Ideális program első randira: Rigoletto a szabadtéri színpadon

rigoletto,opera,margitszigeti szabadtéri színpad
Forrás: szabadter.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

D

De most komolyan, azoknak is ajánljuk, akik megrekedtek tízévesen a Bánk Bánnál. A Rigolettót pénteken és vasárnap játsszák a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, két nemzetközi sztár is énekel benne.

Az opera a közvélekedés szerint a legösszetettebb, legtöbb művészeti ágat integráló és egyben legidegesítőbb műfaj a világon. A zenekar, a látvány, az áriák, a balett, a világítás, a színészi játék – túl sok mindennek kell klappolnia, ami következésképp nem is mindig sikerül. A cselekmény nem elég érdekes, a szöveget nem lehet érteni, az énekeseknek túl kell kiabálniuk a zenekart… az erőlködést pedig a közönség is észreveszi és nem hálás érte. A játszi könnyedséggel kivágott háromvonalas F-fekért annál inkább.

Aki a fenti problémák (na jó, meg a vasalt fehér blúz, a közmondásosan hátulról pisszegő és ezzel párhuzamosan cukorkás zacskót zörögtető idős nénik) következtében már gyerekként lemondott arról, hogy ő valóban rá fog kattanni egy operára, annak ajánljuk, hogy tegyen még egy kísérletet, és látogasson el a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra, ahol vadregényes hárs-, tölgy- és nyárfák karéjában élvezheti Rigoletto történetét, és találgathatja, hogy Giuseppe Verdi a varjúkárogást, tücsökciripelést, illetve szárazmennydörgést is pont ott komponálta-e bele a művébe, ahol megszólaltak. (Passzoltak a kompozícióba nagyon is, főképp a mennydörgés, aminek konkrét szerepe van az utolsó felvonásban. Meg vagyok győződve róla, hogy Medveczky Ádám a felhőknek is adott avvisót.)

rigoletto,opera,margitszigeti szabadtéri színpad
forrás: Facebook / ster.hu
Gilda (Szemere Zita) és a herceg (Arturo Chacón-Cruz) szerelmi kettőse a Rigolettóban, a Margitszigeti Szabadtéri színpadon

A Magyar Állami Operaház adaptációjában nincs semmi különösebb újítás, Szinetár Miklós és Harangi Mária nem csináltak belőle olyan előadást, ami a mai közönségnek inkább szólna, mint a Verdi-korabelinek. Leszámítva a mikroportokat, amelyekre nyilvánvalóan szükség van a 2800 férőhelyes fedetlen nézőtéren, és azt kell mondanunk, hogy jót is tesz az operának. Mert az énekeseknek kevésbé kell a túlkiabálásra (a zenekarnak pedig az aluljátszásra) koncentrálniuk, és így könnyebben ki- és átjönnek a finomabb részek is. Nem mintha félteni kellene a szereplőket; a szegény, kiégett udvari bolond, Rigoletto karakterét a világhírű baritonénekes, Giuseppe Altomare énekli gyönyörűen, egyáltalán nem túldíszítve, bizonyítva, hogy az operaéneklés nem csak vibratókból áll, közben igazi színészi alakítással megjelenítve ezt a komplex karaktert, aki púpos, csúnya, magányos, megveti az udvari népet, mégis hagyja magát átverni általuk és nincs számára fontosabb, mint hogy a lánya becsülete megmaradjon (ezen a téren Verdi korában senki sem tett különbséget a csábítás és a megerőszakolás között, és jelen alkotók is ehhez a korabeli szemlélethez alkalmazkodnak), de persze mindent elveszít és még annál is többet. A lányt, Gildát az Operaház fiatal koloratúr szopránja, Szemere Zita játssza, akinek a nevét érdemes megjegyezni, mert könnyedebb, hajlékonyabb hangot ebben a regiszterben még nem hallottam élőben. Ráadásul ő is végigjár egy ívet a karakterében, aki naiv lánykából önálló döntést hozó nő válik, amikor feláldozza magát szoknyavadász szerelméért, ismét alátámasztva a régi élettapasztalatot, miszerint életünk cselekményei nem azért történnek, mert megérdemelnénk őket. Az említett harmadik főszereplő, a nőfaló mantovai herceg szerepében egy mexikói sztártenorral, Arturo Chacón-Cruz-szal ismerkedhetünk meg, akinek szintén azonnal elhittem, hogy nem látja értelmét sokat bíbelődni a nők lelkével, hiszen, mint közismert, „az asszony ingatag”, de azért egy pillanatra még ő is meghasonul Gilda ártatlansága láttán. Ugyanakkor hármuk közül ő tud a legkevésbé alkalmazkodni a hangosításhoz, és ezzel sokszor túlkiabálta az összhangzást akkor is, amikor nem lett volna szükséges.

Az, hogy érdemes időnként az Opera bársonybevonatú zsöllyéjét műanyag székekre cserélni, a harmadik felvonásban bizonyosodik be leginkább, amikor a díszlet helyét a színpad körüli terebélyes fák veszik át a bérgyilkos, Sparafucile külvárosi kocsmájának jelenetében. Csikós Attila színpadképe addig is figyelemre méltó volt a furcsán eltorzult festménykeretekkel, az abba organikusan beilleszkedő, aranyfestékkel befújt jelmezes lakájokkal és reformkori festményeket idéző szereplőbeállításokkal. Az utolsó jelenetekben a cirádákra már nincs szükség, be is sötétedett már, elég, ha maga a Margit-sziget a tanúja az orvgyilkosságnak. A Rigolettót augusztus 3-án és 5-én adják, szerintem érdemes beülni rá.

Tovább olvasok
Kép
Miért olyan különlegesek az októberi gyerekek?

A tudománynak erre is megvan a válasza. Egészen pontosan 5 válasza.

Kép
Napi horoszkóp október 21.: a Skorpiók kilépnek a komfortzónájukból, a Vízöntők komoly kihívás előtt állnak

Ma se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz izgalmas üzeneteket küldtek ismét a csillagok!

Kép
Sipos Pál tettei nem évülnek el: Visszatérés Epipóba

Kávéztunk tanár barátnőmmel, fecsegtünk mindenféléről, és akkor egyszer csak nekem szegezte a kérdést: Olvastad azt a cikket? Milyen cikket, kérdeztem. Nézett. Nem is tudsz róla? Mindenki erről beszél. Én akkor hallottam életemben először Sipos Pálról.

Kép
Legyen buli a szüret! – Íme, 5 biztos tipp hozzá

A bor összehoz – ezt régóta tudjuk. De az talán sokaknak új információ, hogy magának a borkészítésnek is megvan ez a varázsereje, kezdve rögtön a szürettel. Ahogy egy disznótor vagy egy paintball csata, úgy a szőlő betakarítása is lehet igazi társasági esemény – annyi különbséggel, hogy ez utóbbi biztos nem ér véget naplementével.

Kép
Nyilván téged sem érdekel: az édeshármas kultúrtörténete

A hármas szex az egyik leggyakoribb erotikus fantázia: tízből kilenc felnőtt el-eljátszik a gondolattal. A megvalósításig sokkal kevesebben jutnak el. Mi olyan izgató és nehezen kivitelezhető a hármasban?

Kép
Palya Bea: „Netni vagy nem netni – ez itt a kérdés"

Megzabolázlak, betörlek, mint egy vadlovat – fenyegeti az internetet Palya Bea énekesnő, majd elmeséli, hogy miért nem olyan egyszerű ez.

Kép
Még most is csak 64 éves lenne Carrie Fisher

Mindenki Leia hercegnőként ismerte, pedig Carrie Fisher intelligens és sokoldalú személyiség volt.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem