Virtuális együttlét az exszel: „Ha adok egy képet a barátnőmről, megcsinálod a hasonmását?”
Szex-avatar
Online vásárolhatsz például köldököt. Ráadásul különböző fajtákat: puklisat, mélyet, csavartat, jobbra-balra fordulót. De vásárolhatsz péniszt is, vagy fanszőrzetet; mellet, nyelvet; kis túlzással bármit, amit aztán úgy módosíthatsz, ahogy neked tetszik. Ha pedig egybegyűjtöd őket, és melléjük teszel egy fotót, a megfelelő algoritmus arcot kreál hozzá, és máris kész a saját, külön bejáratú 3D-s avatárod. Bárkinek lehet a tűpontos mása. Kedvedre szexelhetsz vele a virtuális világban anélkül, hogy kikérnéd a hús-vér „minta” engedélyét.
A különböző fórumokon, online piacokon és önálló honlapokon névtelen felhasználói közösségek hoznak létre, adnak el és használnak virtuálisan számítógép által generált hasonmásokat. Ezek az avatárok bármilyen pozícióba animálhatók, valós időben lehet szexelni velük, és persze olyasmit is megtesznek, amire a fizikai valóságban semmi esély nincs. Ma még legtöbbször nyersek ezek a modellek, a technológia azonban olyan szédületes ütemben fejlődik, hogy mindinkább elérhetővé válnak az embert fotorealisztikus minőségben modellező 3D szoftverek. A hobbigrafikusok pedig szépen megkreálják, majd árusítják a neten a valódi személyek avatárjait, hogy kielégítsék velük a legextrémebb szexuális fantáziákat.
Így megy ez
A felhasználók elmondása szerint igen könnyű a valós személyeket újraalkotni: kombinálják például a különböző jól ismert, közforgalmú vagy szabad szoftvereket, mint a Photoshop, vagy a FaceGen (amely 3D arcokat generál fényképek alapján). Ezek az eszközök nem titkosak, széles körben használják őket videójátékokhoz, CGI-hoz, és más, nem pornografikus tartalmakhoz. Így a modern technológia segítségével sok hobbi-kreátor készítheti szabadon a szex-avatárokat.
„Arra használom a dolgot, hogy kiéljem vele a szexuális fantáziámat, és hogy megismételjem az exeimmel átélt élményeimet – mondja egy redditelő, aki felnőtt 3D tartalmakat hoz létre – Ez lehetővé teszi, hogy megint ott legyek, ahol régen. Az exem kézimunkázik, közben mosolyog rám, vagy háttal lovagol a földön a tükör előtt. A lehetőségek száma végtelen" – meséli. Egy másik felhasználó szerint a számítógépen lerenderelt ex-barátnők közül az lesz a legélethűbb „gyártmány”, amelyik sok minőségi fotó alapján készült. „Mostantól gondoskodnunk kell róla, hogy a barátnőink minél többször és minél több pozícióban, szórt fény mellett engedjék fotózni magukat, úgy, hogy közben lehetőség szerint kifejezéstelen arcot vágnak. Így lesznek könnyen importálhatóak" – mondja.
„Az én legnagyobb álmom, hogy minél fotorealisztikusabb lányokat tudjak létrehozni. – lelkesedik egy másik felhasználó. – Hitelesebb haj, szebb ruhák, finomabb árnyékolás: egy sor dolog van, amivel a jövőben tovább tudjuk tökéletesíteni a rendszert!”
Mi az a VaM?
Egy VV-generáló szoftverről, egyben online közegről van szó, ami sokféle 3D kiterjesztést képes értelmezni és módosítani a felhasználó szándéka szerint. A 3D pornográfia évtizedek óta dolgozik önálló grafikákból, vagy fizetett modellek másolataival. De a 7600 aktív taggal rendelkező VaM-közösség más eset. Számukra természetes, hogy olyasvalakit használjanak és osszanak meg modellként, aki valóságosan is létezik. A felhasználók aztán szabadon hozhatnak létre ezekből a 3D modellekből állóképeket vagy animált videót, szexelhetnek velük a VV headset használatával, vagy összeköthetik intelligens péniszvibrátorral, ami a képernyőn látható virtuális akciónak megfelelő ritmusban stimulálja a hímvesszőt a valóságban. A forgalom pedig azt mutatja, hogy komoly igény van az ilyen személyre szabható pornográfiára. Egy kreátor szerint „a VaM nem igazán különbözik a többi felnőtt játéktól, és kevésbé ellentmondásos. Egy homokozó, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a felhasználók kiéljék a fantáziáikat. A pornózók között persze mindig felbukkannak sötét dolgok, ám ezeket megfelelő felügyelettel ki lehet szűrni.”
A létező emberek hasonmásainak engedély nélküli használata talán a legvitatottabb téma. A VaM szabályzata figyelmezteti a tagokat, hogy ne töltsenek föl képeket, videókat, jeleneteket, amelyek illegálisak, durván sértők vagy erkölcstelenek, de határozott szabály nem tiltja valós személyek 3D modelljeinek használatát. Sőt, valójában mindaddig engedik, amíg a felhasználók valós fényképet nem használnak, és a nevet megváltoztatják. „Rövidítések, becenevek és hamis nevek használata megfelelő” – mondja a szabályzat.
Az egyik kreátor, Davos elmondása szerint „Vannak bőven ilyen kérések, hogy ’Hé, öreg, ha adok egy képet a barátnőmről, tudsz csinálni egy modellt, ami pont úgy néz ki, mint ő?’ Persze senki nem vállalná, hogy valakit ilyen bosszúhoz segítsen hozzá. Ám ha a felhasználó megváltoztatja a nevet, és arra is felkészül, hogy esetleg kemény hangú levelet kap az ügyvédektől, nos, akkor minden okés.”
Sztárok mint szabad prédák
A hírességek 3D modelljeinek megosztása az egyik legszokványosabb tevékenység. Tucatnyi 3D modellt lehet megtalálni, köztük Emilia Clarke, Natalie Portman, Emma Watson vagy Nicki Minaj másolatát – jobbára becenevek alatt. A sztárok egyértelműen felismerhetők: az álnevük időnként a valódira utal, máskor személyük kiléte a kommentekből derül ki. A legtöbb modell női, de létezik például Joaquin Phoenix vagy Chris Pratt-avatár is.
Az egyik kreátor, aki a Twitteren osztja meg munkáit – köztük elhomályosított arcú, csaknem meztelen hírességek 3D modelljeit kikötözött helyzetben –, elmondta, hogy 30 éven át készített professzionális modelleket és karaktereket videójátékokhoz, tévéműsorokhoz, reklámokhoz és szimulációkhoz.
„Leginkább saját magamnak készítek VaM figurákat és jeleneteket, bár meg szoktam osztani a képernyőfotót a munkáimról, amik szabadok használhatók. Ezekkel szerettem volna felkelteni az érdeklődést a szoftver iránt, mert az a célom, hogy tapasztalt felhasználókkal együtt fejleszthessük a VaM-et egy gigantikus homokozóvá – mondja. – Megcsináltam az egyik exemet is, hogy még egyszer egy asztalnál ülhessek vele. Személyesen úgy látom, mindez nem több, mint ha szobrot vagy rajzot készítenék a kedvenc emlékeimről. A valóságalapú tartalmakat nem terjesztem – függetlenül attól, hogy hozzájárulással vagy anélkül készült. Szeretek névtelen maradni.” A hírességekre vonatkozóan azonban másként vélekedik. „Én tiszteletből szoktam a sztárok hasonmásait megkreálni, olykor valóban szexuális célzattal. A szexualitásra való igény egyetemes emberi jellemző. Nem látom, mi ezzel a probléma.”
Tenni ellene
Tanulmányokból derül ki, hogy a hozzájárulás nélküli online pornó és az abuzív, manipulált 3D jelenetek célpontjai legtöbbször nők. Szakértők és áldozatok egybehangzóan állítják: traumatikus élmény, amikor a hasonmásodat látod egy neten terjedő pornójelenetben, még akkor is, ha tudod, hogy a felvétel nem valódi. Az érzés alig különbözik a szexuális erőszak, a bosszúvideók és az amatőr szexvideók áldozatainak megalázottság-élményétől.
Duncan Crabtree-Ireland, a SAG-AFTRA színészszövetkezet tanácsadója és vezető ügyintézője szerint a színészek tehetnek jogi lépéseket a 3D hasonmásaikat használók ellen – erre vonatkozó szabályozás az Egyesült Államok tagállamainak közel felében van. Ám ezek a szabályok államról államra változnak, a civileknek pedig szűkös a jogi mozgástere. „Van lehetőség, de eléggé korlátozott. Ügyvédet kell fogadni, keresetet kell benyújtani, és ha ez 10 000 dollárba kerül – nos, az ember kétszer is meggondolja. Mindig lesz alapanyag, mindig lesznek, akik határmezsgyén járnak, mindig lesz senki földje, amit nehezebb ellenőrizni. De már egy aprócska korlátozás is hatalmas siker lenne. Nem létezik hibátlan megoldás, de a mostani vadnyugatnál bármi jobb.”
John Danaher, az Ír Nemzeti Egyetem szenior kutatótanára és a Robot szex: szociális és etikai következtetések című könyv társszerzője elmondta: minden valós személyről másolt ábrázolás bosszúpornónak tekinthető, ha hozzájárulás nélkül lett megosztva.
„Olyasmi ez, amit a másik személy is akart? Egyáltalán nem hiszem. Aki hozzájárul ilyen kép vagy ábrázolás készítéséhez önmagáról, netalán tervezi, jobb, ha elgondolkodik azon, hogy a kész képeket, jeleneteket el lehet lopni: megoszthatják vagy számos ártalmas dologra felhasználhatják utólag.”
Danaher szerint egészségtelen dolog online őrizgetni a múltat. Más tagok szerint azonban a VaM (vagy más hasonló szoftver) az egyetlen módja annak, hogy felidézzenek egy érzést, és visszaforgassák az időt – amit másképp nem tehetnének meg. A virtuálisan megelevenített, szexbábuvá silányított hús-vér emberek persze egyáltalán nem örülnek annak, hogy kérés nélkül jelennek meg vadidegen, vagy nem kívánatos emberek fantáziavilágában, múltidézésében – ám úgy tűnik, ez egyelőre keveseket érdekel.