Borítókép: Fenntartható szemüvegkeret Rád szabva Forrás: Thinwood

Fenntartható szemüvegkeret Rád szabva

Milyen a tökéletes szemüvegkeret, amit rádszabtak és csak egy darab létezik belőle?

Létezik egy hely Budapesten, ami - megkockáztatom - sehol máshol még nem a világon. Úgy hívják, hogy szemüveg szabóság. Bármit is gondolsz emögé a szóösszetétel mőgé, sokkal többet jelent.

Engem teljesen meglepett, a VI. kerüle egyik belső udvarában megbújó fényes kis üzlet helység - ami nemcsak üzlet helység (!), hanem rejlik még ott egy vizsgáló szoba is!
Az alapítókkal beszélgettem, akik meséltek arról milyen az árral szembe menni és igényt teremteni az egyedi szemüvegek iránt. Arnolddal és Zsófival beszélgettem a szabóságban és elhoztam nektek is ezt a különleges beszélgetést.

ÉM: Meséljetek kérlek kicsit magatokról és márkáról!


TW: Kis Arnold, a Thinwood alapítója vagyok. Egyszer nagyon megtetszett egy napszemüveg, amelyről végül kiderült, hogy női és nem gyártottak belőle nagyobb méretet – így kezdődött el a Thinwood márka története, ami azóta családi vállalkozássá nőtte ki magát.

Varga Zsófia vagyok, a márka sales, marketing és kommunikációért felelős munkatársa. Közel 10 éves multis lét után igen mondtam Arnold kérésére és elkezdtünk együtt dolgozni a márkán, majd később (2021) létrehoztuk a SzemüvegSzabóságot.

A Thinwood alapfilozófiája, hogy szeretnénk a szemüvegviselést „megkönnyíteni”, komfortos és kényelmes szemüvegkereteket készíteni, amelyhez egy, az optikaipar számára eddig ismeretlen ötvözetet használunk fel. A megszokott alapanyagok helyett egy új és innovatív anyaggal akartunk kísérletezni: ennek köszönhetően nemcsak kinézetükben, hanem alapanyagukban is különleges kereteket hoztunk létre.

ÉM: Mi az a szemüvegszabóság? Miért jött létre?


TW: Saját gyártású kereteinkkel évek óta jelen voltunk a hazai optikai piacon. Optikáknak adtuk el a termékeinket, akik végfelhasználóknak értékesítették. Több, mint 20 hazai és 50 nemzetközi partnerünk volt, amit a Covid lerombolt. Az optikák hónapokra leálltak, nem a beszerzés volt az elsődleges. Ezért úgy döntöttünk 2020 tavaszán, hogy közvetlenül a végfelhasználóknak fogjuk értékesíteni a szemüvegeinket. Először havonta egyszer települtünk ki egy hozzánk illő helyszínre, ahol már az első alkalommal (és még egy évig folyamatosan) az alábbi kérdésekkel találkoztunk:
- Ezt a színt ki lehet cserélni másikra?
- Ez a forma jó, de keskeny, lehet rajta változtatni?
- Ez a forma túl nagy, lehet kisebb?
- Tudnátok nekem egyedi formát gyártani?

Mivel mi végezzük a szemüvegeink gyártását, természetesen meg tudtuk csinálni kis túlzással bármelyik kérést. Néhány hónap és több boldog vásárló után fogalmazódott meg bennünk, hogy a vásárlók itthon csak azokból a szemüvegekből tudnak választani, amit az optikák kínálnak, viszont azokon változtatni már nem tudnak.

Az eredményeink minket igazolnak és nagyon büszkék vagyunk, hogy 2021. tavasszal megnyitottuk a Thinwood SzemüvegSzabóságot, majd idén februárban - gyakorlatilag egy éven belül - költöztünk nagyobb helyre, ahol a szolgáltatásaink körét kiegészítettük látásvizsgálattal, tehát már lencsével együtt tudjuk kínálni a termékeinket.

ÉM: Azt hallom és látom, hogy elkötelezettségből és lelkesedésből nincs hiány. Eleinte is megvolt ez a lendület? Honnan indultatok? Van-e missziótok?

TW: A márka 6-8 éve klasszikus fából készült szemüvegkeretekkel indult. Egy-két évig ment ez a vonal, de nem voltunk annyira megelégedve az anyaggal. Rigid volt, nem annyira szerették az optikusok sem, és egy idő után nem számított már különlegesnek. Ez volt a Thinwood elődje, a Rozi Eyewear.

Amikor elkezdtem vele a garázsban kísérletezni, akkoriban kezdett el bejönni Európába az Egyesült Államokból. Most már bárhonnan rendelhetsz fakeretet 4 dollárért, de minőségében nincs olyan nagy különbség a 4 dolláros és a 300 dolláros között. Ez amiatt van, mert az alapanyagnak megvannak a korlátai. Van egy bizonyos szint, amit ki lehet belőle hozni, és azt ki is hozza mindenki. A Thinwood egyik fő esszenciája nem más, mint az alapanyag és a személyre szabhatóság. Arnold által kifejlesztett, kikísérletezett kompozit alapanyaghoz társítottunk egy 26 színből álló színskálát, mely az alapkollekció részét képezi. A kereteket teljes mértékben az archoz tudjuk igazítani, személyre szabni. Ez utóbbi talán azért is nagyon izgalmas, hiszen nem csak ízlés tekintetében, de anatómiai szempontból sem vagyunk egyformák. Más gyártók esetében is elképzelhető az egyedi gyártás, viszont ahhoz tartozik egy nagyobb mennyiség megvásárlása, hiszen ehhez már a „gyártósor” átkalibrálása szükséges. A kézi megmunkálással történetet adhatunk egy-egy keretnek, átadható a szemüvegkészítés szeretete, és így már nem csak egy tárgy lesz a polcon.

A kísérletezés fázisában Arnoldnak sokszor megfordult a fejében, hogy milyen nagyszerű érzés lenne, ha az ő termékeit keresnék az emberek a különböző optikákban. Ehhez lépésről lépésre kellett haladnia, hogy minél jobban megismerje az előállított produktum tulajdonságait, kiismerjem a határait. Végül sikerült létrehoznia az első piacképes darabot és megalapult a Thinwood (2017.). Az értékesítés először néhány hazai optikában, showroomban indult, külföldön pedig a vállalkozó kedvű optikusoknak nyerte el a tetszését, akikkel a mai napig nagyon jó partnerséget ápolunk. Az értékesítő partnereink visszajelzései hangsúlyos részei a működésünknek, hiszen ezek alapján tudjuk továbbfejleszteni a kereteinket és így elérni egyre magasabb minőséget.

Szerettük volna, ha ez az egyediség és közös tervezés a Thinwood szemüvegkereteknél kiemelkedő szolgáltatás legyen. Különbözőek vagyunk, mind stílus, ízlés mind az arcunk vonásai szempontjából. Lehetőséget adunk arra, hogy mindenki kifejezhesse az egyéniségét és az arcára tudjuk “szabni” a keretet, úgy hogy több száz szín és minta közül tudtok választani. Ez egy remek eszköz arra, hogy a vásárlóink egy olyan szemüveget kapjanak, aminek megalkotásában ők is részt vettek. Missziónk, hogy kompromisszummentesen tudj szemüveget választani.

ÉM: Ez igazán nagyratörő cél, és körülnézve a szalonban azt hiszem, ez a missziótok teljesül is. Mire vagytok a legbüszkébbek?

TW: A SzemüvegSzabóság megnyitása, majd egy éven belüli költözése, ahol már látásvizsgálattal is ki tudtuk egészíteni a szolgáltatásainkat.

Missziónk, hogy kompromisszum mentesen tudj szemüveget választani.

ÉM: A szemüvegszabóság igazán egyedi. Nemcsak a koncepció, hanem a műhely is és ahogy berendeztétek. Biztos vagyok benne, hogy akadtak nehézségek vagy kihívások is. Ezekkel hogyan küzdötök meg?

TW: Minden nap találkozunk kihívásokkal, legyen szó a “gyártós” táblában lévő képlet hibájáról vagy egy elütésről a post szövegében vagy egy kommunikációs malőrről. A lényeg, hogy mindig azt nézzük, hogy tudjuk a leggyorsabban megoldani az adott helyzetet. Ebben nagy segítség, hogy a csapat is hasonlóan gondolkodik és hasonló értékrendek mentén dolgozunk.

ÉM: A hasonló értékek valóban elengedhetetlenek - bármilyen kapcsolatról legyen is szó. Kell a közös alap, ahhoz ha valaki tervezni szeretne és célokat elérni. Nektek mik a hosszú távú terveitek?

TW: Szeretnénk terjeszkedni a SzemüvegSzabósággal külföldre, az első állomást Bécsben tervezzük, majd tovább Németországba. A gyorsabb és dinamikusabb fejlődés érdekében jelenleg is keresünk befektetőt. (A befektetővel való együttműködésben van tapasztalatunk, hiszen a cég indulásakor Arnold részt vett egy kétkörös befektetési programban. Végül 2020. végén kivásároltuk őket.)

ÉM: Tervekből nincs hiány, úgy hallom. Mi az, ami motivál Titeket ezen az úton?

TW: Hihetetlen érzés, amikor átadunk egy-egy szemüveget, mennyire várják és örülnek a tulajdonosaik. Tényleg egy élményben lehet részük azoknak, akik ellátogatnak hozzánk, hiszen a tervezési folyamat izgalma és végül a végeredmény sokkal személyesebbé és valódibbá teszi az új szemüveget. Egy átlagos optikába ha bemész, nagy valószínűséggel nincs ennyi lehetőséget, a készletből tudsz válogatni, úgy, hogy néhány másik vásárló is végignézi a választásodat, ami sokaknak egy picit kényelmetlen. Nálunk időpontra érkezel és veled foglalkozunk, hiszen így tudunk megismerni és rád figyelni. Fontos, hogy a látásunkról van szó, a szemünk az egyik legfontosabb érzékszervünk. Nem mindegy, hogy milyen lencsét teszel elé és az a lencse milyen keretbe kerül. Az örömöt próbáljuk megörökíteni, a honlapon találsz néhány igazán vidám arcot az új Thinwood keretében.

ÉM: Nagyon összetett, ahogy dolgoztok. Sok folyamatból áll össze és olyan, mintha egymás keze alá dolgoznátok. Melyik a kedvenc részetek és miért?

TW: A tervezést nagyon szeretjük, Arnoldnak inkább a formák, ívek vonalak a kedvencei, Zsófinak pedig a színek és minták, ahogy megélednek egy-egy keretein és a különböző hatások más más formákon.

ÉM: Mi volt a legkülönlegesebb kérés, amit teljesítettek?

Sokan jönnek hozzánk olyan kéréssel, hogy nem találnak megfelelő méretű szemüvegkeretet vagy a legtöbb optikában fantáziátlan a szín- és minta kínálat (fekete, barna, féket, barna esetleg egy kék vagy piros…). Készítettünk már extrám széles keretet, amihez külön extra tokot kellett beszerezni, színtípushoz igazított csíkos keretet vagy lemezborító ihletésű Lady Gaga mintásat. Ami még ennél is különlegesebb volt, az egy olyan keret, aminek a frontját egy srác saját magának rajzolta meg nagyon érdekes mintával, és ami a plusz volt, hogy belülre egy rikító narancssárga színt kért, ami az éleken is finoman látszódott.

ÉM: Őszintén megmondom, hogy én bármennyire határozott embernek tartom magam és általában gyorsan döntök, itt, nálatok bajban lennék... Akkor a bőség és a lehetőségek tárháza kimeríthetetlen. Nektek van kedvencetek?

TW: (Arnoldnak) Mindig az aktuális újdonságok formákban és a pixel mintacsalád, azon belül a menta színvariáció. Nekem pedig a Sophi’s collectionből a Simon és az Edmond forma, színben és mintában pedig az élénk zöldek, kékek, egy pici pink beütéssel.

ÉM: Köszönöm, hogy beszélgetettek velem. Igazán különleges, amit létrehoztatok!

Kedves Éva Magazin olvasók, kattintsatok a galériára és ámuljatok Ti is, milyen csodás, fenntartható szemüvegeket alkotott meg a Thinwood párosa.