A műanyag barát vagy ellenség? Mit kezdjünk a csomagolással?
120 évvel ezelőtt még nem létezett műanyag. Az ember fából, fémből, papírból vagy üvegből készítette a használati tárgyakat, és azok csomagolásait. Aztán 1907-ben Leo Baekeland amerikai-belga kémikus szabadalmaztatta a nyúlós barnás-feketés masszát, ami a bakelit nevet kapta. Innen indult el műanyag forradalom. Műanyag világban élünk. A használati tárgyaink többsége ebből készül. Ma már tudjuk, hogy ez egyszerre áldás és átok is. Mert fantasztikusan sok oldalú matériáról beszélünk.
Nem kérdés, hogy a mai világunkban a szállítás során a műanyag csomagolásnak fontos szerepe van abban, hogy az egyébként sérülékeny termék a boltok polcaira jusson sérülésmentesen, ne romoljon meg az út során és szennyeződések se érjék. Ugyanakkor ma már sok vállalat keresi a megoldást fenntarthatóbb, alternatív csomagolások irányában.
Ha műanyag flakonok nélkül szeretnénk környezetbarát termékeket vásárolni, akkor ezt ma már könnyedén megtehetjük: szilárd samponok, tusfürdők, dezodorok, fogkrémek, de akár tisztítószerek is megtalálhatók már a kínálatban, mely folyamatosan bővül. Mivel a termék szilárd, jelentős mennyiségű csomagolóanyagot és műanyagot lehet megspórolni a papírcsomagolással. Az csomagolásmentes és utántölthető termékekkel is nagy lépést tehetünk a fenntarthatóság felé.
Hazánkban példátlan módon két évvel ezelőtt a dm a drogériapiacon elsőként utántöltő állomást vezetett be és azóta is igyekeznek vásárlóinknak fenntartható alternatívákat adni a környezetbarátabb hétköznapi döntésekhez. A cégnél társadalmi, kulturális és gazdasági felelősségvállalás mellett hisznek abban, hogy a fejlődés lehetséges a környezet megóvása mellett is.
Sok szó esik a mikroplasztikról, azonban a túl általánosan használt, de nem igazán megmagyarázott fogalom mögötti összefüggések komplexebbek, mint elsőre látszik, ugyanis például a mai napig nincs általánosan elfogadott definíciója a "mikroműanyag"kifejezésnek. Emiatt a dm márkák termékmenedzsmentje a Német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség nyilatkozatát veszi alapul, amely a "mikroműanyagokat" szilárd, vízben oldhatatlan, öt milliméteres (mm) vagy annál kisebb mikrorészecskékként írja le, ennek megfelelően a dm márkás termékek 2014 óta mentesek a mikroplasztiktól.
Ezt meghaladóan most a SEINZ. mélytisztító sampon kapcsán minden eladott termék után a dm támogatja a Plastic Bank szervezetet. A szervezet célja az óceán műanyagszennyezésének megállítása, és új lehetőségek nyújtása a szegénységben élők számára. A Plastic Bankot azzal a céllal alapították, hogy az összegyűjtött hulladékot hasznosítsák, miközben javítják a hulladékgazdálkodási infrastruktúrával nem rendelkező országokban élő emberek életszínvonalát.
A dm hisz abban, hogy a mindennapi szokások megváltoztatásával nagy eredményeket lehet elérni – azonban mindenki máshol tart a környezettudatos életmód kialakításában, ezért fontos, hogy egymást is segítsük, jó példát és erőt adjunk azoknak, akik még csak az út elején járnak. Csatlakozzon Ön is a dm zárt Facebook csoportjához, gyűjtsön tippeket, ossza meg tapasztalatait másokkal!