"Akkor értékelném sikeresnek a filmet, ... ha sok kellemetlen, feszengő percet szerezne a nézőknek" - interjú Bodzsár Istvánnal, a Háromezer számozott darab producerével

Borítókép: "Akkor értékelném sikeresnek a filmet, ... ha sok kellemetlen, feszengő percet szerezne a nézőknek" - interjú Bodzsár Istvánnal, a Háromezer számozott darab producerével
Olvassátok el Császi Ádám április 6-tól látható, ’Háromezer számozott darab’ című filmje kapcsán a producerrel, Bodzsár Istvánnal, még a forgatás során készült interjút.

Miért tartottad fontosnak, hogy egy ilyen filmmel dolgozzál?

Több projekttel próbálkoztunk Ádámmal, pályáztunk együtt a Filmalaphoz ezzel-azzal, mígnem Ádám elhívott a Cigány magyar című darabot megnézni. Nem csupán a darab keltette fel a figyelmem, hanem izgatott Ádám személyisége is. Olyan alkotónak ismertem meg, akivel kihívás dolgozni, akit érdemes segíteni, akivel lehet célokat kitűzni, együtt menni vele végig azon a nem mindig sima úton, ami egy film elkészítését jelenti. A színdarab megtekintése közben szinte érezni lehetett, hogy valami nagyon fontos dologról szól, nem megszokott módon, nagyon hasba rúgva a nézőt. Kihívás volt, vissza lehet-e ezt adni filmen. Szerettem volna, ha közöm van egy olyan filmhez, ami a rasszizmus - antirasszizmus kérdéseit veti fel.

Magát a témát mennyire tartod relevánsnak ma Magyarországon, és hogy látod, filmben eddig hogyan jelent meg a romák ábrázolása?

A mi filmünk a rasszizmusról szól, ami releváns kérdés sajnos ma Magyarországon. Találkozhatunk a rejtett, az averzív, a szimbolikus és a kulturális rasszizmussal egyaránt. Mi arra teszünk kísérletet, hogy a roma fiatalok megélt történetein keresztül tegyünk fel kérdéseket, szembesítsük a nézőket ezekkel a kérdésekkel. Akkor értékelném sikeresnek a filmet, ha heves párbeszédet indítana meg, ha sok kellemetlen, feszengő percet szerezne a nézőknek, és utána kinyitná azokat a szelepeket, amik egyelőre nagyon lefojtják a közös gondolkodást. Ez a film nem finomkodik az állítások és kérdésfeltevés szintjén sem. Ami eddig itthon készült, kevés kivételétől eltekintve, inkább óvatosan, mondhatni helyeskedve vagy dokumentarista eszközökkel nyúlt a témához. Én úgy érzem, megfogalmazhattuk volna az állításainkat, kérdéseinket a cigányságon túl más kisebbségek történetein keresztül is, ettől gondolom, hogy egyetemesebb a filmünk, minthogy egy specifikus kisebbséget tárgyalna.

Háromezer számozott darab

Egy színházi rendező öt nehéz sorsú fiatal roma életéről készít előadást. A színdarab kendőzetlen kegyetlenséggel meséli el életük valós történetét, vagyis: a nyomorukkal kereskedik. Amikor az előadást meghívja egy neves német színházi fesztivál, a csoport tagjai kénytelenek szembenézni múltjukkal, és felvenni a küzdelmet a rasszista sztereotípiákkal.

A Háromezer számozott darab a társulat szürreális utazása, amely elmossa a határt fikció, abszurd és szociografikus valóság között. Lehet-e a rassz témájáról rasszizmus nélkül beszélni? Vajon szükségszerű-e a kisebbség és a többség kölcsönös gyűlölete?

A Tudás Hatalom és Császi Ádám Cigány magyar című színházi előadását nagy kritikai és közönségsiker fogadta hazánkban, és meghívta a neves berlini Deutsches Theater. A rendező a Háromezer számozott darabbal e korábbi színdarabot adaptálta filmre, majd elnyerte a Tallinni Black Nights Nemzetközi Filmfesztiválon a „Rebels with a Cause” szekció különdíját. Császi Viharsarok című debütálása a Berlinálén szerepelt, számos díjat nyert és 14 országban mutatták be; új filmjét Ruben Östlund és Alejandro Jodorowsky rajongóknak különösen ajánljuk.

Mennyire volt nehéz megteremteni az anyagi eszközöket és technikai feltételeket?

Nagy, nyitott és őszintén érdeklődő, támogató fogadtatása volt a forgatókönyvnek a Filmintézet részéről. A fejlesztési támogatást még a Filmalap ítélte meg, de a könyvet már a Filmszakmai Döntőbizottság fogadta el, és támogatta a megvalósítását is. Ezzel a támogatással a hátunk mögött nem volt gondunk a finanszírozással, így a technikai feltételek megteremtésével sem.

Milyen volt a filmet a karantén alatt előkészíteni?

Tulajdonképpen előnyt kovácsoltunk a pandémiából, az előkészítés alatt volt a tavaszi szigorú karantén, a film kreatív koncepciójának kialakítása, igaz, hogy online mentingek során, de kellő időt kapott. Ami gondot okozott, hogy a helyszíneket nem tudtuk megkeresni, minden zárva volt, nem lehetett korlátlanul utazni az országon belül, - vidéki helyszíneket is kellett találnunk a filmhez. Szerettünk volna Erdélyből színészt szerződtetni, nem jött össze, a castinggal is csúsztunk, hiszen nem ugyanaz élőben, személyesen találkozni a potenciális szereplőkkel, statisztákkal, mint online nézni őket egy monitoron. Voltak tehát pozitív és negatív hatásai is a járványnak, de összességében annyi problémát okozott csak, hogy a tervezettnél később tudtunk kezdeni forgatni.

Milyen volt végre nekilátni a munkának a karantén után?

Felszabadító volt végre elkezdeni a forgatást. A szereplők és a stáb is fel volt már annyira spannolva, hogy alig vártuk az első napot. Augusztusban kezdtünk, természetesen volt bennünk félsz a járvány miatt, de a Filmintézet rendkívüli figyelemmel volt a munkakörülmények biztosítására, és külön támogatást szavazott meg ebben az időben forgó filmeknek. Így tudtunk rendszeresen tesztelni, minden olyan körülményt megteremteni és minden olyan előírásnak megfelelni, ami a fertőzés lehetőségét a minimálisra korlátozta. Szerencsére a második hullám megjelenésekor fejeztük be a forgatást.

Tartotok attól, hogy megváltoztak a filmnézési szokások a vírus miatt, és ez érinti a filmet is?

Biztosan megváltoznak a moziba járási szokások a pandémia miatt. Nem hal meg a mozi, de soká lesz, amikor nézőkkel teli termeket fogunk látni. A mi filmünk is vásznon a legszebb, ott mutatja meg igazán magát, ott látszik az a tehetség, invenció, ami képileg is jellemzi a filmet. Szokatlan beállítások, kameramozgások, színek, helyszínek, perspektívák, amiket Császi Ádám rendező Balázs István Balázs operatőrrel és Cseh Renátó látványtervezővel kitaláltak és megvalósítottak. Mivel rengeteg alternatív terjesztési lehetőség van, ezért a kérdés, amit a film boncolgat sok platform segítségével juthat el az érdeklődő közönséghez. Hiszünk abban, hogy egyetemessége miatt a külföldi fesztiválok, majd ennek következményeként kinti forgalmazók is segítenek minél több nézőhöz eljuttatni a filmet.

Íme a film előzetese:

HÁROMEZER SZÁMOZOTT DARAB (16)
A stábtagok:

Rendezte: Császi Ádám
Forgatókönyv: Császi Ádám és Lengyel Balázs
Eredeti színmű: Cigány magyar c. dráma (írták: Farkas Franciska, Horváth Kristóf,
Oláh Mizo Edmond, Pápai Rómeó, Pászik Cristopher, Varga Norbert Máté)
Fényképezte: Balázs István Balázs
Producer: Bodzsár István
Vágó: Kollányi Tamás
Zene: Kalotás Csaba
Főszereplők: Farkas Franciska, Horváth Kristóf, Oláh Mizo Edmond, Pápai Rómeó,Pászik Cristopher, Varga Norbert, Wieland Speck
Szereplők: Elek Ferenc, Rába Roland, Sena Dagadu, Sütő András,Szakács Hajnalka, Varga Ádám, Vilmányi Benett

Bodzsár István

Filmográfia

2023: A Király – tévéfilmsorozat, rendezők: Kovács Dániel Richárd, Zomborácz Virág és Kovács István
2021: Háromezer számozott darab - rendező: Császi Ádám
2017: Alvilág - tévésorozat, rendező: Ujj Mészáros Károly
2016: A hentes a kurva és a félszemű - játékfilm, rendező: Szász János
2014: Swing - játékfilm, rendező: Fazekas Csaba
2013: Isteni Műszak - játékfilm, rendező: Bodzsár Márk
2011: A vizsga - tévéfilm, rendező: Bergendy Péter
2011: Ideje az öregségnek - tévéfilm, rendező: Novák Emil
2009 – 2010: Hajónapló - tévéfilmsorozat, rendezők: Bodzsár Márk, Miklauzic Bence, Török Ferenc, Mátyássy Áron, Bagota Béla, Jánossy Natália, Bollók Csaba, Nagy Viktor Oszkár, Fonyó Gergely, Cserhalmi Sára: Horváth Lili, Hajdú Szabolcs
2010: EastSideStories - játékfilm, rendezők: Bollók Csaba, Bodzsár Márk, Török Ferenc, Hajdú Szabolcs
2009: Utolsó Idők - játékfilm, rendező: Mátyássy Áron
2008: Koccanás - tévéfilm, rendező: Török Ferenc
2008: Nyugalom - játékfilm, rendező: Alföldi Róbert
2008: Kalandorok - játékfilm, rendező: Paczolay Béla
2007: Off Hollywood - játékfilm, rendező: Hajdú Szabolcs
2004: Állítsátok meg Terézanyut! - játékfilm, rendező: Bergendy Péter

Díjak

2020: Alvilág - tévésorozat - Magyar Filmhét Fődíja
2019: A hentes, a kurva és a félszemű - Magyar Filmhéten a legjobb színész díja: Nagy Zsolt
2014: Isteni műszak, játékfilm – Fantasporto Filmfesztivál fődíja, Grossman Fantasztikus Film- és Borfesztivál fődíja
2013: A vizsga - játékfilm - Leige-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíja, Chicago Nemzetközi Filmfesztivál fődíja, GothamScreen Nemzetközi Filmfesztivál fődíja
2009: Utolsó idők - játékfilm - 40. Magyar Filmszemle: Zöld Holló-díj, Arany Orsó-díj, Legjobb filmzene díja
2009: Nyugalom - játékfilm - Európai Filmfesztiválon a legjobb operatőr: Babos Tamás