Mit felejtsünk el a paleolit diétában?

paleo,paelolitcentrum,paleoétrend
Forrás: Nielsen Ramon/Unsplash

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

M

Mivel a paleolit étrendnek számos szigorú szabálya van, így teljesen rendben van, hogy rengeteg ma használatos ételt kerülni kell benne. Az életmód alapját a természetes élelmiszerek alkotják, mint a húsok, halak, zöldségek, gyümölcsök, magok és a bogyók. Éppen ezért a cukor, a gabonafélék nem kapnak helyet a paleolit étrendben. De lássuk pontosan, hogy mik és miért tiltólistásak!

A változás egyáltalán nem egyszerű, így mindenképp adj időt magadnak, hogy alkalmazkodj az új életedhez. Éppen ezért fokozatosan állítsd át és cseréld le az általad használt élelmiszereket azokra, amik a paleolit szabályai szerint használhatóak. Hidd el, megéri a változás, a szervezeted hálás lesz azért, hogy megfosztod a számára mérgező anyagoktól!

Gabonafélék és a cukor

Talán nem túl meglepő, de a gabonafélék gluténtartalma nem éppen egészséges a szervezetnek. Mivel gyorsan felszívódó szénhidrátot tartalmaznak, így gyorsan emelik meg a vércukorszintet, majd ezután gyors visszaesést eredményeznek. Ezzel alaposan megdolgoztatják a szervezetet, és akár cukorbetegség is kialakulhat. Arról nem is beszélve, hogy a gluténban lévő agresszív fehérjék gátolják a vitaminok felszívódását. Éppen ezért tiltott a búza, árpa, kukorica, rizs, kamut és a hajdina.

A keményítő is egyszerű szénhidrát, így annak a fogyasztása is tilos. Éppen ezért a keményítőt tartalmazó zöldségek is a tiltott dolgok listájára kerültek, úgymint a burgonya, kukorica, rizs és padlizsán.

A cukor a következő alapanyag, ami az elsők között szerepel a listán. Igazi méreg a szervezet számára, hiába jó az íze. Mivel rendkívül megemeli a vércukorszintet és gyorsan felszívódik, így könnyen okozhat cukorbetegséget. Éppen ezért minden tilos, amiben hozzáadott cukor van.

paleolit,paleocentrum,paleolit diéta
forrás: paleocentrum.hu
Mit felejtsünk el a paleolit diétában?

Tejtermékek és olajok

Mivel a tejcukor nagy mértékben károsíthatja a bélfalat, ezért a paleolit diétában a tejet és a tejtermékeket kerülni kell. Az egyetlen, ami kivétel ez alól, az a kemény sajt, mivel ennek minimális a laktóztartalma, valamint a ghi, azaz a tisztított vaj.

Akár finomított, akár növényi olajról van szó, egyik sem megengedett a paleolit életmódban. Mivel magas az Omega-6 zsírsavtartalmuk, ezért nem fogyaszthatók a napraforgó-, szója-, kukorica- és mogyoróolajok sem. A transzzsírok az emberi szervezet számára feldolgozhatatlanok, így a hidrogénezett margarinokat is kerülni kell. Emelett fokozzák a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

A hüvelyesek sincsenek jó hatással az emberi szervezetre, mivel a bennük lévő lektin és szaponin meggátolja a vitaminok felszívódását. Éppen ezért kerülni kell a babfélék, földi mogyoró, borsó, lencse, szója, csicseriborsó fogyasztását.

További érdekes és tanulságos információért keresd a PaleoCentrum oldalát, ahol mindig naprakész infókkal és termékekkel várnak!

paleocentrum.hu

Tovább olvasok
Kép
Jó hír vízitúrázóknak: új lebegő kikötők. De mi is az?

„Palackorrú Lebegő Kikötőket” kapott három felső-tiszai település. Ha arra vízitúráztok, nagyon jól fognak jönni ezek a mesterséges folyami kijáratok-pihenőhelyek.

Kép
5 természetes kence napégés ellen

Ha beütött a baj, ezek a szuperhősök percek alatt segíthetnek enyhíteni a napégés utánis fájdalmat!

Kép
Napi 10 kilométert sétáltam – ez történt velem két hét alatt

A séta a legegyszerűbb és a legnépszerűtlenebb mozgásformák egyike. A járványhelyzet alatt sokan felfedezték maguknak. Emma mesélte el számára is meglepő tapasztalatait.

Kép
Könnyű ebédek negyed óra alatt, forró nyári napokra

Egyre nagyobb a hőség, amikor sokkal jobban vágyunk a gyomorkímélő, hideg, és könnyű fogásokra. Ilyenkor a hideg levesek és a saláták is jó alternatívák lehetnek, ahogy egy nyitott vagy csukott szendvics is.

Kép
Még csak 4 éves, de máris elismert modell a Down-szindrómás kislány

Még csak 4 éves a kis Francesca, de óriási lépéseket tett annak érdekében, hogy a világ máshogy álljon a Down-szindrómás emberekhez.

Kép
Jól teszed-e, ha melltartóban alszol vagy inkább ártasz vele magadnak?

Örök kérdés, hogy szabad-e, ajánlott-e melltartóban aludni. Tényleg kevésbé lesznek-e lógóak a mellek ennek hatására vagy pont, hogy ártunk vele? Utánajártunk!

Kép
Ha unod Vilmost és Katalint – 5 kevésbé ismert királyi fenség, akik amúgy még jófejek is

Hiába nincs már valódi politikai hatalmuk (legalábbis a legtöbbjüknek), az emberek valamilyen megmagyarázhatatlan okból kifolyólag a mai napig felnéznek rájuk, sőt vannak, akik egyenesen rajonganak értük. Nálunk, Európában főleg az angol királyi család tagjai vannak az érdeklődés középpontjában, pedig nem árt tudni, hogy a Buckingham-palotán kívül is van ám élet! Ha te is szívesen követed a királyi fenségek fényűző mindennapjait, a következő Instagram-oldalakat érdemes lecsekkolnod.

Kép
8 tipp, hogy végre tényleg jól érezd magad fürdőruhában

Ha a nyár egy része neked is mindig arról szól, hogy a fürdőruha viselés miatt stresszelsz, akkor fogadd meg ezeket a tanácsokat!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem