
Ezért költesz többet, ha karácsonyi zenét hallasz!
Ez a cikk eredetileg a Famiily.hu-n jelent meg.
Beethovennel jobb vigyázni
Évtizedek óta bizonyított tény, hogy a zene befolyásolja a vásárlói magatartást: gyors zene hatására gyorsan haladunk a sorok között, és kevesebb dolgot veszünk. Lassú zenére ennek az ellenkezője történik: több időt töltünk a boltban, és többet is vásárolunk.
A hangos zene stimulálóan hat és gyengíti az önkontrollt, így nehezebben utasítunk vissza egy akciós ajánlatot, vagy egy márkás terméket. A háttérben szóló zene műfaja is számít: a kutatásból, amely a pop és a komolyzene hatásait vizsgálta egy borszaküzlet vásárlóin, kiderült, hogy, ha komolyzene szól, hajlamosak vagyunk drágább borokat választani. Egy virágüzletben végzett felmérés szerint pedig romantikus háttérzene hatására többet költünk. Az is egy borszaküzletben végzett vizsgálatból derült ki, hogy nem mindegy, milyen nyelvű a zene: ha francia dal szól, akkor nagyobb eséllyel választunk francia bort, ha német nyelvű a zene, akkor inkább német bor mellett döntünk.
Ezek után nem meglepő, hogy bizonyos eladók gondosan megválogatják a háttérzenéket, és semmit sem bíznak a véletlenre. Karácsonykor pedig még azok is élnek ezekkel a módszerekkel, akik az év többi részében csak benyomják a rádiót, hiszen azt is több kutatás bizonyította, hogy
Felvidít a karácsonyi zene?
A zene befolyását a vásárlókra a pszichológiában a 70-es évek óta használt öröm-arousal-dominancia (angoulul pleasure-arousal-dominance, röviden PAD) modellel magyarázzák, amely szerint az öröm, az arousal (általános éberség) és dominancia szintjének változása határozza meg az érzelmi állapotunkat. Az elmélet szerint ezek befolyásolásával a viselkedés is megváltoztatható, többek között hangokkal és zenével.
Ha vidámabbak leszünk tőle, akkor nem árt óvatosnak lenni, mert a jókedv meggondolatlan költekezésre sarkall. Ha viszont inkább idegesít a karácsonyi zene, akkor hajlamosak vagyunk kritikus szemmel nézni a termékeket. Ezért mindig érdemes tudatosítani, hogy hogyan hat ránk a zene, ami szól, és ennek tudatában szemlélni a kínálatot.
Az online vásárlás a háttérzene szempontjából egyelőre kiaknázatlan terület: otthon mindenki azt hallgat, amit akar, legalábbis még egy ideig. Az eBay nemrég elkezdett foglalkozni a kérdéssel: felmérést végzett 1900 fő részvételével, akiknek vásárlást kellett színlelniük, miközben különféle hangokat hallgattattak velük.
Az eredmények egy része egyáltalán nem volt meglepő: például, hogy az útmunkálatok hangja és a gyereksírás nem motiválja vásárlásra az embereket, madárcsicsergés hatására viszont szívesebben vásárolnak kerti sütéshez szükséges kellékeket, míg turmixgépet és társasjátékokat kevésbé. A kutatás szerint a minőséggel és a luxussal asszociált hangok veszélyesek lehetnek a vásárlók pénztárcájára.
Az eBay célja, hogy ideális háttérhangokat biztosítson a vásárlóinak, hogy azok jó döntéseket hozzanak, amiket később nem bánnak meg. Milyen hangok kellenek ehhez? Az eBay válasza az, hogy összekevert egy kis madárcsicsergést lassú relaxációs zenével és a zakatoló vonat hangjával. Szerintük ez a kombináció kellemes, de nem túlságosan, ezért segít racionális döntést hozni.
Miért szeretjük a karácsonyi dalokat?
A karácsonyt egyébként is különleges hangulat lengi körül: fenyőillat, gyertyafény, örömteli érzésekkel csordultig telt zene. Ez a pozitív életérzés pedig óhatatlanul átragad az emberre. A pszichológusok szerint azért is szeretjük ezt az ünnepet és mindent, ami hozzá kapcsolódik, mert jobbik énünket hozza elő, a változás és változtatás lehetőségét adja meg számunkra, minden magyarázat nélkül. A karácsonyi énekek éppen ezt a „jobbá tesszük a világot” elhatározást erősítik: lágy dallamukkal, emelkedett és szeretetteli szövegükkel felvonultatják mindazt, ami a karácsony lényege.
S ha elejét szeretnéd venni a túlköltekezésnek, olvasd el a tippeket Galériánkban!
