Kényszeresség, pánik és depresszió - lesújtó mentális állapotban a gyerekek

Borítókép: Kényszeresség, pánik és depresszió - lesújtó mentális állapotban a gyerekek Forrás: UNICEF Magyarország
Minden eddiginél nagyobb mértékű szorongást, pániktünetet, illetve depressziót okozott a gyerekek körében a COVID-19 járvány. A lezárások és maga a vírushelyzet a nehéz helyzetben élő gyermekeket viselte meg jobban; azok a szakemberek pedig, akik többek között rajtuk tudnának segíteni, maguk is kiégéstől szenvednek.

Szorongásos tünetek, kényszeresség, pánik

A járvány és a bezártság komoly negatív hatással volt a gyerekek pszichológiai jóllétére. A szociális elszigeteltség miatt leginkább a szorongásos és pániktünetek erősödtek fel, valamint megnőtt a lehangolt, motiválatlan, depressziós kamaszok száma, illetve megnövekedtek az ehhez kapcsolódó öngyilkossági gondolatok és kísérletek - derül ki az UNICEF Magyarország és a Publicus Intézet közös kutatásából. Ezúttal gyermekpszichológusokat, pszichiátereket és pedagógusokat kérdeztek a COVID-19 járvány, valamint az ehhez kapcsolódó lezárások mentális egészségre gyakorolt hatásairól.

Forrás: UNICEF Magyarország

Sokuknál kényszeresség és az evészavar több formája is kialakult ebben az időszakban: voltak olyan kamaszok, akik akár 20-30 kilót híztak, míg mások önértékelési problémái anorexiához vezettek. A napirend felborulása és a túlzásba vitt játékhasználat alvási nehézségeket okozott, a diákoknál előfordult, hogy óra közben vagy ahelyett is játszottak, így a tanulásban lemaradtak. Kisebb gyermekeknél gyakori volt a halálfélelem, a túlzásba vitt kézmosás. Több pszichológus számolt be depresszív tünetekről, például lehangoltságról és motiválatlanságról, amelyet egyértelműen a szociális elszigeteltséghez, online oktatáshoz kötnek.

Olyanok most ezek a gyerekek, mint a kiégett negyvenes felnőttek
mondja egy kistelepülés általános iskolai pedagógusa.

Maradandó következmények

A szakértők beszámolója szerint a hátrányos, rosszabb családi háttérrel rendelkező gyermekeket jobban megviselték a lezárások és maga a vírushelyzet is, míg azok a gyermekek, akiknek viszonylag rendezett a családi háttere, könnyebben túl fognak lépni a problémáikon. Aránytalanul rosszabb lehet a helyzet a szakiskolákban, szakközépiskolákban, mint a gimnáziumokban – mind a gyermekek mentális egészsége, mind pedig digitális képességeik terén.

Azoknál a gyerekeknél, akiknél eleve sérült a családi háttér, például bántalmazás vagy elveszítették a munkájukat ebben a vírushelyzetben, ott viszont ez a sok minden együtt […] látványosan rontott a gyerekek magatartásán is, verekedősebbek, ingerlékenyebbek, kezelhetetlenebbek, labilisabbak lettek
véli egy délnyugat-magyarországi pszichológus.

Kritikus a helyzet

A járványhelyzet így mind a pszichológusi, mind pedig a pedagógusi szakmát erősen megterhelte. A helyzet kritikus, többeket is rendkívüli mértékben megviselt a bezártság, a stressz és a plusz munka. Egyes esetekben a tanárok a kiégés jeleit mutatják, emiatt pedig megnőhet a pályaelhagyók száma, amely tovább fokozhatja a már így is súlyos pedagógushiányt, illetve lelki állapotuk erős kihatással lehet a gyermekek életére: számukra is nagyon fontos lenne elérhetővé tenni a pszichológiai támogatást. A pszichológus társadalom is szakemberhiányra panaszkodik: bizonyos körzetekben szinte vagy egyáltalán nincs gyermekpszichiátriai ellátás. Egy északkelet-magyarországi szakember arról számolt be, hogy volt olyan körzete, ahol 3000 gyerek tartozott hozzá.

Forrás: UNICEF Magyarország

Hogyan tovább?

A megkérdezettek szerint több közösségépítő programra, önismereti csoportra lenne szükség, valamint a tananyag általános revíziójára, ahol a mentális egészség is nagyobb szerepet kap az iskolai keretek között. Több pedagógus és pszichológus egyaránt a differenciált oktatás mellet érvel, emellett többen is hosszú távon a tananyag átszervezésében látják a megoldás egyik kulcsát, a teljesítményközpontú hozzáállás mellett pedig nagyon fontos lenne a gyerekek érzelmi támogatása. Emellett a pszichológusok szerint lényeges lenne, hogy a szülők és pedagógusok dolgozzanak saját lelki egészségükön, mert ez hat leginkább a gyerekek pszichológiai jóllétére.

Ha úgy érzed, rád is rádfér egy mentális nagytakarítás, az alábbi tippek segíthetnek!