Bölcsészből IT-s – pálfordulások a pálya során
Az elmúlt években folyamatosan nőtt az ALDI hazai üzleteinek forgalma, a vevők kiszolgálása érdekében pedig a cég folyamatosan növeli a dolgozók számát is. 2018-ban önálló cégbe szervezték az európai üzlethálózatnak informatikai támogatást nyújtó részleget ALDI International IT Services Kft. (AIIS) néven. A folyamatosan bővülő feladatok magas szintű ellátása érdekében az AIIS újabb a közeljövőben 100 állást hoz létre Magyarországon, ahova nem csak több évnyi tapasztalattal rendelkező informatikai gurukat várnak, fontosabb a nyelvismeret és az agilis hozzáállás.
Várhelyi Viviennel, az ALDI International IT Services Kft. incidens managerével beszélgettünk.
Nemzetközi kapcsolatok szakon diplomáztál, most mégis teljesen más területen dolgozol. Minek köszönhető a váltás?
Annak idején azért választottam ezt a szakot, mert politológiától kezdve a tárgyalástechnikán át az idegen nyelvekig sokféle területről ad tudást. Mindig is közel álltak hozzám azt idegennyelvek, angolul és németül is jól beszélek, és ezeket szerettem volna kamatoztatni a munka világában is, de inkább a versenyszférában.
Mennyire volt számodra világos, hogy az élelmiszer üzletláncként ismert ALDI informatikai szolgáltatóközpont ágazata mit takar?
Volt egy kép előttem arról, hogy mi tartozik a cég portfóliójába, ám a betanulás után rájöttem, hogy sokkal szerteágazóbb,mint gondoltam. Ami mindenkinek elsőként beugrik, az a boltok IT-támogatása lehet, például a kasszarendszerek, kártyás fizetés, bolti infrastruktúra. A non-stores részleg (ahol én dolgozom) pedig a logisztikai központok és raktárépületek informatikai problémáira fókuszál, ez számomra teljesen új irány.
Bölcsészként milyen előnyökkel és hátrányokkal indultál egy IT-s állás megpályázásakor?
Az idegennyelvek ismerete mindenképp kulcsfontosságú a szakmában, alapvetően ez magabiztosságot adott az interjúk alatt. Nyitott személyiség vagyok és szeretek újat tanulni, ugyanakkor nem mondanám, hogy reál, vagy informatikai beállítottsággal rendelkezem, így eleinte voltak bennem kérdőjelek. Mindenképp kihívásként gondolok vissza arra az időszakra, de mára már annyira megszerettem és a mindennapjaim részévé vált az IT világa, hogy örülök, hogy ezt a pályát választottam.
Több, mint 2 és fél éve dolgozol az Aldinál, mik az eddigi tapasztalataid?
A pécsi telephely megnyitása óta vagyok az ALDI csapat tagja, szakmai szempontból mindenképp fontos előrelépést jelent számomra a jelenlegi pozícióm. Egy teljesen új szemléletet, tudást adott a korábbi ügyfélszolgálati tapasztalataimhoz képest. Emellett emberileg is változtam, hiszen incident managerként a csapatért dolgozom, őket képviselem. Az előző munkahelyemhez viszonyítva az ALDI valóban lehetőséget biztosít a folyamatos fejlődésre és továbblépésre, máshol sajnos nem ezt tapasztaltam. Nagyon motiváló számomra, hogy kikérik a szakmai véleményemet és elismerik a munkámat. Rendszeresen kapok visszajelzéseket a közvetlen felettesemtől, mindig újabb és újabb célokat tűzünk ki számomra, ezzel biztosítva a folyamatos fejlődést.
Mit tanácsolnál a kissé tanácstalan pályakezdőknek vagy azoknak, akik most gondolkoznak pályamódosításon?
Arra bátorítok mindenkit, hogy váltson, ha nem elégedett, vagy nem lát perspektívát a jelenlegi munkájában. Ha az informatika területén szeretne elhelyezkedni, akkor véleményem szerint az ügyfélszolgálat (service desk) tökéletes kiindulópont: napi szinten lehet hasznosítani és fejleszteni az idegennyelv-tudást, mélyíteni az IT-képességeket, ez pedig a sikeres jövő záloga, hiszen informatikai tudás nélkül lassan már a háztartási eszközöket sem lehet használni. Az ALDI nem csak tapasztalt IT-seknek kínál biztos munkahelyet, folyamatos fejlődési lehetőséget, szerethető légkört, nem is beszélve a versenyképes fizetésről.