Rend a lelke mindennek

Borítókép: Rend a lelke mindennek Forrás: Getty Images
Nem tudom, ki hogy van vele, de én youtuberekkel szeretek takarítani. Mi több, egyedül már nem is állok neki. Ha együtt suvickolok kedvenc influenszereimmel, még jól is esik a házimunka – terápiának érzem, ami kikapcsol, megnyugtat és feltölt. Noha tisztában vagyok vele, hogy végletes a viselkedésem e téren, nem olyan nagy baj ez, ha az eredmény egy mindig tiszta lakás. Az biztos, hogy nem csak én szeretek virtuális segítséggel rendet tenni.

Március 18-tól már megvásárolható a 2023-as tavaszi Éva magazin! Ha legközelebb szeretnéd, hogy rögtön postaládádba érkezzen kedvenc magazinod, akkor fizess elő rá ITT!

Digitálisan is megszerezheted a legfrissebb, de akár régebbi számainkat is, ezt ITT teheted meg!

Chris Lines a city.ac.uk oldalán megjelent, The rise of the cleanfluencer című cikkében egy kutatást hoz arról, hogyan alakítják át a háztartási munkát az online influenszerek, azaz cleanfluenszerek (olyan véleményvezérek, akik takarítási és rendszerezési tippeket és ötleteket osztanak meg a közösségi médiában). A tanulmány Sophie Hinchliffet, vagy ahogy rajongói ismerik, Mrs Hinchet emeli ki, aki Instagram-oldalán a több mint 4 millió „hinchernek” naponta oszt meg fotókat otthonáról és történeteket a takarításáról. A fiatal essexi fodrász olyan videókat tölt fel, melyekben kukákat fertőtlenít vagy mosogatót suvickol. Követői imádják azt is, amikor „Hinch hault” oszt meg, amiben bemutatja legújabb szerzeményeit. Takarítóeszközeinek nevet ad, ezzel is kedvet csinálva a porszívózáshoz, felmosáshoz és egyebekhez. A hölgynek már könyve is megjelent, Hinch yourself happy: All the best cleaning tips to shine your sink and soothe your soul címmel.

A japán Marie Kondo kifejlesztette a módszert, amivel öröm lehet a rendrakás. 2014-ben megjelent könyve, a Rend a lelke mindennek (Life changing magic of tidying up) az egész világon ismertté tette a nevét. Neki köszönhetjük többek közt a koncepciót, hogy M alakban tároljuk ruháinkat – legyen szó a ruhásszekrényünkről vagy a bőröndünkről – és a rendrakáshoz társított tiszta öröm (spark joy) kifejezést, ami azt jelenti, hogy a felhalmozott cuccaink közül csak azokat tartsuk meg, amik örömujjongást váltanak ki belőlünk, ha magunkhoz öleljük őket. (Kondo szavaival élve: „ha úgy érezzük, mintha egy kiskutyust simogatnánk”, maradhat.)

Hangoztatja, hogy legyünk hálásak tárgyainknak. Például, amikor ruháinkat selejtezzük, ne felejtsünk el köszönetet mondani szolgálatukért. A sosem hordott ruháknak is köszönjük meg, hogy megtanítottak minket arra, milyen típusúakat nem viselünk szívesen. Mindezekből is jól látható, hogy a japán hagyományokból kiinduló Kondo-módszer spirituális szintre emeli a rendrakást. Azzal is fokozza, hogy azt ajánlja, tisztítsuk meg a levegőt, ha elakadunk a rendrakásban: szellőztessünk, lélegezzünk mélyeket, illatosít- sunk, gyújtsunk gyertyát vagy használjunk füstölőt. De még ennél is felemelőbb, ha üdvözöljük lakásunkat, mielőtt rendbe tesszük: a guru letérdel a földre a lakótér egyik po- zitív kisugárzású pontján, csukott szemmel megérinti tenyerével a padlót, és megköszöni a „hely szellemének”, hogy védelmet nyújt. Egyébként Kondo éppen idén januárban lepte meg azzal követőit, hogy bevallotta, amióta a harmadik gyereke is megszületett, kevesebb időt fordít a rendszerezésre, és inkább a családjával van.

Ha azt kutatjuk, honnan indultak el a cleanfluenszerek hódító útjukra, ismét Marie Kondo munkássága adja meg a választ. Eiko Maruko Siniawer, a massachusettsi Williams College professzora úgy látja, a professzionális takarítók térhódítása Japánban egybeesett a 2011-es földrengéssel és szökőárral, ami 18 000 áldozatot követelt. Szerinte a japánok számára tárgyaik és életterük a katasztrófa miatt értékelődtek fel – igyekeznek azok állapotát minél tovább és minél szebben megőrizni. De a rend- csinálás fokozott igénye azzal is összefügg, hogy mennyire van országos vagy globális szinten rend. Ha káosz uralkodik vagy értékválság alakul ki, ellent tartunk azzal, hogy a magunk kis környezetét megpróbáljuk minél rendezettebbé, megnyugtatóbbá tenni. A gazdasági válságban megnő a szerepe otthonunknak, gondoljunk csak arra, hogy mennyivel olcsóbban jövünk ki, ha magunk adunk vacsorát vendégeinknek, mint ha meghívnánk őket egy étterembe (de vehetjük az egyszerű kávézást is – ma már egyre többeknek van spéci kávéfőzője). A covid idején be- szorultunk otthonainkba, home office-ban dolgoztunk – személyes tereink minden eddiginél fontosabbakká váltak. Megnőtt az igényünk arra, hogy lakásunkat, házunkat minél otthonosabbá és élhetőbbé tegyük. Unaloműzőnek sem utolsó rendbe tenni az elhanyagolt sarkokat, kifesteni a szobafalat vagy rendszerezni a dolgainkat. A goodhouse- keeping.com Cleaning videos cleanfluencer behind the scenes című cikkében Brandon Pleshek a Google Trends adatait elemezve arra jutott, hogy 2020 közepén az egekbe szökött az olyan gyakori kulcsszavakra való keresés, mint a „takarítás”, „mosás” és a „hogyan tisztítsunk”. Nem csoda hát, hogy az internetes tartalmak közül a takarítással, rendszerezéssel és felújítással foglalkozók igen nézetté váltak az online térben.

A folytatás és a teljes cikk a már kapható 2023-as tavaszi Éva magazinban olvasható!