Immunjavító testmozgás koronavírus idején

mozgás,bicikli
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

T

Tegnap délután sétáltam egy nagyot a parkban. Pontosan erre volt szüksége testnek és léleknek: le kellett szakadnom a koronavírus-hírek böngészéséről, és a hírek generálta állandó szorongásciklusról. De mire figyeljünk, ha kimegyünk? Szakemberek szerint nagyon fontos a távolságtartás és a kezünk tisztán tartása, a gyakori és mérsékelt mozgás (séta, biciklizés) pedig sokkal megfelelőbb az immunrendszernek járvány idején, mintha órákon keresztül futnánk lélekszakadva.

Jó, ha az ember enged annak az ösztönzésnek, hogy kimenjen a szabadba. Az egészséges és tünetmentes emberek számára ez nagyszerű lehetőség energiájuk felszabadítására: legalábbis addig, amíg néhány óvintézkedést megtesznek.

Fontos, hogy betartsuk a távolsági irányelveket. Budapesten egyelőre sétálni és sportolni is szabad, feltéve, hogy legalább két méter távolságra vagyunk a többi embertől. Akár a gyaloglás, akár a futás, akár a kerékpározás mellett döntesz, távolodj el, ha az úton más személlyel találkozol, és tartsd meg a szükséges distanciát! Kerüld az olyan dolgok megérintését, mint például a mászókák, a parkour-felszerelések, vagy bármi, ami érintkezésbe kerülhetett koronavírust hordozó személlyel.

A világjárvány ideje alatt tilos az ételek, italok, és bármilyen felszerelés megosztása. A távolságtartás bizonyos szintű rutint igényel, ezért időnként emlékeztetned kell magad arra, hogy ne add át társadnak a vizes palackot vagy a harapnivalót. Ha pedig a gyerekeiddel mész sétálni, ne engedd, hogy tárgyakat érintsenek meg, például hintát, korlátokat vagy játszótéri berendezéseket.

Az edzés intenzitását és időtartamát is figyelembe kell venni. Az amerikai Journal of Sport and Health Science legfrissebb áttekintésében összeállított bizonyítékok azt sugallják, hogy a mozgás valóban segít. "Adataink szerint a fizikailag aktív emberek esetében a felső légúti megbetegedések hossza akár feleannyi idő is lehet, mint másoknál - mondja a medium.com-nak David Nieman, az Appalachei Állami Egyetem egyik igazgatója. Nieman szerint a tartós és elnyújtott, nagy intenzitású testmozgásban való részvétel azonban (gondoljunk egy hosszú, kemény futásra) a gyulladások és a stressz növekedéséhez vezet. Amikor a szervezet olyan vírussal találja magát szemben, amire nincs oltás vagy gyógymód, a sportolók általában a kiszolgáltatott kategóriába tartoznak. „Ha az immunrendszer a kemény erőfeszítések miatt teljesen lemerült, akkor a szervezet veszélybe kerül. – mondja Nieman. – Laboratóriumunkban a fizikai stressz 60 perc intenzív erőfeszítés után kezdődik, és 90 perc után válik igazán károssá."

Módosítsd tehát az edzésprogramot annak biztosítása érdekében, hogy az immunrendszer működését fokozd, ne pedig elnyomd: még az élsportolók számára is itt az idő, hogy inkább az egészségükre gondoljanak, és ne az erőnlétükre.

A súlyos terhelés helyett sokkal megfelelőbb a szakaszos mozgás, ahol néhány nagy intenzitású erőfeszítést váltogatsz a pihenéssel vagy az alacsony intenzitású testmozgással. Például gyalogolhatsz vagy kerékpározhatsz, és közben végezhetsz néhány, kb. 30 másodperces sprintet. Ez lehetővé teszi az erőnlét javítását, miközben az immunrendszer sem terhelődik. A koronavírus-járvány alatt Nieman azt javasolja, hogy legyünk óvatosak a túledzés elkerülése érdekében. Nem most van az ideje, hogy kitoljuk a határainkat. "Adatok bizonyítják, hogy a rendszeres és mérsékelt testmozgás immunvédő." Ugyanakkor elengedhetetlen a megfelelő alvás és étkezés és a stressz kerülése is: ha fáradtnak érzed magad, inkább pihenj egy napot, és ne legyen lelkifurdalásod, amiért kihagyod a testmozgást.

Tovább olvasok
Kép
Bizony, a korai vacsi sokat segít, ha fogyni szeretnél

A korai vacsora igazán egészséges dolog: nem csak a fogyásban segít sokat, de a vércukorszintre is remek hatással van!

Kép
12 tipp, hogyan lehetne jobb evő a gyereked

Csak ezt az egy kis szelet paprikát kóstold meg! Nézd csak a Mami hogy szereti a paradicsomot, a kedvemért edd meg ezt a pici darabot! Te is minden egyes alkalommal megküzdesz a gyerekkel, hogy bele tudj csempészni egy kis zöldséget, netán valamilyen újdonságot az étkezésébe?

Kép
Napi horoszkóp július 5.: A Bikák változás előtt állnak, az Ikrek pozitív visszajelzéseket kapnak

A hét utolsó napján se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok ismét izgalmas üzeneteket tartogatnak!

Kép
Hogyan védd ki az öt leggyakoribb nyári gyerek sérülést, avagy ami mindig legyen az útipatikában

A statisztikák szerint nyáron mindig megnő a sérülések, apró balesetek száma. Leégés, rovarcsípés, fülgyulladás vagy bokaficam? Így védhetitek ki! A szakértő pedig elmondja, mi legyen mindig veletek, ha strandolni, kirándulni mentek vagy vízpartra utaztok.

Kép
A nem, az nem, akkor is, ha egy kis ember mondja

Azt mondják minél több emléked van a gyerekkorodból, annál szebb volt ez az időszak. Az agy tudatosan “töröl” (vagyis mélyebb szintekre raktároz) védve ezzel bennünket a negatív emlékektől.

Kép
Napi horoszkóp július 4.: az Ikrek elvakultan küzdenek valamiért, az Oroszlánok készen állnak a továbblépésre

Ma se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok hétvégére is izgalmas üzeneteket küldtek!

Kép
Környezettudatos és magyar termék? A legjobb párosítás

Ha környwezetbarát termékeket vásárolsz, válaszd elsősorban a hazai márkákat!

Kép
6 sikeres művész, aki testi hibával küzdött

Amikor művészekre gondolunk, legtöbbször a kreativitás, az egyéni látásmód, a víziók jutnak eszünkbe. És miközben az is megfordul a fejünkben, hogy a siker mindig kemény, szívós munka eredménye, hajlamosak vagyunk a művészeket - és általában a híres embereket - zseniknek látni, akik nem hasonlítanak a hétköznapi emberekre, pláne nem saját magunkra. Fogadni merek, hogy nem is sejted, milyen sok világhírű művész van, akik nemcsak nagyon tehetségesek voltak, hanem valamilyen testi nehézséggel is meg kellett küzdeniük.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem