Miért vagyok mostanában olyan feledékeny? És milyen nap is van ma?

feledékenység,időérzék,karantén
Forrás: GettyImages

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

L

Lehet, hogy nem vigasztal, de tudományos magyarázata van annak, hogy miért borult fel az elmúlt hónapokban az időérzékünk és hagy cserben gyakran a memóriánk.

Ezrével szórják tele a közösségi médiát az Idétlen időkig című filmből vett mémek, posztok és idézetek. Bill Murray kénytelen újra és újra végigélni ugyanazt a napot, ráadásul még meghalni sem tud véglegesen. Valahogy így érez most több százmillió tétlenségre és magányos, monoton napi rutinra kárhoztatott ember New Yorktól Vlagyivosztokig. Újdonságok és inspiráló nélmények híján egyik nap olyan, mint a másik, a hetek összefolynak, a hónapok zsugorodnak, a percek óráknak, a holdfázisok pillanatoknak tűnnek.

Mert bizony a változatosság nem csak gyönyörködtet, hanem a memóriát is edzésben tartja.

grounghog day,bill murray,meme
forrás: memegenerator.net
Bill Murray és az Idétlen Időkig a karantén mémgyárosok kedvence

Az új élmények és benyomások fontosak az emberi psziché számára: ezekhez tudjuk kötni az idő múlását és sorba rakni az emlékeinket. Különben az időérzékünk eltorzul, elveszítjük a tájékozódási képességünket a múlt, jelen és jövő között. A freiburgi Mentálhigiénés és Pszichológiai Kutatóintézetben dolgozó Marc Wittmann ennek a területnek a szakértője, rendszeresen publikál az “érzékelt idő” témakörében. “Ha napokon és heteken át nem történik velünk semmi különös – amikor rendre ugyanúgy zajlik minden körülöttünk – akkor úgy érezzük, hogy az idő nagyon gyorsan eltelt mivel nincs semmi, amit a memóriánkban érdemes lenne elraktározni.” Tehát az unalmas napokról nincsenek emlékeink, szó szerint semmi emlékezetes nem történt.

Wittmann szerint az elme számára nehezen feloldható ellentmondást jelent, hogy az elröppenni látszó unalmas hetekkel és hónapokkal szemben a napok ólmos lassúsággal telnek. Az itt és mostban tehát lelassul a szubjektív idő, a múltra visszatekintve pedig felgyorsul. Az unalom mellett a szorongás is lassítja az érzékelt idő múlását. A koronavírus járvánnyal kapcsolatos félelmek is táplálják az egzisztenciális és lelki bzonytalanságot, a szakember szerint azonban az emberi kapcsolatok leépülése és főleg a személyes interakció hiánya már önmagukban elegendőek a szorongás kiváltására.

unalom,szorongás
forrás: GettyImages
Az új élményekhez és benyomásokhoz tudjuk kötni az idő múlását; ezek nélkül az időérzékünk eltorzul, elveszítjük a tájékozódási képességünket a múlt, jelen és jövő között.

Az ember természeténél fogva társas lény, ezért a szociális interakció megvonása komoly pszichés következményekkel jár

- Dr. Terry Kupers, pszichiáter, Wright Institue, Berkeley, Kalifornia

Amerikai börtönökben vizsgálta Kupers doktor a magánzárkában töltött idő hatását az elítéltekre. Persze egy szigorított börtöncella nem hasonlítható az otthoni bezártsághoz, de a pszichiáter szerint még ha enyhébb formában is, hasonló tünetek jelentkezhetnek. Különösen igaz ez a magányosan élőkre, mellettük ugyanis nincs családtag vagy élettárs, akihez szólhatnának.

Kupers egyértelműen állítja, hogy a legelső jelentkező tünet a szorongás. “Az izoláció pánikrohamot és erős szorongást vált ki. A paranoia sem ritka lelki reakció ilyen helyzetben. Ha nincs kivel megosztani a felmerülő gondolafoszlányokat, azok nagyon könnyen összekuszálódnak.” Rossz hír, hogy a komplex gondolkodásra és problémamegoldásra kiválóan alkalmas emberi elme egyúttal hajlamos a paranoid gondolkodásra is, amit jelentősen kordában tart a társas érintkezés. Ennek hiányában a valóságtól elszakadt gondolataink veszélyes terepre kalandoznak.

Pótolhatják vajon a közvetlen interakciót a Zoom konferenciák, és a FaceTime beszélgetések?

A szakemberek szerint az online kapcsolattartás is jobb a semminél, de sajnos semmi nem pótolja azt, amikor két ember egy helyiségben, egymás közelében tartózkodik vagy szemtől szemben beszélget.

A magányos bezárkózás ráadásul gyakran a napi rutin felborulásával is jár. Nincs, ami a szokott módon központozza a napot, nem kell adott időre odaérni, igazából mindegy, hogy mikor mi történik. Ez a legrosszabb, mert motiválatlanok és dezorientáltak leszünk. A pszichiáter szerint döntő fontosságú valamilyen napi rutinhoz ragaszkodni, például ugyanabban az időben kelni, napi célokat és feladatokat kitűzni és azokat megvalósítani.

sütés,flow,elfoglaltság
forrás: GettyImages

Ha már a céloknál és kihívásoknál tartunk: ezek az elterelő hadműveletek lehetnek a szorongás és begolyózás leghatékonyabb ellenszerei. A szorongó elme ugyanis egyre szűkebb spirálban csavarodik rá ugyanazokra a visszatérő gondolatkörökre; ebből az ördögi körből kell valahogy kitörni. Kate Sweeny, a Riverside Kaliforniai Egyetem pszichológia professzora szerint a teljes figyelmet és odaadást kívánó, úgynevezett “flow” tevékenységek alkalmasak leginkább a szorongás enyhítésére. Ezért nem baj, ha ilyen helyzetekben rácuppanunk a sorozatokra. Egy korábbi tanulmány a Tetris játékról bizonyította be, hogy milyen hatékony elterelő és szorongásoldó eszköz, de a legtöbb videójáték alkalmas erre, bár a pszichológus inkább a tevőleges, eredménnyel járó cselekvést javasolja, mint például a kenyérsütés. A karantén első heteiben megindult házi kovász őrület, a több tízezer posztolt kakaós csiga és húsvéti kalács igazából a sikeres önterápia bizonyítékai. Bármi jó, ami eltereli a figyelmet a szorongásról. Ha jól csináljuk, legalább egy időre megfeledkezünk a megoldhatatlan gondokról – és eszünkbe jut, hogy mennyi fontos teendőnk van még a szomorkodás helyett.

Nézd meg a galériánkat>10 kép
Memóriatrükkök, ha eleged van a feledékenységből
Tovább olvasok
Kép
Hogyan szabadulj meg az otthonodban élő veszélyes baktériumoktól, vírusoktól, gombáktól?

A koronavírus-járvány legnehezebb időszakát – ha csak egy időre is, de – magunk mögött hagytuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a COVID-19 teljesen eltűnt volna az életünkből. A vírus továbbra is köztünk van, saját magad és környezeted egészsége érdekében tehát fontos, hogy otthonod tisztaságára továbbra is kiemelten figyelj. A következőkben ehhez adunk tippeket.

Kép
10+10 perc alatt kész teljes kiőrlésű csokis keksz

Oké, tudjuk, hogy a rekkenő hőségben semmi kedved sütit sütni, de ezek a kekszek 10 perc alatt elkészülnek, és mindenért kárpótolnak.

Kép
Hogyan lehet biztonsággal kiterelni a denevért a lakásból?

Nyári éjszakákon bizony megtörténhet, hogy berepül a szobádba egy denevér. Ha ez megtörténne, fontos tudatosítanod: valószínűleg ő is halálra van rémülve, és valószínűleg neki komolyabb oka van rá. És bár neki is van néhány érdekes szuperképessége - pl. hogy ultrahanggal tájékozódik a sötétben -, az biztos, hogy kettőtök közül te vagy az okosabb, ezért tudsz is tenni a helyzet megoldásáért. De vajon mit? És kell-e félned a koronavírustól? Megmagyarázzuk!

Kép
Mit kéne szeretnem a lógó melleimen és a kinyúlt hasamon? Hát pont ezt!

Egész életemben arra készültem, hogy ha majd várandós leszek és szülök egy gyereket, akkor biztos nagyon meghízok és úgy is maradok. Ez részben igaz, mindkét terhességem alatt pont 17 kilóval mutatott többet a mérleg. Viszont 4-5 hónappal a gyermekeim világrajövetele után már konkrétan vékonyabb voltam, mint a teherbeesés előtt.

Kép
Napi horoszkóp július 1.: a Kosoknak jut egy kis idejük önmagukra, az Ikrek közelebb szeretnének kerülni valakihez

A hónap első napján is érdemes elolvasnod a horoszkópod, hisz a csillagok ismét üzentek!

Kép
Szúnyog van a szobádban? 2 trükk, amivel gyorsan elkaphatod

Ha éjjel egy szúnyog próbálja megkeseríteni az álmodat, ezzel a két trükkel pár perc alatt megszabadulhatsz tőle!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem