Hogyan számolhatsz le a stresszhassal?

nő,has,stresszhas
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A has mélyebb rétegeiben felhalmozódó zsír nemcsak esztétikailag zavaró, de komoly egészségügyi veszélyei is vannak. Nincs mentség, foglalkozni kell a problémával – ehhez próbálunk most iránymutatást adni.

Ez a cikk az Éva egy korábbi számában jelent meg először.

Érdekességképp: kutatók véleménye szerint a derék-csípő méretarány – vagyis a derék körfogata osztva a csípő szélességével – pontosabb képet mutat az elhízás mértékéről, mint önmagában a testtömegindex vagy a testzsírszázalék. Álló helyzetben, laza hassal kell a derékkörfogatot megmérni ott, ahol a legkarcsúbb, a csípő körfogatát pedig a legszélesebb ponton. A mérésed eredményének pedig sokkal nagyobb jelentősége van, mint amit a súlyodról vagy az alakodról gondolsz. Az Egészségügyi Világszervezet szerint az egészséges derék-csípő méretarány férfiaknál <0,9, nőknél pedig < 0,85.

Mi okozza az elhízást?

Hasi elhízáson általában a hasfal alatti, hasi szerveket (zsigereket) borító, úgynevezett viszcerális zsírréteg megnövekedését értjük. A zsigeri zsír növekedésében minden olyan faktor szerepet játszhat, ami más típusú elhízás esetén is, például a finomított szénhidrátok túlzott fogyasztása. Vannak azonban olyan tényezők, amelyek kifejezetten a hasi elhízás mértékét növelhetik. A Yale egyetemen végzett kutatás szerint a zsigeri zsír növekedéséért elsősorban a kortizol nevű stresszhormon krónikusan magas szintje a felelős. Azaz, a krónikus stressz.

Olvasd el ezt is!

De mi is valójában a stressz? Mi történik ilyenkor?

Bár a stressz leggyakrabban negatív kontextusban jelenik meg, a stressz-reakció, vagyis a félelemre adott válaszunk evolúciósan beépített védelmi rendszer, ami kulcsszerepet játszott az emberi faj túlélésében. Selye János, a magyar-osztrák származású kanadai endokrinológus figyelte meg és írta le elsőként ezt a rendszert, amivel a test az érzékelt stresszre válaszol. Tanulmányaiban azt is kifejtette, hogy minden stresszhelyzet kitörölhetetlen nyomot hagy a szervezetben. A stresszreakció lényege, hogy felkészíti a testet a menekülésre vagy a harcra. Testszerte aktiválja mindazokat a folyamatokat, amik a közvetlen túléléshez nélkülözhetetlenek, ugyanakkor lassítja vagy gátolja azokat, amelyek viszont nem. Megemeli például a vércukorszintet, ami közvetlen energiaforrást jelent az izmoknak a meneküléshez vagy a harchoz, ellenben gátolja például az emésztést, a regenerációt és a pihenést.

A mai modern világban szinte folyamatosan találkozunk mentális, emocionális és fizikai stresszfaktorokkal. Ezek regisztrálódnak az agyban, az agy pedig a stresszhormonjaink segítségével jelzéseket küld a testnek arról, hogy hogyan reagáljon. Testünk a beépített stresszreakció révén sajnos ugyanúgy reagál arra, hogy lekéstünk egy találkozót, mint amikor őseinknek ragadozó elől kellett menekülniük. A harcra vagy menekülésre felkészült test azonban a modern világ kontextusában, mondjuk egy autóban vagy a villamoson ülve már nem igazán hasznos vagy segítő. Fizikai megterhelés hiányában a megemelkedett vércukornak nincs hova „mennie”, így mind zsír formájában rakódik le.

A has azért tökéletes hely a zsír raktározására, mert közel van a májhoz, ahol szükség esetén gyorsan újra energiává alakítható a tartalék. A hason lévő zsír tehát egyfajta védelmet jelent egy következő, energiát igénylő stresszhelyzetre. Innen nézve a test valójában csak segíteni akar egy kényelmesen hozzáférhető energiaforrás létrehozásával. Ez a „segítő szándék” rejlik a megnövekedett étvágy és az energiában gazdag ételek utáni sóvárgás mögött is. A Harvard Health Publishing egyik cikke szerint a stresszre adott első reakciónk az adrenalinszint-növekedés, ez pedig inkább elnyomja az étvágyat. A krónikus stresszt azonban már a kortizol hatása uralja, ami viszont növeli az étvágyat, sőt, még az ételválasztásunkba is beleszól. Ilyenkor leginkább a cukorban és a zsírban gazdag, úgynevezett komfort ételeket kívánjuk, mert ezektől szinte azonnal jobban érezzük magunkat. Azt is megfigyelték, hogy a nőkre jellemzőbb az édességek habzsolása, a férfiak inkább alkohollal vagy cigarettával vezetik le a felgyűlt feszültséget.

Következmények, veszélyek

A megnövekedett stresszhas sajnos nemcsak tartási problémákat és ehhez kapcsolódó izomfeszültségeket, például háti fájdalmat képes okozni, hanem ennél komolyabb egészségügyi kockázatokkal is jár. Ennek oka az, hogy ez a viszcerális zsírréteg aktív, azaz a hormonrendszer mirigyeihez hasonlóan reagálhat a különböző hormonális és anyagcsereingerekre. Emelheti például a vérben a cukor és a zsír mennyiségét, amivel viszont a különböző krónikus betegségek, köztük a cukorbetegség és a szívbetegség kockázatát növeli. Az amerikai Mayo Clinic egy 2015-ben megjelent kutatása kimutatta, hogy a betegségek kialakulásában igenis számít, hogy a súly a testen hol helyezkedik el. Különösen férfiaknál figyelték meg, hogy a normál testtömegindex (BMI 18,5-24,9), de magas derék-csípő méretarány (hasi elhízás) kétszeresére növelte a halálozás kockázatát azokhoz a férfiakhoz képest, akik elhízottak voltak ugyan, de jellemzően nem hasi tájékon.

A krónikus stressz a biológiai öregedés folyamatát is felgyorsíthatja. Talán te is hallottál már olyanról, vagy akár ismersz is valakit, aki intenzív stressz hatására szinte a szemed láttára öregedett meg. A londoni King's College kutatói megfigyelték, hogy a krónikus stresszben élők különösen érzékenyek a stressz okozta, felgyorsult biológiai öregedésre.

Tünetek


A krónikus, hosszú távon jelentkező stressznek sok tünete lehet, ilyenek például:

• emésztési problémák (puffadás, feszülés)

• lassabb anyagcsere, hízékonyság, hastájéki hízás

• sós és édes ételek utáni vágy

• váll- és nyaki fájdalmak

• különböző allergiák

• alacsony libidó

• alvászavarok

• mellkasi fájdalom (ezzel mindenképp orvoshoz kell fordulni, de a stresszhormonok krónikusan magas szintje okozhat szívproblémákra emlékeztető tüneteket)

• gyakori megfázások és egyéb fertőzések

• rendszertelen vérzés, esetleg a vérzés kimaradása

• koncentrációs nehézség, feledékenység

• depresszió, apátia, szorongás

Nézzük, mit tehetsz a megelőzésért és a probléma orvoslásáért:

Nézd meg a galériánkat>8 kép
A stresszhassal le lehet számolni

Tovább olvasok
Kép
Amikor trendi volt a drog – képeken a heroin chic korszak

A divat folyton változik; ma már minden valamirevaló modell az edzőteremben kezdi a napját és az egészséges életmódról kampányol, de alig harminc évvel ezelőtt lényegében a drogos külső volt a nyerő. Hogyan alakult ki és hogy ért véget a heroin chic korszak?

Kép
Halloween-jelmezek kerekesszékes gyerekeknek, a Disney-től

A Disney Amerikában piacra dobott néhány olyan kiegészítőt, amellyel a kerekes székes gyerekek is beöltözhetnek halloweenkor.

Kép
Ó, de megható! Sarolta hercegnő keresztapja és tanítónénije összeházasodtak

Micsoda Disney-filmbe illő romantikus történetek zajlanak le a brit királyi család berkeiben!

Kép
Viola Davis mégsem vásárolta meg az ültetvényt, ahol született

Az Oscar-díjas színésznő 55. születésnapján közzétett posztját a fél világ félreértette.

Kép
Filmcsillag lesz Csobot Adélból: ebben a mozifilmben kapott főszerepet

Egy újabb szerepben mutatja meg magát az énekesnő.

Kép
Repetabiztos tíz perces kukoricaleves

Egyik hétvégén az anyukámnál voltam, aki ipari mennyiségben főzött kukoricát. A baj csak az volt, hogy sem elég édesek, sem pedig elég puhák nem voltak. De mivel ételt nem szeretünk kidobni, úgy döntöttem készítek belőle valamit, ami kicsit dob majd az élvezeti értékén. És meg kell mondjam, akkorát dobott, hogy azóta hetente készítem el ezt a kukoricalevest.

Kép
Napi horoszkóp augusztus 13.: a Bakoknak bizonytalan helyzetben érkezik a szikra, a Halak tudatosan tervezik a jövőt

Ma is érdemes elolvasnod a horoszkópod, hisz ismét izgalmas üzeneteket rejtenek a csillagok!

Kép
Nem hittek a koronavírusban – és ez tragédiát okozott

Meglehetősen gyakran jelenik meg hír koronaszkeptikusokról. A hírek sajnos általában azzal végződnek, hogy ezek az emberek nagyon rosszul jártak – meghaltak, vagy „csak” elkapták a vírust. Nem árt, ha okulunk a hibáikon.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem