Szénhidrátkalauz a mindennapokra

Szénhidrátkalauz a mindennapokra
Forrás: egeszsegpalace.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

Amikor meghalljuk a szénhidrát szót, rögtön valamilyen elkerülendő, szükségtelen “rossz” jut az eszünkbe, pedig valójában szervezetünknek nagyon is szüksége van a minőségi szénhidrátbevitelre. A következő pár sorban a szénhidrátok jelentőségéről, fajtáiról és az azt tartalmazó ételekről olvashatsz kicsit bővebben.

Vannak “rossz szénhidrátok”

Rengeteg olyan termék van, amelyekhez akkor nyúlunk, amikor hirtelen stresszhelyzet ér bennünket. Ezek könnyen függőséget is okozhatnak; ide sorolható például a tészta, a fehér kenyér, a burgonya vagy a különböző sütemények, torták és fagylaltok is.

Ezeknek eléggé magas a glikémiás indexük, és a szervezet számára egyáltalán nem hasznosak. A legkellemetlenebb, amelyet okoznak, az az energiaingadozás. Megemelik a vércukorszintet, hirtelen energiával árasztják el a testet, de amilyen könnyen jött ez az energia, olyan gyorsan el is illan. Ez az ingadozás pedig, elhízást és rossz közérzetet is eredményezhet.

Mik azok az összetett szénhidrátok?

Ezek lassú felszívódású szénhidrátok, és segítenek a vércukorszint stabilizálásában, ezáltal folyamatosan energiával látják el a szervezetet. Ilyen szénhidrátok bevitelével elkerülhetőek a falási rohamok. Alacsony glikémiás indexüknek köszönhetően hosszabb ideig érezheted jóllakottnak magad.

A komplex szénhidrátok közül érdemes a feldolgozatlan változatot előnyben részesíteni. Ilyenek például az alacsony keményítőtartalmú zöldségek, mint a spenót, saláta, zöldbab, de a hüvelyesek csoportjába tartozó borsó, lencse és vesebab is ide sorolható. A gyümölcsök, mint a citrusfélék, a banán, az alma, a körte is hasznos, illetve az olyan diófélék, mint a kesudió vagy mogyoró szintén ide tartozik.

A finomítatlan teljes kiőrlésű gabonák, a quinoa, a barna rizs, a teljes kiőrlésű kenyér se hagyható ki a felsorolásból.

A glikémiás indexről

A glikémiás index (GI) az élelmiszerek azon vércukoremelő képességét jelenti, amely százalékban van kifejezve, és a szénhidráttartalmukkal megegyező mennyiségű szőlőcukorhoz viszonyítjuk.

Általában az indexet nagyban befolyásolja az étel elkészítési módja is, az intenzív főzés például növeli a GI indexet, míg a párolás csökkenti azt.

Nagyban megkönnyítheti az életed, ha ismersz néhány hasznos tippet, amivel könnyedén helyt állhatsz a konyhában, ráadásul a szénhidrátokkal is egyszerűen játszadozhatsz. Az Egészség Palace Webáruház különleges receptjei talán neked is segítségedre lehetnek ebben!

Szénhidrátszükséglet a mindennapokban

A szénhidrátot elosztva szükséges bevinni a szervezetbe. Tömegeléskor a férfiaknak 4-5 g/testúlykilogramm, a nőknek pedig 2-3 g/testsúlykilogramm szénhidrátbevitel optimális. Más-más beviteli arányok vannak fogyás és edzés esetén is.

egeszsegpalace.hu

Tovább olvasok
Kép
Öt dolog, amit megtanulhatsz a macskádtól

Minden érintett tudja, hogy a Macskával szemben lehetetlen a falkavezért alakítani, vagy abban bízni, hogy egyszer majd demokratikus csapatot alkottok.

Kép
9 dolog, ami számomra természetes, de a férjemnek égnek áll tőle a haja

Díszpárnák, csinos bögrék, burjánzó növények a lakásban. Minden női szívet megdobogtatja legalább az egyik, ám életünk párjai szívük szerint eltüntetnék mindet, amint kitesszük a lábunkat a lakásból.

Kép
Milyen borokat válasszunk előételekhez?

Akárcsak az italok sorában az aperitifnek, úgy az étkezések során az előételeknek is megvan a fontos szerepük. Érdemes a menüsort is ugyanúgy felépíteni, mint ahogy a borok kóstolási sorrendjét felállítani, vagyis a könnyű ételekkel és italokkal kezdeni, majd fokozatosan haladni a tartalmasabb fogások és a testesebb, érettebb borok felé. Mivel az előétel amolyan első fogás előtti étvágygerjesztő, leginkább könnyedebb, lendületesebb, frissebb borok kerülnek mellé pohárba. „Kóstoljunk bele” néhány hideg és meleg előételbe, és a hozzájuk párosítható borokba!

Kép
Megnéztem Grecsó Krisztián és Grecsó Zoltán önálló estjét

A „Többet magunkról” című darabbal a Grecsó név végérvényesen összművészeti branddé vált. Jobb nem is történhetett volna vele.

Kép
A tehénpuki és -böfögés életveszélyes!

A szarvasmarhák tejet és húst adnak nekünk. És jó sok metánt. A metán meg az egyik legveszélyesebb üvegházgáz: a klímakatsztrófához nagyban hozzájárul. De most úgy tűnik, a metánnak annyi.

Kép
Dubajban az anyák szülés után mell- és hasplasztikát is kérhetnek - ez ott természetes

Anyukák mesélnek, milyen a terhesség és a szülés Dubajban, Svédországban, Hollandiában, Franciaországban és Angliában.

Kép
Másfél évtized után elengedtem az örökbefogadást, és most boldog vagyok

Nem esett teherbe, de kétségbe sem. Járta az egészségügy rondabugyrait, a kórházakat, a borsos árú magánrendeléseket, a meddőségi klinikákat. Végül az örökbefogadás mellett döntött. Üdvtörténet nincs, mégsem vág eret magán emiatt. Ági kálváriája és felszabadulása.

Kép
Vérnyomáscsökkentő ételek

A szívbetegségek elkerüléséhez a magas vérnyomás az a kockázati tényező, amit az összes közül a legkönnyebb orvosolni. A megfelelő étkezéssel sokat segíthetsz!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem