Szépen, lassan, csámcsogva keresni havi 400 milliót

Szépen, lassan, csámcsogva keresni havi 400 milliót
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A világ egyértelműen két részre szakad az ASMR videók megítélése kapcsán – van aki imádja, van aki baromságnak tartja őket. (Kivéve most azt a csoportot, akinek gőze sincs, hogy mi az az ASMR.) Az azonban tény, hogy hatalmas a tábora a rajongóknak, ez pedig pénzt generál. A lista élén álló Zach Choi hamburgerek és sülthagymák megevésével 400 millió Ft-nak megfelelő összeget keres havonként.

Nincs túl nagy irodalma az ASMR videóknak, hiszen a műfaj is körülbelül négy éve létezik. Az ASMR egy mozaikszó, ami angolul annyit tesz, hogy Autonomous Sensory Meridian Response. Még lefordítani is kár: önálló érzéki-idegi reakció. Talán közelebb vagyunk a videó leírásához, ha elmondjuk, az ASMR során “megnyugtató” hangokat adnak ki a készítőik. Ez leggyakrabban a suttogás. Valójában mindegy is, hogy mit, a lényeg a suttogó hangokon van. Tartalmat nem kell keresnünk, ezt mutatja, hogy a legnépszerűbb ASMR gyártó a kamera előtt eszik. Nyammog, csámcsog, rág és nyel. De van, aki görögdinnyét fésül, és létezik öt órás hajszárítós videó is, a tárház meg egyszerűen kimeríthetetlen.

Ne nézd, élvezd!

Közelebb járunk a megértéshez, ha abból az irányból közelítünk, hogy kik is nézik a ASMR videókat. Természetesen a fiatalok, leginkább a késő Z generáció tagjai. Steigervald Krisztián generációkutató az élménykeresésben látja a videók sikerét.

„Az elmúlt időszakban megszűnt az évtizedes érzelmi kötődés a klasszikus médiumokhoz. Az az érzelmi kapcsolódás, amely a szülőket odaláncolta a tévéhez, vagy a nagyszülőket az újsághoz és a rádióhoz. Gyerekeink megmásíthatatlanul élményorientáltakká váltak. És ezt az élményt egyre inkább az új arcok tudják megadni, mégpedig új platformokon.

A Z generáció tagjainak mindennap hoz valami újdonságot a gép vagy a telefon, így a mai fiatalok az első olyan nemzedék, amelynél nem csak megkérdőjeleződött az a korábbi álláspont, mely szerint az idősebbek többet tudnak a világról, mint a fiatalok, de időnként meg is fordul a tudás átadásának az iránya. És mi a tudás? Manapság nem az, mint amit régen annak gondoltunk. Tudás az információ, az élmény.

És ez nagyon szerteágazó, nem annyira korlátolt és analóg, amilyen a TV időszakában volt. Bármi, ami más, egyedi, kiemelkedő a régi rendszerekből, az ma befogadható, könnyen sikerre ítéltetett, pláne ha felnőtt szemmel a világ legnagyobb baromságának is tűnik. Innen pedig csak egy ugrás, hogy ezért akár pénzt is lehet kérni. A Z generáció új típusú tudatossága ugyanis a pénzhez való viszonyban is megjelenik. Vagy az értékekben: ők ugyanis észreveszik a virtuális térben alkotott, az idősebb generációk szemével nézve értéktelen videók mögött az erőfeszítéseket, a beleállást, a stílust és a tudást. Éles ellentétben ezzel, az őket körülvevő világ sok elemét egyszerűen létezőként fogják fel, nincs reális képük azok üzemeltetéséről, az ahhoz szükséges munkáról. A postás van, a bankkártya van, a boltban az áru van, viszont azt a jó ASMR Sleep Time videót, na azt már készítette valaki, mégpedig StacyAster, aki több mint félmillió feliratkozóval rendelkezik (és közel 8 millióan 'megnézték').

Ebbe a világba illeszkedik bele tehát az ASMR jelenség. Valami, ami teljesen más és nem ősi, de mégis illeszkedik valamilyen irányzathoz. Az ASMR videózás alapja tulajdonképpen a meditáció vagy a fehér zaj, annak egyfajta elvont változata. Az idősebbek nagy része leül, és elkezdi nézni. Na, attól megőrülsz. A (többmonitoros) Z-sek ugyanis jellemzően nem ezt nézik, hanem valami mást, közben pedig ez szól. Vagy nem néznek semmit, csak ez szól. És megnyugszanak."

Súlytalanul

A kialakulásról és sikerről Nagy Viktória beszélt, aki a Hintalovon Alapítvány szakértőjeként fiatalokkal foglalkozik. Ez érződik a szóhasználatában is.

„Külföldön 2016 körül kezdett trendelni ez a műfaj, és az akkori kutatások alapján elsősorban a gamerek és kütyü-mániások köreiben lett népszerű. Több más szegmensben is láthattuk azonban, hogy sok olyan dolog, ami eleinte viszonylag niche-terméknek tűnt, idővel a mainstream részévé vált, éppen az ebből fakadó exkluzivitása miatt (valami olyat kezdenek követni emberek, amivel akkor még kitűnhetnek a tömegből, amit sokan nem értenek, és ez lehetőséget ad az egyediség, a különlegesség megélésére, illetve körön belül az összekacsintásra; gondoljunk csak a pokémon-vadászatra, ami alig pár nap alatt lett a geek-ek játéka helyett a tömegeké).

Az ASMR leghíresebb képviselői gyakran hivatkoznak a videóikra agy-masszázsként, és ahhoz hasonlítják az élményt, mint ha valaki mondjuk az ember hajával játszana, vagy a hátát simogatná. Vagyis úgy ígér valamilyen közelségen alapuló, de semmilyen szexuális tartalommal nem bíró élményt, hogy az mégis személyes marad, miközben a 'befogadónak' nem kell magából adnia hozzá semmit.

És van még egy fontos faktor: online személyiségek, avatarok mögé bújva nem vagyunk hozzászokva a „meztelenséghez", ahhoz, hogy feltárjuk magunkat, miközben vágyunk a kapcsolatokra, a személyességre, az érintettségre. Az ASMR úgy ígéri ezt, hogy nem vár cserébe semmit, miközben a túloldalon lévő "szereplő" elvileg nem szerepet játszik, hanem ad valamit a nézőnek magából; valami olyanból, ami tényleg ő, éppen a 'jelenetek' súlytalansága, céltalansága okán."

Mennyit?

És akkor jöjjenek a számok, amik a videók mögött vannak.

A lista első helyén Zach Choi áll. A dél-koreai, amerikai születésű 33 éves sztár havi 1 millió Fontot (kb. 406 millió Ft) keres a food ASMR videókkal. A második helyen a kanadai születésű HunniBee ASMR áll, akinek az igazi neve Naomi MacRae. Ő kb. £590,068 (240 millió Ft körül) keres a mukbang (evős) videókkal. 쏘영 Ssoyoung áll a harmadik helyen, £580,000 (235 millió Ft körül) keres havonta azzal, hogy tengeri herkentyűket eszik a kamera előtt.


Egy biztos, az internet jó sok furcsaságnak ad helyet!

Nézd meg a galériánkat>8 kép
Furcsa, de izgalmas kérdések, amiket emberek feltettek egymásnak az interneten
Tovább olvasok
Kép
7 híres nő, aki kiállt a nemek szerinti megkülönböztetés ellen

A szórakoztatóiparban még ma is nagy problémát jelent a szexizmus. Szerencsére vannak olyan híres nők, akik fel mernek szólalni a hátrányos megkülönböztetés ellen.

Kép
"Úgy nézek ki, mint egy pedofil?" - akadt ki a férfi, aki kérdés nélkül fotózgatta a lányomat az utcán

Emeséék története a rémisztő bizonyíték arra, hogy a mai világban sajnos mennyire kell vigyáznunk a gyerekeinkre. Nem csak a közösségi médiában, nem csak ha egyedül vannak, hanem mindig. Mert a "gonosz" mindenhol ott ólálkodik.

Kép
Kitört a forradalom: valódi nők egy bikinireklámon

Nincs sok ideje megragadni egy reklámnak az ember figyelmét. Tizedmásodpercek legfeljebb. Átlapozunk egy magazinoldalt, kinézünk a villamosból – a hirdetés meg tovahussan. De van, ami befészkeli magát az ember agyába. Például az egyik hipermarket divatbrandjének bikinis női.

Kép
Márványos szépségű vegán banánkenyér csokival

Szóval vegyük át mégegyszer: vegán, banános és csokis! Már önmagában is vonzó kombináció, nem igaz? Emellett nagyon könnyű – nem csak az elkészítése -, és mindössze 45 perc alatt elkészül. Szerintünk megéri a rááldozott időt és energiát.

Kép
„Olyan vékony vagy, majd elfúj a szél!” - most akkor bókoltak vagy beszóltak?

Pár napja egy eseményen találkoztam néhány régen látott ismerőssel. Egyikük ezt mondta nekem: „Olyan vékony vagy, majd elfúj a szél!” Egy pillanatig haboztam, hogyan is reagáljak, majd kihúztam magam, és azt válaszoltam: „Köszönöm, sok munkám van benne!” Mire ő: „Ja, hogy ez cél?” Elbizonytalanodtam, hogy akkor a korábbi megjegyzése elismerés volt-e, vagy kritika.

Kép
Gondoltam, kiugrom a fizikai komfortzónámból és lenyírom 7 millisre a hajam

Végül csak lilára festettem. Vagy legalábbis megpróbáltam.

Kép
Diana hercegnő emléke tovább él… a minél nagyobb, minél hangosabb gyerekjátékokban (többek között)

Diana hercegnő közeli barátnője elmesélte, miért vásárol György hercegnek feltűnő játékokat.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem