Csak fokozatosan: Melyik életkorban merre tart a fejlődés?
Cikkünk a Gyereklélek magazin 2018/02. számában jelent meg.
Mit nevezünk műveletnek?
Egy adott információ átalakítását lehetővé tevő mentális szabályt. A műveletek lényege a megfordíthatóság, a információ visszaalakításának lehetősége. Ezért minden műveletnek megvan a maga ellentéte (pozitív-negatív, összeadás-kivonás, szorzás-osztás). A műveleti képesség mérföldkő a kognitív fejlődésben.
0–2 év / Szenzomotoros szakasz
0–2 hónap: Fogás, nézés, szopás cselekvései.
2–4 hónap: Élvezetes cselekvések öncélú ismételgetése: kéz nyitogatása, hadonászás, ajakmozgások; eltűnő tárgy irányának tudatosulása.
4–8 hónap: Tárgy után nyúlás; ismétlődő cselekvés, amelynek érdekes következménye van, pl. rugdalózással ringatás előidézése, tárgyak mozgatása.
8–12 hónap: Sémák szándékos kombinálása konkrét cél érdekében: rejtett tárgy megkeresése a szokásos helyén.
12–18 hónap: Kísérletezés a tárgyak eszközszerű használatával, elrejtett tárgy keresése ott, ahol utoljára látta.
18–24 hónap: Tárgyak beazonosítása, behelyettesítése képek, szavak, szimbólumok segítségével; problémamegoldás fejben felvázolódik, még a cselekvés előtt; az utánzást már késleltetve is el tudja végezni.
2–6 év / Műveletek előtti szakasz
2–4 év: Szenzomotoros játékok dominálnak, a szabályokat önkényesen váltogatják, mégis abszolút érvényűnek tartják. Nincs versengés, sem együttműködés. Egyre kifejezőbb a kommunikáció, de még egocentrikusak a verbális megnyilvánulások; sok a szimbolikusság. Az érvelésre a logikát nélkülöző ok-okozati összefüggések jellemzők.
4–6 év: Szimbolikus játék imitációval, verbális és tárgyi helyettesítésekkel. A nyelvi fejlődés tág teret nyit a szimbolikus gondolkodásnak. Dominál az egocentrikus gondolkodás, de a beszédben egyre inkább megjelennek mások szempontjai is. A szabályokat kötött erkölcsi parancsként értelmezik, nem válik el a szándék és a következmény. Intuitív módon kezelik a logikai fogalmakat, de továbbra is csak egy szemszögből, ezért a valóság képlékeny, percepciófüggő, a megértett egyszerű műveletek irreverzibilisek.
7–12 év / konkrét műveleti szakasz
7-9 év: Megjelenik az általánosítás képessége konkrét tapasztalatok alapján, illetve az egyszerű, konkretizálható logikai műveletek végrehajtásának képessége.
9–10 év: Fejlett logikus gondolkodás, komplex rendszerezési képesség, kategóriák és sorozatok megértése. Fontos lépés a szemlélettől függetlenül végrehajtott mentális művelet képessége, adott paraméterek (súly, térfogat) állandósága műveletekben és a reverzibilitás (vissza-, illetve megfordíthatóság) fogalmának megismerése.
10–12 év: Megegyezésen alapuló erkölcsi szabályok megértése és elfogadása, amely párhuzamosan zajlik a szociális készségek fejlődésével. Rivalizálás és együttműködés kombinálása. A kognitív és társas játékok fokozottan dominálnak a szenzomotoros gyakorlatokkal szemben.
12–19 év / formális műveleti szakasz
Absztrakt gondolkodás és formális logika kialakulása. Többszintű hipotézisek (előfeltételezések) és elvont következtetések latolgatása kombinatív eszközrendszerek segítségével, a konkrét valóságtól elvonatkoztatott gondolkodás képessége és szisztematikusan átgondolt logikai kapcsolatok révén. Arányok, algebrai alapvetések, axiómák, függvények megértése. A problémamegoldás kulcsa az ellentmondások kiküszöbölése. Az elvont eszmék iránti fogékonyság magasabb szintű, ideologikus erkölcsi gondolkodással párosul. A képlékeny identitás kialakításában kiemelten fontos mások véleménye, a környezet befolyása és visszajelzése.