Élet a húson túl: ezek a legjobb növényi fehérjeforrások

vegán fehérje
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A növényi táplálkozással kapcsolatban még ma is rengeteg tévhit él az emberek fejében. Meglepően sokan gondolják például, hogy fehérje kizárólag az állati eredetű élelmiszerekben van, amiből rögtön azt a következtetést is levonják, hogy a vegánok csakis véznák, gyengék és sápadtak lehetnek. Pedig a valóság az, hogy rengeteg olyan növényi étel van, amelyeknek fehérje tartalma meglepően magas, egy jól összeállított növényi étrend mellett pedig szinte kizárt, hogy fehérjehiány alakuljon ki.

A fehérjebevitelt gyakran a sportolással kötik össze, pedig az igazság az, hogy proteinre mindenképpen szükséged van, ha mozogsz rendszeresen, ha nem. Fehérjére - a szénhidrátok és zsírok mellett - alapvetően szükséged van a szervezeted egészséges működéséhez, hiszen minden sejtszinten lejátszódó folyamatban fontos feladata van.

Hogy kinek mennyi fehérjére van szüksége, az nem csak az adott ember súlyától, hanem életmódjától is függ. Napi szinten egy átlagos embernek kilogrammonként nagyjából 0,8 gramm fehérjét kell bevinni a szervezetébe (tehát egy 60 kg-os embernek 48 grammot), míg egy aktív sportolónak már 1,2-1,4 gramm körüli mennyiséget. Fontos tudni, hogy minél aktívabb az ember, annál több fehérjére van szükség.

Éva mentes konyhája
forrás: Éva magazin
Éva mentes konyhája
Olvasd el ezt is!

A fehérjék 20 különféle aminosavból épülnek fel. Ezekből 9 az úgynevezett esszenciális aminosav, amiket a tested nem tud magától előállítani, így ezeket mindenképpen étellel kell bevinned. A köztudatban még ma is erősen él a tévhit, miszerint a növényi alapú fehérjék nem teljes értékűek, mivel nem tartalmazzák egyszerre mind a kilenc esszenciális aminosavat – ez az elképzelés viszont nem teljesen igaz. A valóság az, hogy egyrészt igenis léteznek olyan növények, amik mind a 9-et egyszerre tartalmazzál, másrészt azt is fontos tudni, hogy ameddig étrended tartalmaz különböző teljes értékű gabonákat, gyümölcsöket, zöldségeket és hüvelyeseket, addig szervezeted tökéletesen hozzá tud jutni az összes létfontosságú aminosavhoz. Sőt! A tested úgynevezett késői komplettálásra is képes, tehát nem is szükséges minden étkezés alkalmával teljes értékű fehérjét fogyasztani, ha kell a szervezet saját tartalékaiból is képes ilyen aminosavhoz hozzájutni.

Mennyi fehérje van az állati élelmiszerekben?

Azt persze senki nem akarja elvitatni, hogy az állati eredetű élelmiszerek nagy mennyiségben tartalmaznak fehérjét. Míg 100 gramm csirkehúsnak 23 gramm, ugyanennyi marhahúsnak 19, a sertésnek 21 gramm a fehérjetartalma. Egy darab főtt tojásban nagyjából 6 gramm fehérje van, egy deciliter átlagos, zsírszegény tehéntej fehérje tartalma pedig 3 gramm.

És akkor lássuk, mit is tudnak a növények…

vegán fehérje
forrás: Getty Images

Quinoa

A quinoa az egyik legjobb növényi fehérjeforrás, mivel mind a kilenc esszenciális aminosavat tartalmazza, amit a szervezet nem tud saját maga előállítani. Ezek közül kiemelkedően nagy mennyiségben tartalmaz lizint, metionint és treonint. 100 gramm quinoa 14 gramm fehérjét tartalmaz.

Szója

A quinoa mellett a szója is tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, ráadásul 100 gramm szójababban 37 grammnyi fehérje van, amivel rögtön maga mögé is utasította az állati eredetű élelmiszereket. Azt is fontos tudni, hogy a szója kitűnő B-vitamin forrás, magas a kálium-, a magnéziumtartalma.

Csicseriborsó

A csicseriborsó élelmi rostokban gazdag, lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaz ezért nem dobja meg a vércukorszintet sem – tehát sokáig eltelít és ellát energiával. És persze az sem mellékes, hogy 100 grammban 19 gramm fehérje található.

