A híres tízlépéses koreai szépségápolási rutin csak kitaláció?

Borítókép: A híres tízlépéses koreai szépségápolási rutin csak kitaláció? Forrás: Getty Images (Makidotvn)
Ki ne hallott volna már róla? Kár, hogy egy szó sem igaz belőle. Amerikában találták ki a marketingesek, hogy minél több terméket sózhassanak rá a vevőkre. Az igazság ennél sokkal egyszerűbb: jó minőség, személyre szóló szépségápolás és megelőzés. Ezek azok a titkok, amelyek miatt Korea mára a világ vezető szépségipari nagyhatalmává vált. Amit ugyanis ők kínálnak, az nem valamiféle merev rendszer, hanem egy olyan filozófia, melynek gyökere az egészség. Fodor Marcsi írása

Március 18-tól már megvásárolható a 2023-as tavaszi Éva magazin! Ha legközelebb szeretnéd, hogy rögtön postaládádba érkezzen kedvenc magazinod, akkor fizess elő rá ITT! Digitálisan is megszerezheted a legfrissebb, de akár régebbi számainkat is, ezt ITT teheted meg!

Alig húsz éve még mindenki ugyanúgy ápolta a bőrét. Két lépésben. Volt a tisztítás, majd ezt követte a hidratálás. Egy jó nappali és egy jó éjszakai krémmel az ember már úgy érezhette, hogy megtette, amit csak lehetett, és bőven ráér majd akkor szemránckrémhez nyúlni, ha megöregedett. A reklámok se mondtak többet, mint azt, hogy „megérdemled”, illetve hozzátették, hogy a mindenféle lipidek meg makrohatóanyagok majd csodát tesznek – de valljuk be, nem sokan vettük a fáradságot, hogy utánanézzünk a szavak jelentésének.

Manapság ennyi már kevés.

Aki kicsit is tudatos a bőrével kapcsolatban, legalább olyan árgus szemmel böngészi arckrémének hatóanyagait, ahogyan az élelmiszerekét. Ez a változás Koreából indult el, és bár sokat módosult Amerikába és Európába érve, amit kínál, még mindig lenyűgöző. Korea 2012-ben került fel a világ kulturális térképére egy slágerrel, a Gangnam Style-lal. A mulatságosan ugráló pasast persze nem lehetett komolyan venni, de tagadhatatlan, hogy megnyitotta az utat a K-pop előtt. Ezt jó darabig csak a tinik bálványozták, de ahogy egymás után jöttek az újabb énekesek és sorozatok, Korea lassan megkerülhetetlen tényezővé vált a szórakoztatópiacon.

2020-ban a Parazita című film Oscar-díjat nyert, majd 2021-ben a Squid Game (Nyerd meg az életed) lett a Netflix legsikeresebb sorozata 111 millió nézővel. Ma az elit gimikben koreai nyelvklubok alakulnak, ahol egyébként a diákok egyik fontos célja, hogy el tudják olvasni a szépségápolási termékek használati utasítását. A koreai sztárok ugyanis elképesztően néznek ki. Többségük mintha évtizedek óta nem öregedett volna egyetlen percet sem. A bőrük hibátlan, és még a paparazzifotókon is ránctalan. Ők a szépségápolási termékek legfőbb reklámarcai, és a titkukra mindenki kíváncsi. Korea az utóbbi tíz évben ezen a területen is a csúcsra jutott, de olyannyira, hogy mára letaszították az élről a franciákat, ami nem kis eredmény ezen a piacon. Hogy miért? Mert nemcsak átkozottul jók, de relatíve olcsók is, és pontosan tudják, mi az, amire igazán szükségünk van. Nem álmokra, illúziókra és kényelemre. Tudásra

Korea első nagy dobása a kozmetikumok területén a BB krém volt, még 2010-ben. Így hívják azt a nappali krémet, amibe alapozót és napvédő krémet is tesznek. A szép bőr ugyanis az UV-védelemmel kezdődik. Bár ezt ma már mindenki tudja, valljuk be, annyit azért nem foglalkozunk vele, mint az ázsiaiak.

Arrafelé alap, hogy fényvédő krém nélkül senki nem lép ki a házból, de az UV-terhelt napokon előkerül a napernyő és még a kesztyű is, hogy a kezük bőrét is megóvják a káros sugaraktól.

Megelőzni ugyanis sokkal könnyebb a ráncosodást, mint aztán visszafordítani. Ez a koreai szépségápolás mantrája, és ezért van az, hogy már az óvodások is kozmetikushoz járnak, és tízéves korukra már rendes szépségápolási rutinjuk van, amit a családi kozmetikus-bőrgyógyász állít össze, akihez ha kell, hetente járnak. Lehet persze ezen gúnyolódni, de az eredmény magáért beszél. Egy koreai nő húsz évet simán letagadhat, és a tökéletes bőr náluk olyan alap, amire nemcsak azért büszkék, mert ez legyezgeti a hiúságuk, hanem azért is, mert ezt az egészség jelének tartják.

Míg Európában az emberek az étkezést tartják az egészség alapjának, és teljesen elfogadott, ha valaki emiatt vegán vagy gluténmentes módon kezd étkezni, Koreában az egészség a bőrápolással kezdődik, és ha valakinek puffadt, pattanásos vagy szeplős a bőre, akkor bizony azonnal orvoshoz fordul, mert úgy gondolja, hogy valamiféle betegség bujkál benne.

Igaz, ők is tudják, hogy csakis akkor maradhatnak szépek, ha teljes életmódjuk az egészséget szolgálja, de a bőrükre jelzőszervként tekintenek, amely fontos üzeneteket közvetít arról, hogyan érzi magát a testük, a lelkük. A legnagyobb különbség a nyugati és a keleti szépségápolás között, hogy míg mi természetesnek tekintjük a bőrhibákat, ezért azokat a termékeket keressük, amelyek segítenek ezeket elfedni, a koreaiak célja a tökéletes bőr, és ezt egyáltalán nem tartják megvalósíthatatlannak.

Mi radírozunk, hogy megszabaduljunk attól a bőrrétegtől, ami már „elöregedett”, a koreaiak meg hatóanyagok tömegét pumpálják a bőrükbe, hogy az puha, selymes és hidratált maradjon. Halu-halu – ahogyan ők mondják, vagyis minden egyes nap. Mivel ez nem luxus számukra – a termékek ára se szökik az egekbe. Ugyanolyan olcsó, mint arrafelé minden más az elektronikától a ruhákon át az ételekig. Ám ennek a minősége meglepően jó. Az arcápolás számukra olyan alapvető része a napi higiéniának, mint nálunk a fogmosás. Ennek hátterében a konfuciánus filozófia áll, ami test és lélek komplex egységében hisz, és azt mondja, hogy a szép lélek csakis szép testben érzi jól magát, és fordítva.

Tehát szépség és jóság közé egyenlőséget tesz, ami ugyan kicsit sem igazságos, mégis arra kényszeríti az embereket, hogy odafigyeljenek a külsejükre. Hiszen enélkül nemcsak a randipiacon kerülnek hátrányba, de még a munkahelyen is, mert akinek a bőre nem olyan, mint a fehér jádekő (ez a hagyományos szépségideál), annak valószínűleg valamiféle jellemhibája is van. A szépségápolás olyan kötelesség, amivel az őseik felé is leróják a tiszteletüket. A konfuciánus hit szerint ugyanis a test, amibe beleszülettünk, nem a miénk, hanem a családunké, hiszen generációk erőfeszítésének eredménye az, hogy most itt lehetünk. Ráadásul a nők számára a legfőbb erények egyike a szerénység és a dísztelenség, ami miatt a sminket évszázadokon át elfogadhatatlannak tartották, ezért a koreai piacon még ma sem divat a pirosító vagy a kontúrozás, bár azért ezek az elvek mára kicsit fellazultak.