Borítókép: Fogadd el mások érzéseit! Hogyan is kell?

Fogadd el mások érzéseit! Hogyan is kell?

Az érzelmek validálása elengedhetetlen kommunikációs készség. Valójában nem jelent mást, mint hogy érvényesen létezőnek ismerjük el a másik ember érzéseit. A célja, hogy a másik fél átélje, hogy joga van azt érezni, amit, és nézőpontját ítélkezés nélkül elfogadják. De hogyan is kell ezt jól csinálni?

Ez a cikk először az Éva magazin 2021-es téli számában jelent meg.

Az, hogy egy másik embernek validáljuk az érzéseit, természetesen nem azt jelenti, hogy feltétlenül egyet is kell vele értenünk. Az érzelmek érvényesítése valójában abban segít, hogy könnyebben beleképzelhessük magunkat a másik helyébe, és képesek legyünk empátiával, nyitottsággal, megértéssel fordulni felé. Ahogy mindjárt te is látni fogod, ez a kommunikációs készség sokat segíthet például a konfliktusos helyzetekben.

Lássuk lépésről lépésre, hogyan kell ezt jól csinálni!

ISMERD FEL ÉS ISMERD EL A MÁSIK ÉRZÉSEIT!

Az első lépés az egyik legfontosabb: fel kell ismerned a másik fél érzéseit. Ez első hallásra könnyűnek tűnhet, ám a gyakorlatban nem feltétlenül egyszerű. Főleg, ha a másik nem fejezi ki magát egyértelműen. Ilyenkor nincs mit tenni – vagy konkrétan rá kell kérdezni, hogy mit érez éppen, vagy meg kell próbálnod találgatni, amire válaszul ő megmondja, hogy jól gondolod-e.

Hogy érthetőbb legyen, vegyünk egy példát! Képzeld el, hogy a partnered valamiért dühös rád. Éppen hazaértél a munkából, és érzed, látod rajta, hogy valami nincs rendben. Ha az érzését magától is kifejezi és elmondja, hogy dühösnek érzi magát, akkor csak annyi a feladatod, hogy ezt az érzést elismerd és mondd: „Értem, hogy mérges vagy és ezt sajnálom.” Ám ha semmit nem mond, de a testbeszéde, hanghordozása dühre utal, kérdezz rá erre: „Feszültnek látlak, dühös vagy?”

ISMERD FEL AZ ÉRZELEM FORRÁSÁT!

A következő lépés, hogy azonosítsd, mi váltotta ki nála az érzést. Megint csak a legjobb, ha egyenesen rákérdezel: „Mi (ki) dühített fel?” Erre nem biztos, hogy könnyű lesz válaszolnia, hiszen megeshet, hogy ő maga sem tudja pontosan, mi az oka a haragjának. És az is benne van a pakliban, hogy egyszerűen nem akarja elmondani.

Kérdezz rá, hogy tud-e, akar-e most erről beszélni, vagy várj addig, míg ő fordul hozzád a témával? Mi lenne most jó neki?

ÉRVÉNYESÍTSD AZ ÉRZÉSEIT!

Tegyük fel, hogy a partnered képes volt elmondani, hogy mi váltotta ki az érzését – pl. dühös, mert később értél haza a munkából. Lehet, hogy te ezt nem érzed akkora dolognak, és indokolatlannak tartod a reakcióját, ám ettől függetlenül az érzéseit még érvényesítheted. Az érzések lényege ugyanis nem az, hogy jogosan keletkeztek-e bennünk, hanem hogy ott vannak.

Az érzelem irracionális, nem hatékony racionalitással felelni rá. Mondd el neki, hogy elfogadod a dühét, még akkor is, ha nem értesz egyet vele – például így: „Tudom, hogy mérges vagy, amiért később érkeztem. Nem akartalak ezzel feldühíteni, egyszerűen elakadtam a dugóban. Sajnálom, telefonálhattam volna, hogy ne várj hiába.”

Fontos: ha nem gondolod úgy, hogy bármit is rosszul csináltál, akkor nem kell bocsánatot kérned! Lehet, hogy már azzal megoldjátok a konfliktust, ha elismered a partnered nehéz érzését és csak azt sajnálod, hogy ő így van, nem azt, amivel belőle kiváltottad az érzelmet.

NÉHÁNY PÉLDAMONDAT, AMIVEL ÉRVÉNYESÍTHETED A MÁSIK ÉRZÉSEIT:

Megértem, hogy miért érzel így.
Én is így érzek.
Milyen frusztráló!
Elhiszem, hogy csalódott vagy.
Ez tényleg nagyon nehéz lehet.
Itt vagyok neked.

ÉS MOST JÖJJÖN NÉHÁNY OLYAN KIFEJEZÉS, AMIT JOBB NEM HASZNÁLNI, MERT CSAK ÉRVÉNYTELENÍTENI, IGNORÁLNI FOGOD VELÜK A MÁSIK ÉRZÉSEIT:

Nem is olyan nagy szám!
Inkább örülnöd kellene!
Túl érzékeny vagy.
Ne legyél ilyen nyámnyila!
Nem akarom hallani!
Hülyeség, hogy ezt érzed, szó sem volt semmi ilyesmiről!

JÓ, HA EZEKRE IS FIGYELSZ!

Ügyelj a testbeszédedre: próbálj meg a testtartásoddal is nyitottságot és nyugalmat sugározni. Mindig fordulj a másik felé és kerüld az olyan elutasítást sugárzó gesztust, mint a keresztbe tett kéz. Fejezd ki az empátiádat: még ha nem is érted meg teljesen a másik érzelmeit, éreztesd vele, hogy attól még nagyon is érdekel.

Tegyél fel nyitott kérdéseket: a kérdések feltevése azt érezteti a másikkal, hogy figyelsz rá és próbálod megérteni a mondanivalóját. Ha nem érted, mi okozza az adott érzést, netán az sem tiszta, mit érez a másik, kérdezz rá bátran! Kerüld a hibáztatást: Ne próbálj meg kifogásokat, bűnbakokat keresni vagy eltagadni a másik érzéseit, itt és most a támogatás a lényeg.

MAGADRÓL SE FELEDKEZZ MEG!

A másik érzéseinek érvényesítése sosem jelentheti azt, hogy te magad beletörődsz a rossz bánásmódba! Magyarán, ha a partnered rosszul bánik veled, vagy agresszíven viselkedik, akkor a legjobb, amit tehetsz, ha kilépsz az adott szituációból. Mondd el neki, hogy bár te szeretnél a problémáról beszélni, ehhez arra van szükség, hogy tudjatok nyugodtan kommunikálni. Inkább térjetek vissza egy alkalmasabb időben, egy későbbi napon a témára.

Azt is fontos szem előtt tartanod, hogy a partnered érzelmeinek érvényesítése magát az érzelmet általában nem tudja megszüntetni. Lehet, hogy segít az adott szituációban, de ez még nem jelenti azt, hogy a másik azonnal jobban fogja érezni magát. Amennyiben úgy érzed, a partnerednek súlyosabb érzelmi vagy mentális problémái vannak, bátorítsd, hogy keressen szakértő segítséget. Sose feledd: nem a te feladatot a másik érzéseit rendbe tenni, te magad csak támogatod őt a folyamatban.

Galériánkban nézz filmjeleneteket, ahol a sztárok valósi érzelmeiket fejezték ki!