Lencse

100 gramm lencse 25 gramm fehérjét tartalmaz – ami egy növényhez képest ismét csak szép teljesítmény. De gazdag még rostban, káliumban, folsavban, magnéziumban és vasban is. Mivel a lencsének tényleg elég magas a rostartalma, fontos, hogy mindig elengedő mennyiségű folyadékot fogyassz mellé, hogy elkerüld a székrekedést, puffagást más emésztési problémákat.

Szejtán

A szejtán vagy búzahús alapanyaga alapvetően a búzasikér, azaz a gabonafehérje, amely a búzamagban levő növényi fehérjékből áll. A szejtán is kiváló fehérjeforrás, 100 grammja 23 gramm proteint tartalmaz.

Mandula

A mandula kimagasló B2-vitamin-, kalcium-, magnézium-, foszfor-, cink- és vasforrás, valamint nagy mennyiségben található benne E-vitamin is. A többi olajos maghoz hasonlóan a mandula is bővelkedik fehérjében: 100 grammban 27,6 grammnyi van.

Olvasd el ezt is!

Spenót

A hüvelyesek és olajos magvakon kívül a zöldségek és gyümölcsök is tartalmaz fehérjét, csak kisebb mértékben. 100 gramm spenót például 2,3 gramm fehérjét tartalmaz, mellette pedig gazdag K-vitaminban, C-vitaminban, mangánban, magnéziumban, vasban, káliumban és kalciumban is.

Brokkoli

A brokkoli az alacsony energiatartalma mellett fehérjeforrásnak sem utolsó. 100 gramm 3,3 gramm fehérjét tartalmaz.

Sárgabarack

100 gramm sárgabarackban 1,4 gramm fehérje található, de azt sem árt tudni, hogy ebben a 100 grammban benne van még a napi C-vitamin-szükségleted 12 százaléka is.

Avokádó

100 gramm avokádóban 2 gramm fehérje található, továbbá gazdag folsavban, magnéziumban, rézben, vasban és cinkben.


13 híresség, akikről talán nem is gondoltad, hogy vegán, vagy vegetáriánus! Kattints a galériára:

Nézd meg a galériánkat>13 kép
13 híresség, akikről talán nem is gondoltad, hogy vegán, vagy vegetáriánus
Tovább olvasok
Kép
Egy influenszer megmutatta a valóságot a tökéletes Instagram fotók mögött

Mindenki irigykedve nézi az influenszerek tökéletes képeit, de meglepő a valóság a beállított fotók mögött.

Kép
Karantén utáni első koncert: fényesen tündöklő Kiscsillag

Hogy pontosan milyenek is lesznek a koncertek a karantén után, azt csak találgattuk eddig. Ismétlem: eddig. Ugyanis elmentem helyettetek egy Kiscsillag-koncertre, és most be tudok számolni arról, hogy a szép, új világban hogy is néz ki egy ötszáz fő alatti szabadtéri rendezvény.

Kép
Kísértetjárta helyek Magyarországon: borzongató fotók!

Kopottas falak, lepergő vakolat és síri csönd. Magyarországon is rengeteg az olyan elhagyatott hely és kísérteties épület, amelyekben egyszer csak megállt az idő.

Kép
Beyoncé nem is fekete, hanem ezt figyeld: olasz! Ja és az igazi neve...

Egy floridai politikus szerint az énekesnő az egész világot felültette.

Kép
A doktornő, aki nem csak Covid-teszteket elemez, hanem állatmenhelyt is alapított

Durván ezer kóbor kutyát mentett meg ez az indonéziai patológus orvosnő.

Kép
Napi horoszkóp július 7.: az Oroszlánok ügyei rendeződni látszanak, a Szüzeknek változtatniuk kell a siker érdekében

Ma is érdemes elolvasnod a horoszkópod, fontos dolgokat tudhatsz ugyanis meg a csillagjegyedből!

Kép
Ezért készít ki idegileg a Zoom-meeting

Lefagy a képernyő. Furcsa visszhangokat hallasz. Egy tucat arc mered rád a képernyőn. Itt zajlik a munkahelyi értekezlet, az aznapi intrika, a személyes míting. Aztán a munkaidő lejártával még csetelhetsz anyáddal is. És úgy érzed, nem bírod tovább a videózást: teljesen ki vagy facsarva. Létező szindróma a Zoom-kiégés.

Kép
Jennifer Lopezék új otthona egy valóra vált álom

Valószínűleg te is szívesen eltöltenél ebben a házban némi időt! A joy.hu összeállítása.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem