Mi a bajom az elektronikus BKV-bérlettel?

bkk,mobiljegy Forrás: bkk.hu
Végre-valahára a mobilomban tárolhatom a bérletemet, de ezzel nem jártam jobban, mint a papír bérletszelvénnyel.

Tisztelt Nemzeti Mobilfizetési Zrt.!

Mint mobiljegyet, illetve -bérletet használó polgár szeretném köszönetemet kifejezni, hogy 2020-ra végre létezik olyan, hogy elektronikus jegy, a Mobiljegy nevű alkalmazásnak köszönhetően, ami lényeges elemeit tekintve működik. Külön hálás vagyok azért, hogy sokévnyi e-jegy-fejlesztést, valamint több milliárdnyi ablakon kidobott, illetve elszámolási nehézségekbe ütköző adóforintot követően végre létezik egy fejlesztői testület vagy mi, ami mindenekelőtt a felhasználók érdekeit veszi figyelembe és épít az ő visszajelzéseikre. Ugyanakkor csak finoman szeretném jelezni, hogy a mobilbérletem még mindig nem teljesíti be azt a funkciót, amiért eredetileg átváltottam rá, nevezetesen, hogy egyszerűbb legyen használni, mint a papír bérletszelvényt. Igaz, most már nem is sokkal bonyolultabb, csak egy kicsivel. Ezért talán joggal reménykedhetem abban, hogy nemsokára az app-bérlet irányába billen el a mérleg.

Biztosan Önök a Zrt-nél is tisztában vannak vele, hogy mennyi csip-csup, ügyes-bajos nyűggel jár a civilizáció. Az embernek folyton figyelnie kell, hogy ne csak a társadalom hasznos tagja maradjon, de azt igazolni is tudja. Folyton cipelnie kell magával hosszú számjegyeket tartalmazó kártyákat, befizetéseket igazoló dokumentumokat (amilyen a bérlet is), fejben tartani PIN-kódokat és így tovább. Unalmas, idegesítő, ugyanakkor létfontosságú dokumentumok garmadája lapul a tárcánkban, amiket ha elvesztünk vagy otthon felejtünk, akkor jön a kapkodás, a pótdíjfizetés és a különböző ügyfélszolgálati irodákban történő sorbanállás. A bérletszelvény különösen nehéz eset, mert nem műanyagból, hanem papírból van, ezért nehezebben tárolható, mint a lakcímkártyám, mondjuk, viszont újra és újra fel kell mutatni az ellenőröknek. Hovatovább állandó bosszúságot okozott, hogy hol tartsam. A legtöbb ismerősöm mostanában a mobiltokjában tartja, de én nem szeretem, ha a telóm ilyen a műanyag fóliával van borítva, ezért olyan pénztárcát vásároltam, amelynek az egyik, amúgy szintén műanyag tartójába be lehetett azt illeszteni. Ez persze nem túl biztonságos és a tartó hamarosan szétfoszlott.

Igen, tudom, reménytelenül elveszek a részletekben, de meg kell érteniük, miért vártam tűkön ülve, hogy végre lejárjon a bérletem és én is áttérhessek az elektronikus alapúra.

Azt is belátom, hogy digitálsznob vagyok, de ez az emberi gyengém valamennyire megmagyarázható a fenti okfejtéssel, nevezetesen hogy még ma, 2020-ban is rengeteg hivatalos vagy félhivatalos iratot cipelek magammal nap mint nap, és rendkívül boldog lennék, ha ezek helyett mondjuk csak a telefonomat kellene cipelnem.

villamos,retro
Forrás: fortepan

Szóval már napokkal a papír bérletem lejárta előtt nagy boldogan letöltöttem a Mobiljegy appot és előre megvásároltam az első havi bérletet ezen keresztül. Azzal nincs bajom, hogy még csak néhányfajta jegy és bérlet van rajta: ez egy pilot projekt, bizonyára hamarosan megérkezik a többi termék is. De fel nem foghatom, hogy

  • miért kell minden alkalommal, amikor felszállok a metróra, beolvasni a kódot és az így kapott animációt felmutatni az ellenőröknek,
  • miért elvárás, hogy ehhez mobilinternetem legyen
  • és miért magától értetődő, hogy az első ajtós buszoknál, a 100E számú reptéri buszon, valamint a Volánbusz járatainál is hosszú másodperceken át fel kell tartanom a sort, amíg a rendszer beolvassa a kódomat.

(A többi járaton elég akkor elővenni az appot, ha az ellenőrök kérik.) A kódbeolvasáshoz meg kell állnom és hosszú másodpercekig várni, amíg megtörténik a procedúra. Itt nemrég fejlesztés történt: előre meg lehet adni a metrómegállót, ahol fel fogok szállni és akkor nem kell beolvasni a kódot, hanem anélkül is megjelenik az animáció. (Ami egyébként nagyon vicces, hol napocska, hol kisoroszlán, mintha minden felszállásnál újabb óvodai jelet kapna az ember.) De a papír bérletszelvénnyel rendelkező utasoknak ennyit sem kell tenniük, elég felmutatni. Mert jókora betűméretben fel van tüntetve, hogy az adott bérlet meddig érvényes. Nem kell megnyitniuk az appot, kiválasztani a metrómegállót etc.

Aki hagyományos bérlettel rendelkezik, az flottabbul utazik ma, mint appal. A digitális technológia ez esetben inkább megnehezítette az életemet, mint hogy megkönnyítette volna.

És ugyanez a helyzet akkor is, ha Volánbuszra szállok fel és ott próbálom igazolni, hogy van BKK-bérletem is, tehát csak Budapest határától kell jegyet vennem a távolsági buszra. Eddig elég volt felmutatnom a bérletemet, most azonban be kell olvasnom a járművezető kódkártyáját ahhoz, hogy igazoljam a jogosultságomat a kábé száz forintos kedvezményre. Ezalatt ismét hosszú másodpercek telnek el (ami attól is függ, hogy a memóriakártyám vagy a mobilinternet akadozása éppen mennyire lassítja a folyamatot), mögöttem a sorbanállók türelmesen várakoznak.

Biztos vagyok benne, hogy nyitott kapukat döngetek és akár heteken belül újabb fejlesztések lépnek életbe, amelyeknek köszönhetően még könnyebb lesz használni a Mobiljegy appot. Az utóbbi időben elbizonytalanodtam, visszatérjek-e a papír bérletre (vagy hajítsam ki az egészet a kukába és járjak mostantól kizárólag kerékpárral). Talán nem fogok, végtére annyiban tényleg könnyebbség, hogy a mobilomat kell csupán elővennem, ami sajnos úgyis állandóan a kezemben van. De azért rosszmájúan meg kell jegyeznem, hogy a MÁV jegyvásárló appja, bár szintén nem tökéletes, sokkal felhasználóbarátabb, és még 10-20% kedvezménnyel is jutalmazza azokat, akik a sorbanállás helyett elektronikusan veszik meg a jegyüket. Azzal is tisztában vagyok, hogy folyamatban van a tarifák és a jegyrendszer egységesítése, legalábbis Budapest és agglomerációja tekintetében, és drukkolok, hogy ez az appok egységesítésével is járjon.

Nézd meg ezt a galériát is: