Szépen, lassan, csámcsogva keresni havi 400 milliót

Borítókép: Szépen, lassan, csámcsogva keresni havi 400 milliót Forrás: Getty Images
A világ egyértelműen két részre szakad az ASMR videók megítélése kapcsán – van aki imádja, van aki baromságnak tartja őket. (Kivéve most azt a csoportot, akinek gőze sincs, hogy mi az az ASMR.) Az azonban tény, hogy hatalmas a tábora a rajongóknak, ez pedig pénzt generál. A lista élén álló Zach Choi hamburgerek és sülthagymák megevésével 400 millió Ft-nak megfelelő összeget keres havonként.

Nincs túl nagy irodalma az ASMR videóknak, hiszen a műfaj is körülbelül négy éve létezik. Az ASMR egy mozaikszó, ami angolul annyit tesz, hogy Autonomous Sensory Meridian Response. Még lefordítani is kár: önálló érzéki-idegi reakció. Talán közelebb vagyunk a videó leírásához, ha elmondjuk, az ASMR során “megnyugtató” hangokat adnak ki a készítőik. Ez leggyakrabban a suttogás. Valójában mindegy is, hogy mit, a lényeg a suttogó hangokon van. Tartalmat nem kell keresnünk, ezt mutatja, hogy a legnépszerűbb ASMR gyártó a kamera előtt eszik. Nyammog, csámcsog, rág és nyel. De van, aki görögdinnyét fésül, és létezik öt órás hajszárítós videó is, a tárház meg egyszerűen kimeríthetetlen.

Ne nézd, élvezd!

Közelebb járunk a megértéshez, ha abból az irányból közelítünk, hogy kik is nézik a ASMR videókat. Természetesen a fiatalok, leginkább a késő Z generáció tagjai. Steigervald Krisztián generációkutató az élménykeresésben látja a videók sikerét.

„Az elmúlt időszakban megszűnt az évtizedes érzelmi kötődés a klasszikus médiumokhoz. Az az érzelmi kapcsolódás, amely a szülőket odaláncolta a tévéhez, vagy a nagyszülőket az újsághoz és a rádióhoz. Gyerekeink megmásíthatatlanul élményorientáltakká váltak. És ezt az élményt egyre inkább az új arcok tudják megadni, mégpedig új platformokon.

A Z generáció tagjainak mindennap hoz valami újdonságot a gép vagy a telefon, így a mai fiatalok az első olyan nemzedék, amelynél nem csak megkérdőjeleződött az a korábbi álláspont, mely szerint az idősebbek többet tudnak a világról, mint a fiatalok, de időnként meg is fordul a tudás átadásának az iránya. És mi a tudás? Manapság nem az, mint amit régen annak gondoltunk. Tudás az információ, az élmény.

És ez nagyon szerteágazó, nem annyira korlátolt és analóg, amilyen a TV időszakában volt. Bármi, ami más, egyedi, kiemelkedő a régi rendszerekből, az ma befogadható, könnyen sikerre ítéltetett, pláne ha felnőtt szemmel a világ legnagyobb baromságának is tűnik. Innen pedig csak egy ugrás, hogy ezért akár pénzt is lehet kérni. A Z generáció új típusú tudatossága ugyanis a pénzhez való viszonyban is megjelenik. Vagy az értékekben: ők ugyanis észreveszik a virtuális térben alkotott, az idősebb generációk szemével nézve értéktelen videók mögött az erőfeszítéseket, a beleállást, a stílust és a tudást. Éles ellentétben ezzel, az őket körülvevő világ sok elemét egyszerűen létezőként fogják fel, nincs reális képük azok üzemeltetéséről, az ahhoz szükséges munkáról. A postás van, a bankkártya van, a boltban az áru van, viszont azt a jó ASMR Sleep Time videót, na azt már készítette valaki, mégpedig StacyAster, aki több mint félmillió feliratkozóval rendelkezik (és közel 8 millióan 'megnézték').

Ebbe a világba illeszkedik bele tehát az ASMR jelenség. Valami, ami teljesen más és nem ősi, de mégis illeszkedik valamilyen irányzathoz. Az ASMR videózás alapja tulajdonképpen a meditáció vagy a fehér zaj, annak egyfajta elvont változata. Az idősebbek nagy része leül, és elkezdi nézni. Na, attól megőrülsz. A (többmonitoros) Z-sek ugyanis jellemzően nem ezt nézik, hanem valami mást, közben pedig ez szól. Vagy nem néznek semmit, csak ez szól. És megnyugszanak."

Súlytalanul

A kialakulásról és sikerről Nagy Viktória beszélt, aki a Hintalovon Alapítvány szakértőjeként fiatalokkal foglalkozik. Ez érződik a szóhasználatában is.

„Külföldön 2016 körül kezdett trendelni ez a műfaj, és az akkori kutatások alapján elsősorban a gamerek és kütyü-mániások köreiben lett népszerű. Több más szegmensben is láthattuk azonban, hogy sok olyan dolog, ami eleinte viszonylag niche-terméknek tűnt, idővel a mainstream részévé vált, éppen az ebből fakadó exkluzivitása miatt (valami olyat kezdenek követni emberek, amivel akkor még kitűnhetnek a tömegből, amit sokan nem értenek, és ez lehetőséget ad az egyediség, a különlegesség megélésére, illetve körön belül az összekacsintásra; gondoljunk csak a pokémon-vadászatra, ami alig pár nap alatt lett a geek-ek játéka helyett a tömegeké).

Az ASMR leghíresebb képviselői gyakran hivatkoznak a videóikra agy-masszázsként, és ahhoz hasonlítják az élményt, mint ha valaki mondjuk az ember hajával játszana, vagy a hátát simogatná. Vagyis úgy ígér valamilyen közelségen alapuló, de semmilyen szexuális tartalommal nem bíró élményt, hogy az mégis személyes marad, miközben a 'befogadónak' nem kell magából adnia hozzá semmit.

És van még egy fontos faktor: online személyiségek, avatarok mögé bújva nem vagyunk hozzászokva a „meztelenséghez", ahhoz, hogy feltárjuk magunkat, miközben vágyunk a kapcsolatokra, a személyességre, az érintettségre. Az ASMR úgy ígéri ezt, hogy nem vár cserébe semmit, miközben a túloldalon lévő "szereplő" elvileg nem szerepet játszik, hanem ad valamit a nézőnek magából; valami olyanból, ami tényleg ő, éppen a 'jelenetek' súlytalansága, céltalansága okán."

Mennyit?

És akkor jöjjenek a számok, amik a videók mögött vannak.

A lista első helyén Zach Choi áll. A dél-koreai, amerikai születésű 33 éves sztár havi 1 millió Fontot (kb. 406 millió Ft) keres a food ASMR videókkal. A második helyen a kanadai születésű HunniBee ASMR áll, akinek az igazi neve Naomi MacRae. Ő kb. £590,068 (240 millió Ft körül) keres a mukbang (evős) videókkal. 쏘영 Ssoyoung áll a harmadik helyen, £580,000 (235 millió Ft körül) keres havonta azzal, hogy tengeri herkentyűket eszik a kamera előtt.

Egy biztos, az internet jó sok furcsaságnak ad helyet!