén miatt megtorpanó gazdaság rengeteg embert tett legalább átmenetileg munkanélkülivé, mindkét nagy cégnél hónapos várólisták alakultak ki annak ellenére is, hogy pl. a NetPincér csak márciusban 200 új futárt vett föl. A helyzetet némileg enyhítette, hogy április végén az eredetileg taxis cég Bolt szolgáltatása is elindult, így a piros NetPincéresek és a kék Woltosok mellett megjelentek a zöldek is az utakon.

„Ma erős napom volt – mondja Gusztáv –, tíz óra alatt harminc címet teljesítettem. Általában 8-10 órákat megyek egy nap és ennyi idő alatt 20-30 címet viszek ki.” A munkamenet alapvetően minden cégnél hasonló: a futárok egy alkalmazáson keresztül jelentkeznek be munkára, és néhány adat alapján (pl. melyik futár hol van éppen és milyen járművel, mekkora a távolság az étterem és a címzett között) egy számítógépes algoritmus osztja szét a futárok között a megrendeléseket. Válogatni nem lehet – amit az alkalmazás feldob, azt el is kell fogadni.

Egy színész ismerősöm, Georgita Máté Dezső a NetPincérnél futárkodott, biciklivel. „Amikor beütött a karantén, gyakorlatilag minden munkámat bizonytalan időre elhalasztották. Leálltak a próbák, elmaradtak a bemutatók. Szabadúszóként hozzászoktam már, hogy gyorsan változhatnak a dolgok, de ez olyan drasztikus volt, amire nem tudsz fölkészülni. Így mentem el biciklis futárnak, kb három hónapig csináltam.” Dezső alapvetően pozitívan gondol vissza erre az időszakra.

Szerintem ez egy nagyon élvezetes munka! Az emberek mosolyognak rád, hiszen ételt viszel nekik, és eközben bejárod a város minden zegét-zugát.
mondja Dezső

A futárcégeknél nincs kötött munkaidő, sem kötelező minimum vállalás: egy futár annyit dolgozik, amennyit akar vagy amennyit vállal. A NetPincérnél egy hétre előre kell felvenni a műszakokat, a Woltnál ez annyiban más, hogy szabadon is lehet dolgozni, vagyis be lehet jelentkezni akkor is, amikor nincs előre bevállalt műszakod.

„Én még sosem foglaltam le előre műszakot – mondja Gusztáv. – De persze ez motorosként könnyebb, mert belőlünk kevesebb van és több helyre lehet küldeni, mint a bicikliseket.” Ennek a sebesség mellett főleg a domborzat az oka. „A bicikliseket nem küldheted fel a budai hegyekbe vagy Óbuda fölé, hiszen azt fizikailag lehetetlenség volna bírni. Motorral viszont bárhova fölmész.” De nem ez az egyetlen ok, amiért Gusztáv szerint az autó/motor/bicikli szentháromság közül egyértelműen a motor a legjobb ehhez a munkához.„Autóval és biciklivel kábé ugyanannyit lehet keresni, mert az autónak a fenntartási költsége és a parkolókereséssel elvesztett idő elviszi azt, amit a sebességgel nyersz. A motor az arany középút.”

Dezső szerint is a hegyek jelentik a legnagyobb kihívást egy biciklis futár életében. „Ez egy kemény fizikai munka, ami nem való mindenkinek. A Belváros szuper, ott minden közel van és sík a terep. De Budán lenni az biciklisként halál. Meg is fájdult a térdem, most porcerősítőt szedek, ami 29 évesen elég gáz. Szerencsére közben újra beindultak a színházi próbáim is, úgyhogy nem kellett megvárnom, hogy a térdem miatt kelljen felmondanom, de már közel jártam hozzá.”

bicikli, ételfutár
Forrás: Szilvay Máté / évamagazin.hu

De nem kell térdsérülés ahhoz, hogy egy futár pénz nélkül maradjon. Mindhárom ételfutárcég egyéni vállalkozóként foglalkoztatja a futárokat, megbízási szerződéssel. „Ez egyfelől szuper, mert ha vállalkozóként katás vagy, csak havi ötvenezret kell adóznod, szinte függetlenül attól, milyen sokat keresel. Cserébe viszont nincs szabadság, táppénz, nyugdíj – szóval egy baleset esetén legfeljebb a saját biztosításodra számíthatsz, másra nem” – mondja Gusztáv.

Ha valaki fix munkaként, hosszú távon szeretne biciklis futárkodni, arra a Hajtás Pajtásnál van lehetőség. A cég 1993 óta működik Budapesten, kezdetben főleg üzleti leveleket szállítottak afféle gyorspostaként, de ma már más típusú küldeményeket is elvisznek. A cégnél készségesen segítenek, mikor interjúalanyt keresek, így lépek kapcsolatba Eszterrel, aki már hat éve teker főállásban a cégnél. „A Hajtás Pajtás jóval kisebb, mint a kajafutár cégek, emiatt sokkal családiasabb a viszony és jobban meg is vagyunk becsülve. Személyesen ismerem az összes kollégámat és a főnökeimet is. Talán nem keresünk annyit, mint a legjobb ételfutárok, cserébe viszont ez tényleg olyan, mint egy állás: hétfőtől péntekig napi 8 óra, céges telefon, fizetett ünnepnapok, nyugdíj, hitelképesség. Azért ezek rengeteget számítanak.”

Főállású biciklisfutár viszont nem lehet akárkiből. „Itt tényleg mindenki profi: ahhoz, hogy megkapd ezt a munkát, felvételizni kell – meséli Eszter. – Egy teljes napon át kell követni egy már dolgozó futárt – ha bírod és tetszik, és a csapatba is beleillesz, akkor belevághatsz. Sőt, amikor én kezdtem, még nem volt futáralkalmazás és GPS-es nyomkövetés sem. Szóbeli instrukciók alapján meg kellett keresnem egy bizonyos szobrot a Városligetben – így nézték meg, hogy mennyire tudok jól tájékozódni.”

Persze az ételfutárok általában nem terveznek ennyire hosszú távra. „Elég nagy a fluktuáció ezekben a cégekben, hiszen elvileg bárki lehet futár. Könnyű belépni és könnyű kilépni is. Igazából elég személytelen dolog ez, mivel rengeteg futár kell, a menedzsment viszont csak néhány főből áll, ezért lehetetlen is, hogy mindenkivel személyes kapcsolat legyen” – mondja Gusztáv.

„Mindenféle figura előfordul – erősíti meg Dezső is. – Amikor szembejön egy másik futár, általában köszönünk egymásnak. Elképesztően színes a társaság, minden társadalmi réteg és életkor képviselteti magát. Szakadt prolik éppúgy vannak, mint fixis hipsterek és BMX-es tetkós hippik. Olyan emberekkel beszélgethetsz, akikkel amúgy sose hozna össze az élet.”

„Nálunk nem mehetsz akármivel, hiszen a bicikli a legfontosabb munkaeszköz és a gyorsaság a lényeg – mondja Eszter. – Egyébként bármit elviszek, ami belefér a táskámba. Teljesen változó a küldemények mérete, súlya, állaga, színe, illata, kinézete. Simán van olyan, hogy egy egyszerű borítékkal tekerek le 25 kilométert.”

biciklis futár, hajtás pajtás
Forrás: Eszter / Hajtás Pajtás

Végül rákérdezek a piszkos anyagiakra is. “Ha összeadom az órabért meg az átlagos óránkénti 2-3 kiszállításért kapott címpénzt, akkor az órabérem 2000 forint körülre jön ki" - mondja Dezső. Gusztáv motorosként szintén ennyit, illetve ennél valamivel többet keres. "Ismerek egy srácot, aki 550 ezret keresett a múlt hónapban motorral. Napi 8,5 óra volt az átlaga és nem hagyott ki egyetlen napot sem. Ha visszaosztod, ez 2200 forintra jön ki órabérben."

A Hajtás Pajtás aktuális álláshirdetésében bruttó 250-350 ezer forint szerepel havonta, plusz szervizpénz – és persze ahogy mindenütt, itt is gyakran van borravaló is. „Lehet, hogy én még többet is kapok, mint mások” – mondja nevetve Eszter. „Nagyon kevés a lány a cégben. Sok megrendelő csodálkozik, amikor egy aranyos biciklis lány érkezik hozzájuk egy hatalmas nagy hátizsákkal”.

Vannak dolgok, amiket jobb, ha nem rendelsz ételfutároktól: kattints a galériára, hogy megtudd, mik ezek!