Mitől függ, hogy gyorsan hízásnak indulsz-e, ha kicsit többet eszel?

Mitől függ, hogy gyorsan hízásnak indulsz-e, ha kicsit többet eszel?
Forrás: Unsplash.com

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

"

"Az elmúlt három hónapot lényegében végigzabáltam" - mondta az egyik barátnőm, akit bármennyire is szeretek, ezért a mondatért egy kanál vízben meg tudtam volna fojtani.

Ő ugyanis - velem ellentétben - tipikusan az az alkat, aki bármennyit ehet, a kalóriák mintha csak útközben elpárolognának, nem igazán hízik. Nagyjából ugyanannyit sportolunk, egész hasonlóan táplálkozunk, de persze tudom, hogy mindenért a genetika a felelős.

Olvasd el ezt is!

A táplálkozás során bevitt kalóriákat háromféleképpen használjuk fel:

  • Alapanyagcsere során, azaz a nyugalmi helyzetben, szimpla életben tartásunkra fordított energia formájában
  • Termogenézis, azaz emésztésre, tápanyagfelszívásra és raktározásra fordított energiaként
  • Mozgásra és egyéb aktivitásra fordított energia formájában

De hova tűnnek azok az extra kalóriák, amiket nem ezekre a folyamatokra használ a test, de nem is rakódnak le zsírpárnaként?

Lehet, hogy ezek nem szívódnak fel teljesen a belen keresztül?

De bizony a bevitt kalóriák 90%-a felszívódik és ha túlevéssel megterheljük a bélpályákat, a tápanyagok szállítása a vegetatív idegrendszer fékező folyamatainak hatására lényegesen lelassul.

A kalóriatöbbletet fel is használja a szervezet a több étel emésztésre?

Az étkezésünk során bevitt kalóriák kb. 10-15%-át használjuk termogenézisre. Bármennyivel növeljük az elfogyasztott kalóriák számát, továbbra is csak ekkora részét fordítjuk emésztésre, a maradék 85-90% pedig a szervezetünkben marad. Ha csökkenteni szeretnénk ezt az arányt, a makrotápanyagok arányaival játszhatunk. Ha a zsír vagy szénhidrát helyett fehérjében gazdag ételeket választunk, kevesebb kalóriát raktározhat a szervezetünk.

A gyors alapanyagcsere elégeti az extra kalóriákat?

Ez persze nem ilyen egyszerű, hiszen teljesen egyénfüggő, hogy a szervezet hogy reagál a túl sok vagy akár a túl kevés bevitt kalóriára. Ugyanakkor a gyors anyagcsere részben megmagyarázhatja, hogy egyesek miért fogékonyabbak a súlyváltozásra, mint mások. A metabolizmus megpörgetése segíthet a hízás elkerülésében, ezt étrendbeli változtatásokon kívül például azzal is elérheted, ha megbolygatod az ülve és állva végzett munka arányát, mivel előbbi csak 15, utóbbi viszont 50%-kal serkenti az anyagcserét.

via medium.com


Ne felejtsd el, hogy legyél karcsú vagy teltebb, a legfontosabb, hogy szeresd magad!

Nézd meg a galériánkat>12 kép
Híres nők tespozitív gondolatai
Tovább olvasok
Kép
Napi horoszkóp szeptember 22.: a Kosokban lángol a szerelem, a Bikákat kellemes meglepetés éri

Ma is érdemes elolvasnod a horoszkópod, hisz a csillagok ismét izgalmas üzeneteket küldtek!

Kép
Mi a trükk? Hogyan lesz egyformán sült a tükörtöjás sárgája és fehérje?

Nem ez az életem legfontosabb kérdése ugyan, de azért időről-időre elmerengtem rajta, miért fog ki rajtam egy egyszerű tükörtojás? Sok mindent kipróbáltam, míg végre rájöttem a tuti trükkökre.

Kép
Ezt mondja most a tudomány az idegesítő maszkviselésről

Egy friss tudományos kutatás valószínűsíti, hogy az arcmaszk viselése hozzájárul ahhoz, hogy még ha elkapjuk a koronavírust, akkor is kevesebb tünettel, vagy tünetmentesen úszhassuk meg a betegséget.

Kép
Miért is ne lehetne növényi alapú a palacsinta és a gofri?

Ez a vegán alaptészta hajdina liszttel és banánnal készül, egy kevés fahéjjal és vaníliával. Hidd el, megér egy misét!

Kép
Szoptatás a buszmegállóban és más mulatságos rajzok az anyaságról

Amikor még a vécén sincs nyugtod. Amikor hajnalban ébred, de csak hétvégén. Amikor titokban csokit eszel, nehogy észrevegye. Ismerős?

Kép
Mégis, hány különórára járjon a gyerek? És ki viszi el őt oda?

Ahogy elkezdődött a tanév, jól betábláztam a gyereket – meg magamat is. Aztán egy kicsit visszavettem. Elmesélem, miért.

Kép
Ezért olyan fontos, hogy hintázzon a gyerek!

Tudtad, hogy a hintázás sokkal több annál, mint egy remek szórakozás? Komoly fejlesztő hatással is van a kisgyermek mozgásfejlődésére, az egész idegrendszerére. A ritmusos mozgás ráadásul nyugtat és kikapcsol; lehetséges, hogy ezt keressük felnőttként is, egy hintaágyban ringatózva.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem