Szénhidrátkalauz a mindennapokra

Szénhidrátkalauz a mindennapokra
Forrás: egeszsegpalace.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

Amikor meghalljuk a szénhidrát szót, rögtön valamilyen elkerülendő, szükségtelen “rossz” jut az eszünkbe, pedig valójában szervezetünknek nagyon is szüksége van a minőségi szénhidrátbevitelre. A következő pár sorban a szénhidrátok jelentőségéről, fajtáiról és az azt tartalmazó ételekről olvashatsz kicsit bővebben.

Vannak “rossz szénhidrátok”

Rengeteg olyan termék van, amelyekhez akkor nyúlunk, amikor hirtelen stresszhelyzet ér bennünket. Ezek könnyen függőséget is okozhatnak; ide sorolható például a tészta, a fehér kenyér, a burgonya vagy a különböző sütemények, torták és fagylaltok is.

Ezeknek eléggé magas a glikémiás indexük, és a szervezet számára egyáltalán nem hasznosak. A legkellemetlenebb, amelyet okoznak, az az energiaingadozás. Megemelik a vércukorszintet, hirtelen energiával árasztják el a testet, de amilyen könnyen jött ez az energia, olyan gyorsan el is illan. Ez az ingadozás pedig, elhízást és rossz közérzetet is eredményezhet.

Mik azok az összetett szénhidrátok?

Ezek lassú felszívódású szénhidrátok, és segítenek a vércukorszint stabilizálásában, ezáltal folyamatosan energiával látják el a szervezetet. Ilyen szénhidrátok bevitelével elkerülhetőek a falási rohamok. Alacsony glikémiás indexüknek köszönhetően hosszabb ideig érezheted jóllakottnak magad.

A komplex szénhidrátok közül érdemes a feldolgozatlan változatot előnyben részesíteni. Ilyenek például az alacsony keményítőtartalmú zöldségek, mint a spenót, saláta, zöldbab, de a hüvelyesek csoportjába tartozó borsó, lencse és vesebab is ide sorolható. A gyümölcsök, mint a citrusfélék, a banán, az alma, a körte is hasznos, illetve az olyan diófélék, mint a kesudió vagy mogyoró szintén ide tartozik.

A finomítatlan teljes kiőrlésű gabonák, a quinoa, a barna rizs, a teljes kiőrlésű kenyér se hagyható ki a felsorolásból.

A glikémiás indexről

A glikémiás index (GI) az élelmiszerek azon vércukoremelő képességét jelenti, amely százalékban van kifejezve, és a szénhidráttartalmukkal megegyező mennyiségű szőlőcukorhoz viszonyítjuk.

Általában az indexet nagyban befolyásolja az étel elkészítési módja is, az intenzív főzés például növeli a GI indexet, míg a párolás csökkenti azt.

Nagyban megkönnyítheti az életed, ha ismersz néhány hasznos tippet, amivel könnyedén helyt állhatsz a konyhában, ráadásul a szénhidrátokkal is egyszerűen játszadozhatsz. Az Egészség Palace Webáruház különleges receptjei talán neked is segítségedre lehetnek ebben!

Szénhidrátszükséglet a mindennapokban

A szénhidrátot elosztva szükséges bevinni a szervezetbe. Tömegeléskor a férfiaknak 4-5 g/testúlykilogramm, a nőknek pedig 2-3 g/testsúlykilogramm szénhidrátbevitel optimális. Más-más beviteli arányok vannak fogyás és edzés esetén is.

egeszsegpalace.hu

Tovább olvasok
Kép
PCR, karantén, kontakt - Hogyan fertőzte meg a beszédünket is a Covid 2020-ban?

„Tudtad, hogy a szomszédék karanténban vannak?” „A gyorsteszt nem ér semmit, mert sok az álnegatív eredmény, ha tünetmentes hordozó vagy, akkor neked PCR kell.” 2020 decemberére egy kicsit mindannyian önjelölt járványügyesek lettünk; olyan kifejezésekkel dobálózunk, amikkel azelőtt sosem. Szubjektív szószedet a COVID 19 nyelvi „mellékhatásairól”, a teljesség igénye nélkül.

Kép
eCAR 2020/ Mazda MX-30 - A design királynő

A Mazda MX-30 a márka előremutató modellje. Teljesen elektromos, a dizájnjától pedig elolvadsz. Miközben beülve érzed, hogy ez az autó már sok szinttel feljebb lépett, mint egy átlagos négykerekű.

Kép
Napi horoszkóp december 4.: a Bikáknak erőt kell venniük magukon, az Oroszlánok nagy kockázatot vállalnak

A hét utolsó munkanapjára is üzentek a csillagok, érdemes tehát ma is elolvasnod a horoszkópod!

Kép
Ha idén télen kezdesz bele a kinti futásba, ezeket mindig tartsd észben!

Gond nélkül futsz tavasztól őszig futópályán vagy terepen, aszfalton, ám ha igazán hideg lesz, szeretsz futópadra váltani? Ha csak nincs otthon egy, akkor marad a kinti edzés, amiről nem árt tudnod néhány dolgot!

Kép
Nem vette észre, hogy terhes és megszült a WC-n - Ja, 17 évesen

Az akkor 17 éves Aimee Stevens az éjszaka közepén a vécén ült és hirtelen megkönnyebbülést érzett. Lenézett és egy gyermek lábát és fenekét pillantotta meg. Ez három nappal azután történt, hogy Aimee megtudta, hogy várandós egy nőgyógyászati rutinvizsgálat során. Azt mondták neki, hogy az ötödik-hatodik hetében jár, így a gyermek három nappal későbbi érkezése teljes sokk volt számára.

Kép
„Menthetetlenül beleszerettem a futárunkba” – egy kétgyermekes, házas anya vallomása

Sokan várnak arra, hogy a nagybetűs szerelem csak úgy bekopogjon az ajtón. Kittivel ez történt. Csengetett, kopogott, majd elrabolta a két gyermekes, házas nő szívét.

Kép
Milyen nemű babát várok? Kipróbáltam pár módszert – elárulom, bejöttek-e!

Kipróbáltam pár házi, internetes, kalkulátoros és néhány „ösztönös” módszert, illetve tesztet, hogy megtudjam – ha már az ultrahangon volt olyan kedves 18 hétig nem megmutatni, hogy vajon milyen nemű gyermeket hordok a szívem alatt.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem